شاید از دید خیلی از مردم، ارزهای دیجیتال همچنان به عنوان یک چیز زود گذر یا غیر قابل اطمینان دیده شوند. شاید حق با آن‌ها باشد، چرا که به طور خاص، نمی‌توان دقیقا گفت چه چیزی روی ارزش و قیمت ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد یا آینده آن چیست.

مخصوصا از آن جایی که هیچ دولتی بر آن دخالت ندارد یا هیچ بانکی نیست که بتوان این ارز‌های دیجیتال را در آن نگهداری کرد، شاید از یک جهت بسیار خوب و مثبت باشد، اما از دید برخی از مردم این اتفاق باعث می‌شود تا به سختی به ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی و روش سرمایه‌گذاری نگاه کنند.

قیمت‌ ارزهای دیجیتال، افت و خیزهای آن و به طور کلی بازاری که در جریان دارد، به شدت نسبت به ارزهای فیات یا ارزهای سنتی، طلا، نفت، سهام و از این قبیل موارد متمایز است. جایی که ارزهای سنتی به سختی در طول روز تغییر قیمت دارند، یک ارز دیجیتال ممکن است در یک شب دو برابر افزایش داشته باشد و صبح بعد چند برابر افت قیمت به خود ببیند.

به همین دلیل سوال پیش می‌آید که چه عواملی باعث تعیین قیمت ارزهای دیجیتال می‌شوند. در ادامه این مطلب از کوین نیک، چگونگی قیمت گذاری رمزارزها و چگونگی پیش بینی قیمت ارز دیجیتال را با هم بررسی می‌کنیم.

عوامل تعیین کننده قیمت ارزهای دیجیتال

قیمت رمزارزها به طور کلی وابسته به میزان ارزشی است که مشتریان روی آن‌ها می‌‌گذارند. به همین دلیل، فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث هرگونه تغییر در باور مشتریان، چگونگی نگاه آن‌ها به ارزهای دیجیتال، چگونگی دسترسی آن‌ها به رمزارزها و سایر موارد شود. در ادامه با اصلی‌ترین مواردی که باعث تعیین قیمت ارز دیجیتال می‌شوند آشنا خواهیم شد.

میزان عرضه و تقاضا دلیل اصلی در قیمت ارزهای دیجیتال

اصلی‌ترین دلیلی که نه تنها روی قیمت ارزهای دیجیتال، بلکه بسیاری از اموال با ارزش تاثیر می‌گذارد، نرخ عرضه و تقاضا است. به زبان ساده، یعنی وقتی تقاضا در بازار زیاد باشد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. در طرف مقابل وقتی میزان عرضه بالا برود، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد. این کاهش تا وقتی ادامه خواهد داشت که دوباره جو تقاضا در بازار حکم فرما شود.

قیمت رمزارز

عوامل تعیین کننده قیمت ارزهای دیجیتال

نگرش جامعه نسبت به ارزهای دیجیتال

نظر و نگرش مردم تاثیر عظیمی روی هزینه‌های ارزها دارد. هر چه که باشد، همانطور که در ابتدا گفتیم، بخش بزرگی از تعیین قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس اعتماد و اعتقاد مردم مشخص می‌شود. بنابراین سوال پیش می‌آید که چه چیزی باعث رشد نگرش مثبت مردم روی قیمت رمزارزها می‌شود؟ اول از همه، مردمی که به ارزهای دیجیتال باور داشته باشند، آن را به عنوان ابزاری خلاقانه می‌بینند که مزیت‌های قابل لمسی به نسبت ارزهای سنتی دارد. دوما، ارزهای دیجیتال به اندازه‌ای وسوسه کننده هستند تا مردمی که همیشه به دنبال چیزهای جدید و جذاب هستند را به خود جذب کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال به زبان ساده

ظهور ارزهای دیجیتال، یک پیشرفت تکنیکی قابل توجه در کسب و کارها و زندگی روزمره مردم شده است. جایی که مردم می‌توانند بدون هیچ حد و مرزی، به صورت آنلاین خرید کنند، به صورت آنلاین پول جا به جا کنند و کسی هم نیست که روی پول مجازی آن‌ها دخالت کند یا باعث محدودیت استفاده از آن‌ها شود. از طرفی دیگر، رشد قابل توجه بیت کوین، روز‌به‌روز باعث شده تا مردم بیشتری بی اعتمادی خود را کنار بگذارند و به ارزهای دیجیتال اعتماد کنند.

البته از طرفی نگرش منفی هم می‌تواند تاثیر گذار باشد. به دلیل قدرت امنیتی بالایی ارزهای دیجیتال، عدم کنترل آن توسط مراکز خاص، با این که نکته مثبتی به شمار می‌رود، از طرفی فضایی فراهم کرده است که هکرها، کلاه‌بردارها، قاچاقچی‌ها، فروشندگان مواد مخدر و از این قبیل موارد، به راحتی بتوانند پول‌های خود را جا به جا کنند.

محدودیت در عرضه

این مسئله یکی از چیزهایی است که تاثیر کلیدی روی قیمت ارزهایی نظیر بیت کوین دارد. برخی از ارزها هستند که منابع عرضه آن‌ها محدود نیست. این ارزها بدون توجه به میزان تقاضا، به شکلی ثابت به بازار تزریق می‌شوند. اما در برخی از ارزهای دیجیتال، عرضه سکه‌های دیجیتالی جدید مشخص شده نیست. به همین دلیل، میزان عرضه محدود است و زمانی که تقاضا در بازار بالا برود، خیلی زود به دلیل محدودیت در میزان عرضه، قیمت‌ها رشد پیدا می‌کنند.

عوامل تاثیر روی قیمت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال

وابستگی به قیمت بیت کوین

قیمت ارزهای دیجیتال روی یکدیگر هم تاثیر گذار هستند. مخصوصا وقتی که قیمت پادشاه آن‌ها یعنی بیت کوین دچار تغییر شود. زمانی که بیت کوین تغییری در قیمت خود ببیند، بازار دیگر ارزهای دیجیتال هم نسبت به آن تاثیر خواهند دید. افزایش قیمت بیت کوین، افزایش قیمت اکثر ارزهای دیجیتال را در پی خواهد داشت و برعکس، کاهش آن، باعث کاهش قیمت رمزارزهای دیگر خواهد بود.

هزینه‌های تامین و تهیه

در حالی که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی مجازی هستند، اما برای به دست آوردن برخی از آن‌ها نیاز به صرف هزینه در سخت‌افزارها و موارد مشابه است. به طور مثال در تهیه بیت کوین، مسئله ماینینگ یا استخراج مطرح است. در ماینینگ، نیاز به سخت‌افزارها و کارت‌های گرافیکی مخصوصی وجود دارد که حتی در بازه‌ای از زمان، باعث نایاب شدن کارت‌های گرافیک در بازار شده بود و در نتیجه ماینینگ به کندی پیش می‌رفت. علاوه‌ بر آن، استخراج بیت کوین توسط این سخت‌افزارها، به شدت میزان مصرف برق را بالا می‌برد و در نتیجه، هزینه‌های برق به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کنند.

سیاست و قانون

در سرتاسر دنیا، دولت‌ها برخورد متفاوتی با ارزهای دیجیتال دارند. در برخی از کشورها، ارزهای دیجیتال به اندازه‌ای خود را ثابت کرده‌اند که تبادل آن و انجام هر گونه خرید و فروش توسط رمزارزها، قانونی محسوب شود. قانونی شدن ارزهای دیجیتال در یک کشور، به منزله افزایش و رونق استفاده از آن است، تعداد کاربران آن بیشتر می‌شود و در نتیجه تاثیر مستقیمی روی ارزهای دیجیتال می‌گذارد.

از طرفی برخی از کشورها هستند استفاده از برخی از ارزهای دیجیتال را غیر قانونی اعلام می‌کنند. این کشورها به اندازه‌ای در اقتصاد دنیا مهم هستند که باعث تاثیر در افزایش یا کاهش قیمت می‌گذارند. از نمونه آن می‌توان به کشور چین اشاره کرد که با انتشار اخباری مبنی بر غیر قانونی بودن بیت کوین، قیمت این ارز کاهش پیدا کرد.

استخراج ارزهای دیجیتال

با این که در مورد هزینه استخراج رمزارزها گفتیم، با این حال خود شرایط استخراج، یکی از فاکتورهای بزرگی است که در قیمت ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد. زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که انجام پروسه استخراج روز‌به‌روز سخت‌تر و پیچیده‌تر شود. ماینینگ، پروسه‌ای تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن آن‌ها به شبکه بلاک چین است. به عنوان مثال، در حال حاضر پروسه استخراج بیت کوین به شدت سخت شده است. به حدی سخت که برای بسیاری از ماینرها، پروسه انجام آن اصلا به صرفه نیست و هزینه‌هایی که باید برای این کار انجام دهند، با درآمادشان حتی برابری هم نمی‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چه چیزی روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

دلایل مختلفی باعث این اتفاق شده است. وجود مراکز بسیار بزرگ استخراج که ده‌ها یا صدها سخت‌افزار برای این کار دارند یا پیچیده‌تر شدن معادلات ریاضی استخراج و هزینه‌های سرسام آور، شرایط ماینینگ را سخت کرده‌اند. نتیجه این اتفاقات، باعث افزایش قیمت بیت کوین شده است.

دلایل تاثیر روی قیمت بیت کوین

استخراج ارزهای دیجیتال

تاثیر بسزای مطبوعات

اخبار یا حتی شایعات منفی یا مثبت، می‌توانند به شدت روی قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشند. برای مثال، حتی یک خبر در مورد هک شدن یک صرافی، خبری در مورد گم شدن مقدار قابل توجه‌ای ارز دیجیتال، خرید ناگهانی مقدار برجسته‌ای ارز دیجیتال توسط یک فرد، شرایط بازار و غیره، می‌توانند سریعا روی قیمت ارز دیجیتال تاثیر منفی یا مثبت بگذارند.

شرایط مختلف حاکم در سرتاسر دنیا

برخی از اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهند، باعث دست به دست دادن تمامی گزینه‌هایی که معرفی کرده‌ایم می‌شوند تا روی قیمت رمزارزها تاثیر بگذارند. در زمان نگارش این خبر، شیوع ویروس کرونا باعث شده تا قیمت ارزهای دیجیتال به شدت بالا برود. شیوع این بیماری حتی باعث کاهش ارزش بازار سهام در دنیا شد و تاثیر منفی در اقتصاد دنیا گذاشت، اما برعکس، قیمت بیت کوین و به دنبال آن دیگر ارزهای دیجیتال، به شدت بالا رفت. حتی پیش از آن، درگیری میان کشورهایی نظیر ایران و آمریکا و شوک خبری آن در سرتاسر دنیا، باعث افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین شد.

آیا تغییر قیمت ارزهای دیجیتال به این شدت و سرعت بد است؟

اگر این فراریت بالای قیمت رمزارزها نبود، ما هرگز شاهد چندین تجربه خرید و فروشی در بازار ارزها نبودیم. اگر این فراریت‌ها نبود، هرگز نمی‌توانستیم روی سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه توسط ارزهای دیجیتال حساب باز کنیم. زمانی که بیت کوین برای اولین بار پا به بازار گذاشت، اصلا خبری از خرید و فروش نبود، خبری از سرمایه‌گذاری و تبادل نبود. اما زمانی که تعداد کاربران افزایش پیدا کرد، بازار نوسانات شروع شد و مردم زیادی ناگهان پولدار شدند و البته خیلی‌ها هم پول زیادی از دست دادند. حتی خیلی‌ها هستند که امروزه، شغل اصلی آن‌ها خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.