پول شکلی از ارز است که مردم برای خرید کالا و خدمات از آن استفاده می‌کنند. همچنین، پول به عنوان راهی برای سنجش ارزش کالاها و خدمات استفاده می‌شود.

ارز غیرمتمرکز شکلی از ارز دیجیتال یا مجازی است که هیچ مرجع صادرکننده مرکزی ندارد و معمولاً از فناوری همتا به همتا برای تراکنش‌ها استفاده می‌کند. ارزهای غیرمتمرکز معمولاً بر اساس فناوری بلاکچین ساخته می‌شوند که ویژگی‌های مشابه پول نقد فیزیکی مانند ناشناس بودن و هزینه‌های کم تراکنش را دارند.

آشنایی با مفهوم ارز متمرکز

دلار و ارزهای فیات نمونه ارزهای متمرکز محسوب می شوند

ارزهای متمرکز ارزهایی هستند که توسط یک نهاد مرکزی کنترل می‌شوند. ارز متمرکز ارزش ذاتی ندارد و ارزش آن از اعتماد به صادرکننده آن ناشی می‌شود. ارزهایی مانند دلار آمریکا، یورو، دلار کانادا، ین ژاپن و فرانک سوئیس نمونه‌هایی از ارزهای متمرکز هستند.

استفاده از ارزهای متمرکز مزایای زیادی دارد از جمله:

  • نقدینگی بیشتر
  • قیمت‌های با ثبات‌تر

مزایا و معایب این سیستم‌ها

ارز متمرکز توسط یک نهاد واحد کنترل می‌شود و ارز غیرمتمرکز کنترل نمی‌شود. ارزهای غیرمتمرکز می‌توانند توسط هر کسی ایجاد شوند و توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شوند. ارزهای متمرکز باثبات‌تر هستند، زیرا ارزش ثابتی دارند و می‌توانند به عنوان ذخیره ارزش استفاده شوند. اما آنها هم در معرض کلاهبرداری و دخالت دولت‌ها قرارد دارند. ارزهای غیرمتمرکز به دلیل ارزش متغیرشان ثبات ارزش کمتری دارند، همچنین برخی از آنها در معرض هک و دستکاری قرار دارند. این ارزها ویژگی ناشناس بودن را برای کاربر فراهم می‌کنند، چیزی که ارزهای متمرکز ارائه نمی‌کنند. ارز متمرکز بیشتر توسط یک بانک مرکزی کنترل می‌شود و می‌توان از آن به عنوان وسیله مبادله استفاده کرد. ارز غیرمتمرکز (ارز دیجیتال) توسط هیچ نهاد واحدی مانند بانک‌های مرکزی، سایر دولت‌ها و غیره کنترل یا قانونگذاری نمی‌شود.

خرید تتر

ارز متمرکز ثبات بیشتری دارد، زیرا عرضه آن محدود است. سهولت امکان قانونگذاری و جلوگیری از ضررهای مالی برای مقامات دولتی یا اقتصادی یکی از مزایای یک ارز متمرکز به این دلیل است که ثبات بیشتری دارد، زیرا عرضه آن محدود است. از آنجایی که این نوع ارز متمرکز است، خطرات کمتری از نظر هک یا حتی از دست دادن ارزش ناشی از سرقت وجود دارد. همچنین، سهولت قانونگذاری توسط دولت‌ها برای ارزهای متمرکز باعث می‌شود ریسک کمتری داشته باشند.

مزایا و معایب پول غیرمتمرکز در مقابل پول متمرکز

غیرمتمرکز در مقابل پول متمرکز

مزایا و معایب پول غیرمتمرکز در مقابل پول متمرکز

پول غیرمتمرکز یک ارز دیجیتال است که توسط هیچ دولت مرکزی یا بانکی کنترل نمی‌شود. این نوع پول حریم خصوصی و ناشناس بودن را به کاربران ارائه می‌دهد. اما پول متمرکز برعکس پول غیرمتمرکز است. توسط یک دولت مرکزی یا بانک کنترل می‌شود.

مزایا:

  • پول غیرمتمرکز ناشناس بودن، حریم خصوصی و کنترل را ارائه می‌دهد.
  • پول غیرمتمرکز کارمزد کمتری برای تراکنش‌ها داشته و تراکنش‌های سریع‌تری دارد.
  • پول متمرکز را می‌توان به راحتی بابت فعالیت‌های غیرقانونی، قانونگذاری و نظارت کرد.

معایب:

  • ارزهای غیرمتمرکز ثبات کمتری نسبت به ارزهای متمرکز دارند، زیرا برای تعیین ارزش خود به بازار وابسته هستند.
  • عدم تمرکز در ارزهای غیرمتمرکز به این معنی است که خطرات بیشتری در مورد هک و سرقت وجود دارد.
  • تمرکز در ارزهای متمرکز به این معنی است که دولت‌ها و مقامات اقتصادی به احتمال زیاد قادر به قانونگذاری آنها و جلوگیری یا جبران زیان‌های مالی هستند.
  • ارزهای متمرکز تمایل به عرضه کمتری دارند، در حالیکه ارزهای غیرمتمرکز عرضه بیشتری دارند

آیا آینده ارزهای غیرمتمرکز یا همان ارزهای دیجیتال روشن است؟

ارزهای دیجیتال مدتی است که به وجود آمده‌اند، اما اخیراً بیشتر محبوبیت پیدا کرده‌اند. آینده ارزهای دیجیتال روشن به نظر می‌رسد، زیرا افراد بیشتری شروع به سرمایه‌گذاری روی آنها می‌کنند. این امر به این دلیل است که بیت کوین به یک نام آشنا تبدیل شده است.

برخی از دلایل افزایش ناگهانی علاقه به ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  1. قیمت بیت کوین به طور پیوسته در حال افزایش است و در نوامبر ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت خود یعنی ۶۹۰۰۰ دلار رسیده است.
  2. بیت کوین از نظر برخی سرمایه‌گذاران به عنوان یک دارایی امن تلقی می‌شود، زیرا هرگز تحت تأثیر بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ قرار نگرفت.
  3. خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال آسان است.
  4. برخی از کشورها مانند ژاپن، آلمان و فرانسه بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت قانونی به رسمیت شناخته‌اند. انتظار می‌رود این امر تقاضا برای ارزهای دیجیتال را افزایش دهد.
  5. مردم به لطف اینترنت از نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال بیشتر آگاه شده‌اند.
  6. ارزهای دیجیتال به مردم امکان می‌دهند که بانک خودشان باشند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند اتصال به اینترنت برای خرید و فروش سکه‌های خود به صورت آنلاین در هر زمانی است که بخواهند. این امر به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا همزمان یک درآمد غیرفعال داشته و در عین حال کاری را که دوست دارند انجام دهند.
  7. ارز دیجیتال را می‌توان در بسیاری از صنایع مانند ترید، سرمایه‌گذاری، تولید و غیره استفاده کرد. امکانات آن بی‌پایان هستند. حتی دولت‌ها هم وارد این عرصه شده‌اند، زیرا ارزهای دیجیتال می‌توانند امنیت تراکنش‌های مالی را با کارایی و شفافیت بالا آسان‌تر کنند.

به نظر شما در چند سال آینده، ارزهای غیرمتمرکز می‌توانند جای ارزهای متمرکز را بگیرند؟ نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بلاگ کوین نیک با ما و دوستانتان در میان بگذارید. شبکه‌های اجتماعی کوین نیک در تلگرام، اینستاگرام و توییتر نیز اخبار کوتاه دنیای ارزهای دیجیتال را به اطلاع شما می‌رسانند.