استخراج دش فرآیند تولید ارز رمزنگاری جدید با استفاده از ماشین‌آلات تخصصی استخراج معروف به «ASICs» است. این مطلب از کوین نیک اصول اولیه استخراج دش و نحوه تنظیم ASIC را به شما آموزش می‌دهد. ماشین‌های استخراج دش، دستگاه‌های تخصصی طراحی‌شده برای حل الگوریتم هش «X11» هستند که برای محافظت از شبکه دش استفاده می‌شوند. هنگامی که یک ماشین استخراج‌گر نتیجه قابل توجهی پیدا می‌کند که شرایط سختی ماتریس شبکه را برآورده می‌‌سازد، آن نتیجه به شبکه دش ارسال می‌شود. پس از تایید، ماشین استخراج‌گر در ارز دیجیتال دش پاداش می‌گیرد، بنابراین درآمد برای استخراج‌گرها ایجاد می‌شود. برای استخراج دش، باید مجوز «ASIC» دریافت کنید. دیگر امکان استخراج دش با استفاده از CPU یا GPU کامپیوترهای خانگی امکان‌پذیر نیست.

دش چیست؟

دش (همچنین به‌عنوان ایکس کوین و دارک ‌کوین شناخته می‌شود) نوعی ارز دیجیتال است که توسط هیچ دولت یا نهاد فردی کنترل نمی‌شود. دش مبتنی بر فناوری بیت کوین است، اما تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

معامله‌هایی با منبع ناشناس

معامله‌های الگوریتم دش ناشناس است، بنابراین ردیابی منبع مالی پرداختی در شبکه دش غیرممکن می‌باشد. این قابلیت، حریم خصوصی امن قابل توجهی را برای کاربران شبکه دش فراهم می‌کند.

تایید فوری

Masternodes بلافاصله معامله‌های انجام‌شده در شبکه دش را تایید می‌کند، در حالی که معامله‌های شبکه بیت کوین، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا تایید شوند.

هزینه کم

هزینه معامله‌های شبکه دش به‌طور قابل توجهی کمتر از بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری است.

الگوریتم X11

  استخراج دش از الگوریتم متفاوتی به نام ماتریس X11 استفاده می‌کند.

استخراج دش تا چه اندازه سودآور است؟

درآمد روزانه حاصل از پاداش استخراج دش هر روز متفاوت است. دلیل این موضوع این است که سختی استخراج دش روزانه تغییر می‌کند و بنابراین پاداش استخراج هم روزانه تغییر می‌یابد. درآمد وابسته به قدرت واحد پردازشگر گرافیک (GPU) است، در نتیجه پردازشگرهای سریع‌تر، سودآورتر هستند.

استخراج دش تا چه اندازه سودآور است؟

استخراج دش

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی انواع بلاک چین به زبان ساده، بلاک چین عمومی، خصوصی و کنسرسیوم چه تفاوتی دارند؟

سختی شبکه

به این روش فکر کنید، هر روز همان دستمزد به تمام استخراج‌گر‌های دش در جهان پرداخت می‌شود.

ارزش مالی دش

ارزش فعلی دش برای افرادی مهم است که به‌دنبال سود در پول رایج مملکت خودشان یا حتی بیت کوین (BTC) هستند.

الگوریتم X11 چیست؟

X11 یک الگوریتم هشینگ زنجیردار است که از ۱۱ الگوریتم مختلف هشینگ برای امنیت شبکه استفاده می‌کند (از این رو به آن «۱۱X» گفته می‌شود) الگوریتم‌هایBlake ، BMW ، Groestl ، JH ، Keccak ، Skein ، Luffa ، Cubehash ، Shavite ، Simd و Echo به ترتیب استفاده می‌شوند، یکی پس از دیگری تا آخرین عملکرد تکرار می‌شوند. این مقدار هش نهایی را ارائه می‌دهد که در صورت برآورده کردن نیازهای سختی شبکه، به بلاک چین ارسال می‌شود. X11 توسط اوان دافیلد برای بهبود امنیت بلاک چین طراحی شده است. دلیل این امر این است که اگر یکی از الگوریتم‌ها به خطر بیفتد، ۱۰ الگوریتم دیگر برای محافظت از شبکه وجود دارند.

دلیل دوم طراحی X11 سخت‌تر کردن پروسه استخراج ASIC بود (هرچند که می‌دانیم اکنون این امر به‌راحتی امکان‌پذیر است.) برای یک دوره ۲ ساله، امکان استخراج دش با استفاده از رایانه خانگی از طریق CPU وGPU امکان‌پذیر بود. با این حال، این امر دیگر امکان‌پذیر نیست، زیرا سازندگان تراشه‌ها روش‌هایی برای ایجاد تراشه‌های پیشرفته X11 ASIC پیدا کرده‌اند.

مخزن استخراج دش

دو روش اصلی برای استخراج دش وجود دارد: روش انفرادی یا استخراج از استخر دش.

استخراج از استخر دش (کار گروهی)

برای استخراج و به اشتراک‌گذاری پاداش، با دیگران کار کنید.

هر سهم را به‌صورت ساعتی یا روزانه دریافت کنید (بسته به کارکرد خودتان).

احتمال و تصادف کمتر / شانس استخراج بیشتر.

عضویت در استخرها هزینه هم دارد (بسته به استخرها از ۰.۵ تا ۳ درصد.)

استخراج انفرادی

شما پاداش کل بلوک استخراج‌شده را دارید (۳.۱۱ دش به ازای هر بلوک.)

شانس استخراج کمتر بوده و ممکن است تا روزها یا حتی ماه‌ها بدون درآمد بمانید.

یک GPU قدرت کافی را ندارد و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا یک بلوک را استخراج کنید.

به‌طور کلی، استخراج از استخر، روش پیشنهادی برای اکثر استخراج‌گران است. دلیل این امر آن است که به‌جای انفجارهای تصادفی بزرگ، یک جریان قابل اعتماد از درآمد روزانه را فراهم می‌کند، بنابراین به استخراج‌گران اجازه می‌دهد سود و زیان خود را بهتر محاسبه و پیش‌بینی کنند.

لیست استخرهای برتر دش

در انتخاب استخر استخراج دش، ۲ عامل وجود دارد؛ محل جغرافیایی قرارگیری استخر و سهم سهام آن در بازار. اولویت اصلی موقعیت مکانی خواهد بود، زیرا هرچه استخر از لحاظ جغرافیایی به شما نزدیک‌تر باشد، بهتر است. دلیل این موضوع این است که گاهی اوقات به دلیل تاخیر در شبکه، دش‌های استخراج‌شده ممکن است «قدیمی» باشند، زیرا با ایجاد و استخراج بلوک‌های جدید، بلوک‌های قدیمی‌تر منسوخ و باطل می‌شوند. همچنین باید بدانید که سرورهای چینی پشت فایروال بزرگ کشور چین هستند، به این معنی که اتصال شما به این شبکه‌ها ممکن است به‌صورت دوره‌ای دچار اختلال شود و شما ارتباط خود را با سرور شبکه از دست دهید. این بدان معنی است که انتخاب سرور با تاخیر کم و موقعیت جغرافیایی نزدیک، بیشترین بازده را خواهد داشت.

عامل دوم سهم بازار استخر است. هرچه سهم بازار بزرگ‌تر باشد، پاداش هم بیشتر می‌شود. دلیل این امر این است که بلوک‌ها به‌طور مداوم توسط استخر، استخراج می‌شوند و از این رو می‌توانند با نرخ ثابت، سود و بازدهی داشته باشند. این امر همچنین تاثیر تصادفی بودن ایجاد بلوک‌ها را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد ما پیدا کردن استخری است که به شما از لحاظ جغرافیایی نزدیک‌تر و سهم بازار آن بزرگ‌تر باشد.

هزینه اشتراک در استخر سیستم پرداخت سود موقعیت جغرافیایی سهم بازار استخر
۱ الی ۴ درصد پرداخت به ازای هر سهم پرداخت به ازای هر n سهم آسیا / چین ۲۶%   Antpool
۲ الی ۴ درصد پرداخت به ازای هر سهم پرداخت به ازای هر n سهم آسیا / اروپا ۱۷%   ViaBTC
۰ الی ۱ درصد پرداخت به ازای هر n سهم اروپا ۷%   Coinmine.pl
۰ الی ۲ درصد پرداخت به ازای هر سهم چین ۴.۷%   dash.btc.top
۱ درصد پرداخت به ازای هر n سهم اروپا آمریکا ۱%   miningpoolhub.com

فضای ابری (cloud) استخراج دش

در سال ۲۰۲۰، قراردادهای استخراج در حالت ابری دیگر سودآور نیستند. دلیل آن این است که استخراج دش به دلیل رقابت بسیار شدید در این زمینه بسیار پرهزینه شده است و استخرها، استخراج‌گران را وادار می‌کنند تا با دستمزد و سود کمتری استخراج کنند. به دلیل برخورداری از هزینه‌های کلانی مانند هزینه‌های تبلیغاتی و هزینه‌های قانونی، استخراج در فضای ابری به مشکل خورده است. در آخرین تحقیق‌ها، ما دریافتیم که هزینه‌های استخراج توسط ارائه‌دهندگان فضای استخراج ابری ۱۸۴٪ گران‌تر از استخراج با سیستم‌های خانگی هستند.

چه چیز دیگری را می‌توانم با X11 استخراج کنم؟

هنگام خرید یک استخراج‌گر دش، محدود به استخراج با الگوریتم X11 می‌شوید. الگوریتم X11 می‌تواند ارزهای دیجیتالی دیگری از قبیل اسمارت‌ کوین، پورا و هچ را هم استخراج کند. مسلما تعدادی سکه‌های خوب دیگر هم وجود دارند که با استفاده از X11 ASIC قابل استخراج هستند که ارزش آن‌ها از دش بیشتر است. این الگوریتم، برخلاف الگوریتم‌های دیگر مانند SHA-256 است که در استخرهای بیت کوین، پول نقد بیت کوین و بیت کوین اس‌وی استفاده می‌شود.

چه چیز دیگری را می‌توانم با X11 استخراج کنم؟

فضای ابری (cloud) استخراج دش

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده

ماستارانودس در مقابل استخراج دش

دو راه برای درآمدزایی غیرفعال در شبکه دش وجود دارد. استخر و ماستارانودس. مانند استخراج‌گرها، هر بار که بلوکی در شبکه دش ایجاد می‌شود، ماستارانودس پاداش استخراج دش را هم ایجاد می‌کند. توزیع پاداش به شرح زیر است:

۴۵٪ – پاداش استخراج‌گران

۴۵٪ – پاداش ماستارانود

۱۰٪ – گنج

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دارندگان گره ماستورود دقیقا به‌اندازه استخراج‌گرهای دش پاداش می‌گیرند. برای تبدیل‌شدن به یک ماستورود، در مجموع ۱۰۰۰ دش باید توسط دارنده گره جمع شود. با قیمت فعلی ۶۰ دلار در هر دش، این بدان معنی است که برای به دست آوردن پاداش‌های ماستارانودس باید در کل ۶۰،۰۰۰ دلار پول سرمایه‌گذاری یا استخراج شود.

وظیفه ماستارانودس ارائه خدمات اضافی لایه ۲ به شبکه است. این وظیفه شامل ارسال معامله‌های از قبل تایید شده (InstantSend )، بهبود امنیت شبکه( Chainlocks) و ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی (PrivateSend) است. اگر وجوه منتقل یا خرج شوند، به معنی عدم امنیت کافی در شبکه است، پس ماستارود مرتبط بلافاصله به‌صورت آفلاین اقدام به متوقف کردن دریافت جوایز می‌کند.

بزرگ‌ترین عامل در تصمیم‌گیری در مورد اینکه استخراج‌گردش باشید یا یک ماسترود، عامل تعهد مالی است. مزیت ماسترود بودن این است که ۱۰۰۰ دش می‌تواند در پایان کار به‌طور کامل به شما برگردانده شود، در حالی که تجهیزات استخراج دش با گذشت زمان فرسوده و بلااستفاده می‌شوند. علاوه بر این، ماسترودها از حق رأی در مورد نحوه پرداختی‌ها و جوایز برخوردار می‌شوند که بودجه لازم را برای پیشرفت‌های آینده فراهم می‌کند. ضرر ماسترود بودن سرمایه‌گذاری اولیه بالایی است که نمی‌تواند کمتر از ۱۰۰۰ دش باشد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید دش و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!