می‌توان گفت علاقه به بازار ارزهای دیجیتال  و حوزه بلاک چین از سال ۲۰۱۷ با رشد چشمگیری روبرو شد و افراد با ویژگی‌ها و شخصیت‌های مختلفی وارد حوزه ارزهای دیجیتال شدند. البته پیش از آن افرادی وجود داشتند که با شور و اشتیاق فراوان ارزهای دیجیتال را پذیرفتند و همچنان با وجود گذشت بیش از یک دهه هنوز هم بسیاری از افراد هنوز نسبت به این حوزه تردید دارند. در حقیقت می‌توان گفت کاربران ارز دیجیتال دارای سه شخصیت اصلی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شخصیت کاربران ارزهای دیجیتال

همانطور که گفتیم کاربران ارزهای دیجیتال را از نظر شخصیت شناسی می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد. دسته اول پذیرندگان اولیه یا مشتاقان هستند، این افراد معمولا با ظهور یک فناوری به آن جذب می‌شوند. دسته دوم تازه واردان هستند، این دسته معمولا از روند روز جهان پیروی می‌کنند و زمانی به حوزه ارز دیجیتال وارد شدند که بیت کوین حسابی در جهان سر و صدا کرده بود. اما دسته سوم سرمایه‌گذاران کنجکاو هستند. این افراد که معمولا سن و تجربه بیشتری نسبت به دو گروه قبلی دارند تا اطلاعات کامل در مورد چیزی به دست نیاورند و از درستی چیزی مطمئن نشوند دست به کاری نمی‌زنند. در ادامه این مطلب درباره شخصیت کاربران ارزهای دیجیتال بیشتر صحبت می‌کنیم.

پذیرندگان اولیه

دسته اول دسته مشتاقان یا پذیرندگان اولیه هستند. معمولا این گروه به شدت فناوری‌های جدید را دنبال می‌کنند. این افراد احتمالا در حدود سال ۲۰۱۵ مشتاقانه وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اند.

بخشی از افرادی که سال ۲۰۱۷ به فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شدند هم جزئی از این دسته محسوب می‌شوند با این تفاوت که آن‌ها با وجود علاقه به ایده به دلیل کلاهبرداری‌ها و پروژه‌های جعلی که وجود داشت سعی کردند خودشان را از این موضوع دور نگه دارند.

این افراد معمولا به غیرمتمرکز بودن اهمیت می‌دهند و ضعف‌های سیستم مالی فعلی را می‌دانند، آن‌ها همچنین به قیمت ارزهای دیجیتال هم توجه دارند.

ممکن است که انگیزه اصلی این افراد ایدئولوژی باشد و به خاطر فناوری وارد آن شده باشند اما تصور اینکه این گروه بزرگ ارزش این سرمایه‌گذاری را نادیده بگیرند اشتباه است.

ممکن است در این گروه هم از طرفداران واقعی ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد و هم بدبین‌ترین افراد که به دلیل سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۷ و در اوج قیمت ضرر زیادی را متحمل شده باشند.

تازه واردان

دسته دوم دسته تازه واردان است. این دسته بخش مهمی از کاربران ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند. این گروه که معمولا شامل افراد خلاق، با انگیزه، اجتماعی و مطابق روند روز هستند، بعد از انفجار قیمت بیت کوین، افراد جوان و علاقه‌مند به فناوری تصمیم گرفتند وارد این حوزه شوند. البته آن‌ها می‌دانستند که یک روند صعودی بزرگ را از دست داده‌اند.

البته ایدئولوژی این دسته با گروه مشتاقان یکسان نیست با این حال آن‌ها افرادی هستند که به طور منظم از برنامه‌های مالی مانند اپل پی (Apple Pay)، گوگل پی (Google Pay) و … برای مدیریت پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند.

زمانی که این کاربران بتوانند به راحتی ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند می‌توانیم بگیم زمان پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال فرا رسیده است. این دسته برای استفاده از یک فناوری نیاز به توضیحات روشن و مثال‌های آشکار دارند.

این افراد شیفته ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین هستند اما هدف آن را نمی‌بینند، مشکل کار همین جاست.

شخصیت کاربران ارز دیجیتال

کاربران حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین چه شخصیتی دارند؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: پی‌پال می‌تواند تعداد کاربران بیت‌کوین را سه برابر کند

سرمایه گذاران کنجکاو

دسته سوم، سرمایه‌گذاران کنجکاو هستند. این افراد معمولا کنجکاو و دقیق هستند و سعی می‌کنند قبل از سرمایه‌گذاری به خوبی اطلاعات کافی را به دست بیاورند. در واقع می‌توان گفت این دسته همان سرمایه‌گذاران سنتی هستند که به دنبال روش‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌گردند. در واقع ممکن است تعداد این دسته نسبت به گروه مشتاقان کمتر باشد اما این دسته معمولا افرادی هستند که پول بیشتری را سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در حال حاضر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران سنتی به دقت بازار ارزهای دیجیتال را پیگیری می‌کنند اما خیلی در مورد آن صحبت نمی‌کنند. در حالی که دسته اول یعنی مشتاقان تا پیش از سال ۲۰۱۷ وارد حوزه ارز دیجیتال نشده بودند و پس از آن به هرکسی که می‌رسند در مورد آن صحبت می‌کنند. سرمایه‌گذاران کنجکاو ترجیح می‌دهند بی سرو صدا فرصت‌ها را شناسایی کنند.

این گروه معمولا مسن‌تر از دو گروه قبلی بوده و طبیعتا پول بیشتری هم دارند. درباره نظریه‌های اقتصادی آگاهی دارند. لپ تاپ و کامپیوتر شخصی را به تلفن همراه ترجیح می‌دهند. خبرهای مالی و اقتصادی را دنبال می‌کنند. در مورد مسائلی مانند احراز هویت، قوانین مبارزه با پولشویی و مالیاتی دقیق هستند. معمولا برای کارهای مالی از پشتیبانی تلفنی استفاده می‌کنند.

شما فکر می‌کنید چه شخصیتی دارید و جزء کدام دسته از کاربران حوزه ارز دیجیتال هستید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود از حوزه ارز دیجیتال را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: uxdesign