با وجود تحریم‌هایی که دولت ایالات متحده‌ی آمریکا علیه کشورمان، ایران، وضع کرده است، قطعا باید به دنبال راه‌های جایگزین برای رونق دادن بیشتر به وضعیت اقتصادی بود و استخراج رمزارزها در ایران می‌تواند یکی از همین راه‌های جایگزین در نظر گرفته شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

تحریم‌های دولت ایالات متحده علیه ایران، سبب شده تا رشد اقتصادی در کشورمان کند‌ شده و با مشکلاتی رو به شود. این روند در دو سال گذشته به اوج خود رسیده و سرعت رشد اقتصاد را تا ۱۰ درصد کاهش داده است و به نظر می‌رسد با گذشت زمان، تحریم‌های بیشتری علیه ایران صورت بگیرد. حال، در این وضعیت باید به دنبال مواردی جایگزین بود تا روند اقتصادی سرعت بیشتری بگیرد و وضعیت بهتری پیدا کند.

پیدا کردن جایگزین‌ها

در وضعیت تحریم‌ها، چاره‌ای جز پیدا کردن یک سری موارد جایگزین برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود ندارد. به عنوان مثال، یکی از مواردی که می‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند، ارتباط قدرتمند و همه جانبه با کشورهای مسلمان است. ایجاد کردن یک راه ارتباطی برای تبادل ارز به صورت دیجیتالی با کشورهای اروپایی، خاور میانه و آفریقایی نیز می‌تواند یکی از همین راه‌های جایگزین باشد. اما آیا رمزارزها می‌توانند یک جایگزین خوب دیگر برای راه انداختن اقتصاد کشور باشند؟

کشورمان ایران، هم‌اکنون در بخش ماینینگ یا استخراج رمزارزها فعالیت می‌کند و به نظر می‌رسد که می‌توان برای بهبود وضعیت اقتصادی، به رمزارزها امید داشت. فعالیت ایران در زمینه رمزارز و ماینینگ، رو به رشد است و قرارداد ۷/۳ میلیون دلاری با شرکت ترکیه‌ای اسخراج کریپتو، یعنی Iminer گواهی بر این موضوع است. با بستن قرارداد با این شرکت ترکیه‌ای، حدود ۶۰۰۰ دستگاه لوازم و تجهیزات و ۹۶۰۰۰ تراهش (Terahash) بر ثانیه قدرت محاسباتی و کامپیوتری به صنعت ماینینگ کشور افزوده شده است. طبق آمار و اطلاعات به دست آمده تا ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، ایران حداقل به  ۱۰۰۰ شرکت ماینینگ یا استخراج مجوز فعالیت داده است.

امید می‌رود که فعالیت رمزارز و استخراج در ایران باعث شود تا حدود ۸/۳ میلیارد دلار سرمایه به اقتصاد کشور اضافه گردد و اثر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هر چه کمتر احساس شود. ایران هم‌اکنون در حال تلاش است تا از پتانسیل‌های صنعت کریپتو یا رمزارز، نهایت استفاده را ببرد و در برابر جامعه‌ی استخراج رمزارزها، کارآمد و جذاب جلوه کند. طبق اطلاعاتی که coinIdol گزارش داده، ایران هم‌اکنون انرژی بسیاری را برای بحث ماینینگ مصرف می‌کند و ماینرهای مختلفی را از کشورهای فرانسه، اسپانیا، ارمنستان و اکراین جذب می‌کند. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که قضیه رمزارزها درون ایران، از ماه تیر سال ۱۳۹۸ قانونی شد و قطعا این عامل در رشد چشمگیر صنعت استخراج و ماینینگ، تاثیر بسیاری داشته است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید دستگاه ماینینگ برای تازه‌کارها

آیا استخراج رمزارزها می‌تواند به کشورها کمک کند؟

به غیر از ایران، کشورهای دیگری نیز وجود دارند که سرمایه گذاری روی رمزارزها و ماینینگ را در نظر گرفته‌اند و می‌خواهند روی آن حساب کنند که از بین این کشورها می‌توان به کره شمالی اشاره کرد. این کشور نیز سرمایه گذاری و ورود به بازار رمزارزها را راهی برای کم کردن فشارهای اقتصادی و به حرکت درآودن چرخ اقتصاد می‌بیند. این در حالی است که برخی دیگر از کشورها، با این راه قصد دارند بودجه دولتی خود را افزایش دهند.

به عنوان مثال، به کشور اکراین نگاه کنید که انرژی خود را برای افزایش روند استخراج رمزارزها افزایش می‌دهد تا رکود اقتصادی به وجود آمده را جبران نماید و در طرف دیگر، از منابع طبیعی آن سود و درآمد کسب کند. شاید این نقشه با توجه به شرایط کنونی این کشور، زیر سوال برود و در آن شک و شبهه وجود داشته باشد اما همین ایده به صورت خالص، می‌تواند پتانسیل‌های بسیاری برای کاهش ضررهای ناشی از رکود اقتصادی داشته باشد و برای کشورهای در حال توسعه، مفید واقع شود.

علاوه بر این موارد، زمانی که یک کشور بتواند صنعت کریپتو را درون خود جا انداخته و رونق دهد، سرمایه گذاران بیشتری را از کشورهای خارجی جذب می‌کند و این ممکن است به صورت کلی به اقتصاد ملی کمک کند. این موارد برای ایران، می‌توانند فرصت بسیار خوبی تلقی شوند و افزایش امکانات در زمینه اسخراج رمزارزها و به صورت کلی، صنعت کریپتو، می‌تواند در شرابط تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی کشورها را بهبود ببخشد.

نظر شما در مورد استخراج رمزارزها و تاثیر این صنعت روی وضعیت کنونی اقتصاد ایران چیست؟

منبع: Cryptonewmedia