احتمالا شما هم مانند خیلی‌های دیگر در سال‌های اخیر، بسیار دربارۀ ارزهای دیجیتال شنیده‌اید. هر روز محبوبیت آنها افزایش می‌یابد چراکه این قابلیت را دارند که باعث صرفه‌جویی و حفظ سرمایه کسب‌وکارها شود. اگر در فکر حفظ سرمایخ کسب و کارتان از طریق ارزهای دیجیتال هستید، ابتدا باید با مزایا و معایب آنها کاملا آشنا باشید. این یکپارچگی ارزهای دیجیتال و کسب‌ و کار برای برخی شرکت‌ها ممکن است اثربخش بوده و برای برخی دیگر موجب ضرر و زیان شود.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک پول اینترنتی است که برای تسهیل انتقال مالی از تکنولوژی بلاکچین و مشخصه‌های رمزنگاری‌شده بهره می‌برد. ارز دیجیتال دارای یک پلتفرم غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ سازمان حکومتی، موسسه و بانکی کنترل و نظارتی روی معاملات ندارند. فقط این شمایید که مسئول دارایی‌هایتان هستد.

معروف‌ترین ارزهای دیجیتال بیت‌کوین و اتریوم هستند. البته ارزهای دیجیتال کمترشناخته‌شده نیز در دنیای بلاکچین موجودند. تمام این رمزارزها برای عملیات انتقال و امنیت شبکه از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند. هر بلاک نمایانگر یک انتقال است که توسط مشخصه‌های رمزنگاری‌شده به یک محدودۀ دیجیتالی متصل می‌شود.

فرایند انتقال مهمترین بخش حوزۀ ارزهای دیجیتال است و بلاکچین وظیفۀ تامین امنیت انتقال را برعهده دارد. با وجود اینکه این تکنولوژی کار را برای هکرها بسیار سخت می‌کند اما بازهم امکان دزدی و صدمه دیدن سرمایه‌تان در این فضا وجود دارد. اگر در نظر دارید از ارزهای دیجتال در کسب‌وکارتان استفاده کنید، ابتدا باید از مقدار سرمایه‌ای که می‌خواهید خرج ارزهای دیجتال کنید اطلاع کامل داشته باشید. همچنین باید قبل از هر انتقالی وضعیت امنیت پلتفرمی را که انتخاب کرده‌اید، کاملا بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ تاثیر ارزهای دیجیتال و بلاک چین در کارآفرینی و کسب و کارها

مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال

وقتی ارزهای دیجیتال و کسب‌ و کار با هم یکپارچه می‌شوند، آن کسب و کار از مزایای زیادی بهره می‌برد. ارز دیجیتال شکل جدیدی از پرداخت مالی است که می‌تواند به خدمات و محصولات فروشنده سمت و سویی نو دهد.

بخش جذاب ارزهای دیجیتال پلتفرم غیرمتمرکز آنهاست. گاهی وقت‌ها کار کردن با بانک‌ها و موسسه‌ها سخت می‌شود. بر فرض  اگر بخواهید سرمایه‌تان را منتقل کنید و یا یک سرمایه‌گذاری را شروع کنید، بانک ممکن است مخالفت کرده یا شما را تشویق به گرفتن وام کند. با استفاده از ارزهای دیجتال، کنترل همه‌چیز در دستان خودتان خواهد بود. این پویایی موجب می‌شود بیشتر سرمایه‌گذاری کنید و هرطور که دلتان می‌خواهد بفروشید.

همچنین ارزهای دیجیتال قابلیت پرداخت گروهی دارد و این امکان را می‌دهد که در یک انتقال چندین نفر همزمان پرداخت داشته باشند. پرداخت‌های گروهی گاهی بسیار ضروری‌ست، مثل کسب‌وکارهای شراکتی. گاهی نیز مشتری‌هایی می‌خواهند پرداخت‌هایشان را در چند نوبت مدیریت کنند. ارزهای دیجیتال برای این درخواست نیز راهکاری در جیب خود دارد. به‌علاوه، تمام این فعالیت‌ها در فضای کلی بلاکچین صورت می‌گیرد که امنیت بیشتری را تضمین می‌کند.

علاوه بر این مزایا که از لحاظ اقتصادی کمک‌حال کسب‌وکارتان خواهد بود، ارزهای دیجیتال از راه‌های بسیار دیگری نیز موجب صرفه‌جویی و حفظ سرمایه‌تان می‌شود.

ارزهای دیجیتال و کسب‌وکارها
ارزهای دیجیتال می‌توانند باعث صرفه‌جویی و حفظ سرمایه کسب‌وکارها شود

ارزهای دیجیتال چطور باعث صرفه‌جویی می‌شوند

برای کسانی که تازه کسب‌وکارشان را شروع کرده‌اند، انتقال پول از طریق ارز دیجیتال ارزان‌تر است. بسیاری از سرویس‌های پرداخت و یا بانک‌ها برای هر عملیات انتقال کارمزدی دریافت می‌کنند که مستقیما از حساب شما کم می‌شود. و هرچه این مبلغ انتقال بیشتر باشد، کارمزد نیز بیشتر خواهد بود. وقتی از پلتفرم ارزهای دیجتال استفاده کنید، این کارمزدها بسیار ناچیز خواهد بود و نهایتا منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

همچنین بانک مجوز شارژبک دارد. به این معنی که پس از انجام شدن عملیات انتقال، بانک می‌تواند با شارژبک، مبلغ پرداخت‌شده را از حساب مقصد برداشت کند و به حساب مبدا برگرداند. باوجود اینکه گاهی این کار ضروری است، اما باعث می‌شود که شرکت‌ها سود قابل توجهی را از دست بدهند. ارزهای دیجیتال شارژبک ندارند –تمام انتقال‌ها غیرقابل برگشت‌اند. این ویژگی باعث می‌شود پول در حساب کسب‌و‌کارتان باقی بماند.

اگر قصد دارید با ارزهای دیجیتال کار کنید، مطمئن باشید که دایرۀ مشتری‌هایتان گسترش می‌یابد. طبق آمارها و تحقیق‌های صورت گرفته، تمایل نسل جوان نسبت به ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از نسل‌های دیگر است. وقتی یک کسب‌وکار از پرداخت‌های رمزنگاری‌شده بهره ببرد، نظر نسل جوان را بیشتر به خود جلب می‌کند. همچنین مشاهده خواهید کرد که چطور گیک‌های تکنولوژی از کسب‌وکار شما حمایت می‌کنند.

ارزهای دیجیتال پرداخت‌های بین‌المللی را نیز تسهیل می‌کنند. هیچ واسطه‌ای در میان نخواهد بود و لازم نیست پولی را تبدیل کنید. ارزهای دیجیتال جهانی هستند و یک سرمایه‌گذاری بدون مرز را برای شما به ارمغان می‌آورند.

باتوجه به چنین مزیت‌هایی، شرکت‌های بزرگ بیشتر به سمت ارزهای دیجیتال می‌روند و بیشتر از مزایای یکپارچه‌سازی با رمزارزها بهره می‌برند. همچنین هر کسب‌وکاری در حوزه تکنولوژی ضروری است که از ارزهای دیجیتال استفاده کنند. اما به هر حال ارزهای دیجیتال برای هردوی این حوزه‌ها سریع و به‌صرفه خواهد بود –ارزهای دیجیتال یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است.

بیشتر بخوانید: چرا باید به روش پرداخت از طریق بیت کوین در کسب و کار خود فکر کنیم؟

معایب ارزهای دیجیتال

اگرچه استفاده از ارزهای دیجیتال مزیت‌های زیادی دارد و موجب صرفه‌جویی و گسترش یک کسب‌وکار می‌شود، معایبی نیز دارد.

بزرگترین مانعی که باعث شده مردم در برابر ارزهای دیجیتال دوبه‌شک باشند، نوسان بازار ارزهای دیجیتال است. ارزش رمزارزها ممکن در یک لحظه صعود کند و در لحظۀ بعد با سقوط مواجه شود. برای مثال، ارزش بیت‌کوین در اواخر سال۲۰۱۷ به بیش از ۱۵ هزار دلار رسید اما یک ماه بعد ارزشش تقریبا نصف شد. این نوسانات ممکن است به کسب‌وکارها و ارزش محصولات و خدمات آنها صدمه وارد کند.

ارزهای دیجیتال برخلاف پول‌های مرسوم، محدوده خاصی ندارند. این موضوع ممکن است توجه چندانی را به خود جلب نکند و فقط جاهای خاصی به سمت ارزهای دیجیتالی کشیده شوند. باوجود گزینه‌های کمتر انتقال، امکان اینکه شرکت‌ها سود کمتری عایدشان شود وجود دارد.

امنیت هم مسئلۀ حساسی است. احتمالا هرازچندگاهی خبرهایی از مشکلات امنیتی ارزهای دیجیتالی به گوش‌تان می‌رسد و این امر می‌تواند ورود مردم به این حوزه را با شک همراه کند. اگرچه تمرکززدایی پلتفرم ارزهای دیجیتالی یک مزیت است، اما همچنان می‌تواند یک مانع باشد. اگر شما سرمایه‌تان را از دست بدهید و یا یک هکر آن را بدزدد، احتمالا نمی‌توانید آن را برگردانید. اگر این مقدار زیاد باشد، ممکن است صدمات شدیدی به کسب‌وکارتان وارد شود.

کسب‌وکارهایی که بهتر است سمت ارزهای دیجیتال نروند، کسب‌وکارهایی‌‌اند که تازه راه‌افتاده‌اند و کوچک هستند. هر شرکتی که نمی‌تواند از پس مشکلات از دست دادن سرمایه بربیاید، باید تا زمانی که به اندازه کافی توسعه یابد و تبدیل به یک شرکت قدرتمندی شود، صبر کند. صاحبان سرمایه نیز می‌توانند تا زمانی که بازار ارزهای دیجیتال کم‌نوسان شود، صبر کنند که البته شاید تا آن روز، زمان زیادی طول بکشید.

آیا بهتر است سرمایه‌گذاری کنید؟

در آخر اینکه، یکپارچگی ارزهای دیجیتال و کسب‌ و کار بستگی به خود صاحب سرمایه دارد. اگر ریسک‌های این حوزه مهم‌تر از مزیت‌هایش است، بهتر است که فکر ارزهای دیجیتال را از سرتان بیرون کنید. اما اگر مزایای ارزهای دیجیتال را از معایب آنها بزرگتر می‌دانید، می‌تواند بهترین راه ممکن برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و گسترش کسب‌وکار شما باشد.

منبع: CryptoCurrencyNews