از تلاش فیس‌بوک برای عرضه Libra، گرفته تا حرکت چین برای تبدیل‌شدن به اولین اقتصاد بزرگ تا صدور ارز دیجیتالی بانک مرکزی، دوازده ماه گذشته پر از هیجان خبرهای مربوط به ارز رمزنگاری شده بوده است.

ارزهای رمزنگاری‌شده در هیچ سالی آهسته عمل نکرده‌اند و سال ۲۰۱۹ هم از این قاعده مستثنی نبوده است. با مروری بر اتفاقات این سال، بزرگ‌ترین داستان‌های این سال را در این مطلب از کوین نیک به‌صورت برجسته بیان می‌کنیم و چشم‌به‌راه تحولات جدید در سال ۲۰۲۰ می‌مانیم.

Bakkt ، Bitcoin Futures را راه‌اندازی می‌کند

مورد انتظارترین پلتفرم جدید معاملات بیت کوین در سال ۲۰۱۹، راه‌اندازی صرافی‌ ICE-backed futures و crypto custodian Bakkt بود. در حالی که در ابتدا سرعت حجم معاملات آهسته بود، اما Bakkt در معامله‌های Q4 / 2019 همچنان به حجم معاملات بالای بی‌سابقه‌ای رسیده است.

برای سال ۲۰۲۰، Bakkt یک راه ارتباطی زیربنایی را برای بیت کوین فراهم می‌کند. این‌که آیا موسسه‌ها به تعداد قابل توجهی می‌رسند و این‌که معاملات آتی بیت کوین ادامه پیدا می‌کند یا نه، هنوز مشخص نیست.

SEC مجددا به بیت کوین جواب منفی می‌دهد

باز هم یک سال دیگر و یک «نه» دیگر برای یک ETF بیت کوین از طرف SEC. در ۱۲ ماه گذشته چندین بار تلاش شده است تا یک ETF بیت کوین در خط پایان بپذیرد. با این‌ حال، تمام اپلیکیشن‌ها در این زمینه رد شده‌اند.

موضع فعلی SEC حاکی از آن است که چند سال تا پذیرش ETF بیت کوین باقی مانده است.

فیس‌بوک از Libra خبر می‌دهد

شاید بزرگ‌ترین خبر مربوط به رونق بازار در این سال، اعلام فیس‌بوک باشد که قصد دارد ارز دیجیتالی خود، Libra را به بازار عرضه کند. قیمت بیت کوین پس از آن که فیس‌بوک قصد خود را برای راه‌اندازی Libra منتشر کرد، با ایجاد علاقه مجدد به ارزهای رمزنگاری‌شده، به بالاترین نرخ سال ۲۰۱۹ رسید.

با این‌ حال، قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان بازار نسبت به ارزهای دیجیتالی صادرشده توسط شرکت‌ها که ممکن است با ارزهای ملی رقابت کنند، مشکوک بوده‌اند. از این ‌رو، ما انتظار داریم که در سال ۲۰۲۰، Libra با فشارهای نظارتی بیشتری مواجه شود.

چین عاشق بلاک چین است، نه بیت کوین

رئیس جمهور چین، شی‌جین‌پینگ اعلام کرد که جمهوری خلق باید «تلاش بیشتری» را برای توسعه و اجرای فناوری بلاک چین انجام دهد تا مزیت رقابتی نسبت به سایر اقتصادهای پیشرو را به‌دست آورد. انتظار می‌رود با ورود چین به «همه چیز» و بلاک چین، موجی از اخبار مثبت مربوط به بلاک چین از این کشور آسیایی منتشر شود.

با این‌ حال، چین عاشق بلاک چین است و نه ارزهای رمزنگاری‌شده. کسب‌وکارهای ارز رمزنگاری شده همچنان در جمهوری خلق چین با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

اهمیت ارز رمزنگاری شده

ارز دیجیتالی بیت کوین

چین در راه راه‌اندازی CBDC

چین آماده است تا به نخستین اقتصاد بزرگ برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی تبدیل شود.

پیش‌بینی می‌شود یوان دیجیتالی منتشر شده توسط بانک مرکزی با استفاده از فناوری بلاک چین، در نیمه اول سال ۲۰۲۰ جایگاه خود را مشخص کند و سایر اقتصادها هم از آن پیروی کنند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

در حالی که احتمالا چین اولین صادرکننده عمده CBDC خواهد بود، بنا بر گزارش‌ها، ده‌ها بانک مرکزی در مورد اعتبار صدور ارزهای دیجیتالی خود بر اساس فناوری بلاک چین در حال تحقیق هستند.

از بانک مرکزی اروپا (EBC) گرفته تا بانک کورا (Kora)، بانک‌های مرکزی در حال آماده‌سازی برای انتشار ارز مجازی مستقل و قدرتمندی هستند تا توانایی بیشتری را برای مدیریت ارزهای خود در اختیار داشته باشند.

توییت‌های ترامپ درباره بیت کوین

هنگامی‌که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ توییت کرد، جهان را با دیدگاه‌های ظریف خود در رابطه با ارز رمزنگاری ‌شده تحت تاثیر قرار داد، او در توییت خود گفت: «من طرفدار بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده نیستم، آن‌ها پول نیستند و ارزش آن‌ها بسیار فرار و نامشخص است. دارایی‌های ارز رمزنگاری ‌شده و کنترل‌نشده می‌توانند رفتارهای غیرقانونی، از جمله تجارت مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانونی را تسهیل کنند.»

او همچنین برای نشان‌دادن موضع ضدرمزنگاری خود و طرفداری از دلار، از Libra فیس‌بوک به‌شدت انتقاد کرد. در سال ۲۰۲۰، ما انتظار داریم که نظرات او در مورد ارز رمزنگاری شده یکسان باقی بماند که این امر ممکن است بر مقررات مربوط به ارز رمزنگاری شده در ایالات متحده تاثیر بگذارد.

مدل انباشت و جریان بیت کوین

مدل انباشت و جریان بیت کوین که توسط تحلیلگر ارز رمزنگاری شده «PlanB» ایجاد شده است، موضوع اصلی صحبت در میان سرمایه‌گذاران ارز رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۹ بوده است. این مدل نشان می‌دهد که کمبود، عامل اصلی قیمت بیت کوین است.

در حالی که همه تحلیلگران با اعتبار این مدل موافق نیستند، این مدل با رخ‌دادن رویداد هالوینگ (نصف‌شدن) پاداش بلوک بیت کوین در ماه مه سال ۲۰۲۰، داستان اصلی خواهد بود.

ارتقا اتریوم

در ماه دسامبر، شبکه اتریوم سرانجام هارد فورک «استانبول» را اجرا کرد، که هدف آن بهبود سرعت، کارایی و مقیاس‌پذیری بلاک چین است.

در سال ۲۰۲۰، انتظار داریم شاهد ارتقاء مداوم بلاک چین اتریوم باشیم که بلوک‌های ساختمانی آنچه را که تبدیل به اتریوم ۲ (نسخه جدید و بهبود یافته شبکه اتریوم) خواهد شد را فراهم می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کیف پول ارز دیجیتال چیست و به چه کار می‌آید؟

جک دورسی Square Crypto را راه‌اندازی کرد

جک دورسی، مدافع بیت کوین و مدیرعامل توییتر، سرمایه‌گذاری جدیدی با نام Square Crypto را راه‌اندازی کرد تا بر اساس بلاک چین بیت کوین ساخته شود. علی‌رغم به‌کارگرفتن بلاک چین، ما هنوز چیزی در مورد آنچه این شرکت می‌خواهد انجام دهد، نمی‌دانیم.

با این وجود، با موفقیت در اپلیکیشن Cash، انتظار داریم که Square Crypto در سال ۲۰۲۰ برای بیت کوین نتایج کاملا مثبتی داشته باشد.

Binance.US راه‌اندازی می‌شود

Binance ، صرافی جدیدی با نام Binance.US را برای ارائه خدمات به مشتریان آمریکایی که به‌دلیل محیط نظارتی چالش‌برانگیز در ایالات متحده، دسترسی‌شان به صرافی‌های بین الملل مسدود می‌شود، راه‌اندازی کرد.

Binance.US رشد قابل توجهی از کاربران را تجربه کرده است و انتظار می‌رود در سال آینده بازیگر اصلی در حوزه صرافی در ایالات متحده باشد.

سلطه بیت کوین

افزایش سهم بازار بیت کوین از کل دارایی‌های ارز رمزنگاری ‌شده که تحت عنوان سلطه بیت کوین از آن یاد می‌شود، در سال ۲۰۱۹ رشد کرده است. با این‌که قیمت بیت کوین تا حدودی احیا شد، اکثریت بازار آلت کوین در این رقابت عقب ماندند و این امر جایگاه سلطه بیت کوین را به‌عنوان دارایی شماره یک ارز رمزنگاری شده استحکام می‌بخشد.

در حالی که دیدگاه‌ها در مورد این‌که آیا ما شاهد یک «alt season» در ۲۰۲۰ خواهیم بود، متفاوت است، انتظار داریم که بیت کوین در دوازده ماه آینده به‌عنوان غالب‌ترین سرمایه باقی بماند، زیرا پروژه‌های آلت کوین برای جذب کاربران با چالش مواجه هستند.

مون‌های نرخ هش بیت کوین

در حالی که قیمت بیت کوین (BTC) به اوج سال ۲۰۱۷ بازنگشته است، نرخ هش بیت کوین در سال ۲۰۱۹ به اوج بی‌سابقه‌ جدیدی رسیده است.

نرخ هش «mooning» بیت کوین نشان می‌دهد که استخراج‌کنندگان انتظار دارند ارزش بیت کوین در آینده افزایش یابد و در حال استقرار سرمایه جدید برای استخراج ارزهای دیجیتال پیشرو در جهان هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی تمرکز زدایی اتریوم چیست؟

نصف‌شدن پاداش بلوک بیت کوین

در حالی که هالوینگ پاداش بلوک بعدی تا ماه مه ۲۰۲۰ اتفاق نمی‌افتد، اما هالوینگ، موضوع اصلی صحبت در بین سرمایه‌گذاران بیت کوین در سال ۲۰۱۹ بوده است. اکثریت بر این باورند که قیمت بیت کوین پس از هالوینگ افزایش می‌یابد که این مورد از لحاظ تاریخی هم اتفاق افتاده است (به دلیل کاهش در ذخیره جدید BTC.) برخی دیگر معتقدند که هالوینگ تاثیر ناچیزی بر قیمت خواهد گذاشت.

ما انتظار داریم که هالوینگ موضوع اصلی بحث برای سرمایه‌گذاران ارز رمزنگاری در سال ۲۰۲۰ باشد.

ارز رمزنگاری شده

تکنولوژی بلاک چین

هک‌های مداوم صرافی

علی‌رغم تمرکز عمده‌ امنیت سایبری روی مبادلات دارایی‌های ارز رمزنگاری، تعداد زیاد هک‌شدن صرافی‌ها در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که هکرها یک قدم جلوتر هستند.

جای تاسف است که شاهد باشیم که صرافی‌ها همچنان ضرر می‌کنند. این امر تقریباً با اطمینان در سال ۲۰۲۰ اتفاق خواهد افتاد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که دارایی زیادی را در صرافی‌ها نگهداری نکنید.

IRS «نامه عاشقانه» به مشتریان Coinbase ارسال می‌کند

این مامور مالیاتی نامه‌ای به دارندگان مشکوک ارزهای رمزنگاری‌شده در ایالات متحده ارسال کرد که وقتی نوبت به پرداخت مالیات ارزهای رمزنگاری می‌رسید، آن‌ها را «مطلع» می‌کرد. فهرست گیرندگان احتمالا از کاربران Coinbase تشکیل شده است که IRS اطلاعات آن‌ها را پس از احضار موفق «فرد فرضی» در سال ۲۰۱۸ دریافت کرده است.

در سال ۲۰۲۰، ما انتظار داریم که دفاتر مالیاتی بیشتری به دنبال سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری شده باشند که به عقیده آن‌ها در اظهارنامه‌های مالیاتی در سود سرمایه خود صادق نبوده‌اند.

DeFi شروع به کار می‌کند

در دنیای اتریوم، سال ۲۰۱۰ احتمالا سال تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) بوده است. دومین شبکه بزرگ بلاک چین به مکانی اصلی خدمات مالی غیرمتمرکز مانند اعطای وام غیرمتمرکز، تجارت و سکه‌های با ثبات قیمت تبدیل شده است.

ما انتظار داریم که بازار DeFi در سال ۲۰۲۰ رشد کند که این امر باید از اکوسیستم اتریوم بهره‌مند شود.

STO ها با سرعت آهسته شروع به کار می‌کنند

بسیاری از کارشناسان صنعت پیش‌بینی کرده‌اند که پیشنهادهای توکن امنیتی، جایگزین ICOها شده و به الگوی جدید تامین اعتبار برای استارت‌آپ‌های بلاک چین (و غیر بلاک چین) تبدیل می‌شود. با این‌ حال، STOها در سال ۲۰۱۹ به آهستگی شروع به کار کرده‌اند.

فقدان چارچوب نظارتی، ظهور IEOها و عملکرد ضعیف اکثر توکن‌های تازه منتشرشده در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ باعث شده است تا STOها نتوانند جایگاه خود را پیدا کنند.

دادگاه آمریکا علیه کریگ رایت (Craig Wright) حکم داد

کریگ اس رایت، خالق بیت کوین (ادعا شده از جانب خودش)، توسط حکم دادگاه ایالت فلوریدا در پرونده مشهور خود علیه املاک کلیمن (Kleiman) محکوم شد. دادگاه به رایت دستور داد نیمی از بیت کوین را تحویل دهد که اظهار می‌کند با دیو کلیمن استخراج کرده است.

با این وجود، انجام این کار به این معنی است که رایت باید بخشی از تیم ساتوشی ناکوموتو بوده باشد و به سکه‌ها دسترسی داشته است. اگر معلوم شود آن‌طور که بیشتر افراد مظنون هستند، نبوده است، انجام دستور دادگاه برای رایت بسیار دشوار خواهد بود.

نیوزلند حقوق رمز پایه را قانونی می‌کند

پس از اعلام اداره درآمد داخلی کشور نیوزلند (IRD) که اعلام کرد ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین و اتریوم می‌توانند طبق قانون مالیات بر درآمد، به‌عنوان حقوق و دستمزد پذیرفته شوند، این کشور رسما حقوق‌های ارز رمزنگاری شده را قانونی اعلام کرد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!