شبکه اتریوم به تازگی پنج ساله شد. این پروژه در کنفرانس بیت کوین آمریکا به تاریخ ژانویه سال ۲۰۱۴ اعلام حضور کرد، اما اولین بلاک آن سی‌ام ژولای سال ۲۰۱۵ استخراج شد. از آن زمان تاکنون، اتر توانسته به بزرگترین آلت‌کوین بازار ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار تبدیل شود و محبوبیت و ارزش آن تا جایی پیش رفته است که پس از بیت کوین دومین ارز بازار باشد.

اتریوم با چشم‌اندازی از امکانات بی‌نظیر ایجاد شد و قابلیت‌هایی چون قراردادهای هوشمند، توکن‌سازی قدرتمند، اپلیکیشن‌های پیچیده غیرمتمرکز و کمپین‌های بودجه‌ساز غیرمتمرکز هم با پیدایش آن ممکن شدند.  توکن‌سازی در سال ۲۰۱۷ محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد چون اولین عرضه کوین در فضای رمزارز انجام شده و دستاوردهایی باورنکردنی نصیب کاربران آن شده بود. با کوین نیک همراه باشید.

بازار عرضه اولیه کوین در دهه اخیر

بازار عرضه اولیه کوین (ICO) در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

آیا امور مالی غیر متمرکز (دیفای)، می‌توانست ICOی جدید باشد؟

اتر به اولین مکانیزم ارزی برای پروژه‌های ICO (عرضه اولیه کوین) تبدیل شد. وقتی پروژه‌ها و توکن‌های ERC-20 نامبرده از مرحله ICO گذشتند، سرمایه‌گذاری روی آن‌ها و سپس قیمت اتر رشد یافت به طوری که در دهم ماه ژانویه ۲۰۱۸ ارزش آن به ۱۴۲۱ دلار رسید. البته در آخرین استعلام ما قیمت اتر در اول آگوست سال ۲۰۲۰ تقریبا ۳۵۷ دلار بود.

عرضه اولیه کوین به دنیای رمزارز کمک کرد تا به مرزهای جدیدی دست پیدا کند اما این صعود عمر کوتاهی داشت و کل بازار رمزارز با شروع سال ۲۰۱۸ سقوط کرد. مدت کوتاهی پیش از آن کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا  اعلام کرد که ICOها، عرضه‌هایی امنیتی به شمار می‌روند که برای محافظت از سرمایه‌گذاران تادیب شده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: علت افزایش ترافیک پلتفرم های دیفای در ماه‌ های اخیر چیست؟

اکنون، برخی نگران این هستند که با رشد دیفای، اتریوم در همان مسیر سرازیری سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد. با اینکه قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای بهبود اکوسیستم در نظر گرفته شده، در کوتاه مدت این قوانین می‌توانند پیامدهایی چون از دست رفتن بوجه سرمایه‌گذاران و شکایت از بخش اجرایی پروژه‌ها را به همراه داشته باشد.

آیا دیفای واقعا در قیمت اتر تاثیرگذار است؟

به نظر می‌رسد حدس و گمان‌های زیادی درباره قیمت اتریوم وجود دارد. اکثرا بر این باورند که تاثیر واقعی امور مالی غیرمتمرکز و نقدینگی چندان قابل توجه نیست. اخیرا با تبدیل شدن اتریوم به بزرگترین بلاکچین از نظر ارزشی، چه مقدار از این فعالیت‌های اتر واقعا می‌تواند به دیفای مربوط باشد؟

ConsenSys تخمین زده که پروتکل‌های دیفای مجموعا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به رکورد بی‌سابقه ۳.۳ میلیون اتر قفل شده می‌رسد. مساری (Messari) عنوان کرده که تسویه بلاکچین اتریوم به ۲.۵ میلیون دلار در روز خواهد رسید. وقتی دیفای را با بازار واقعی رمزارز مقایسه می‌کنیم به سادگی می‌بینیم که هنوز فقط قطره‌ای در اقیانوس و کوچکتر از سرمایه بازار XRP و بیت کوین کش (BCH) بوده و فقط یک و نیم درصد از کل بازار رمزارز را شامل می‌شود.

تخمین مساری درباره شبکه اتریوم و دیفای

ارزش کلی بخش دیفای در مقایسه با بازار رمزارز

آیا اتر باعث بوجود آمدن یک چرخه رونق و شکوفایی برای دیفای خواهد شد؟

نرخ بودجه پروتکل‌های دیفای توسط کمپین‌های مبتنی بر ICO در ۲۰۱۷ کاهش داشته است. این می‌تواند نگران کننده باشد چون توکن‌های دیفای اندک هستند و قرار است در یک مدت کوتاه با هزاران درصد دیگر به رقابت بپردازد. برای مثال توکن Aave (LEND) از ۰/۰۰۴۶ به ۰/۳۴۴ دلار رسید این یعنی یک رشد هفت‌هزار و سیصد درصدی، همچنین قیمت Compound (COMP) در هفته اول مبادلات خود در ماه ژوئن چهاربرابر شد. در واقع بیش از ۱۰ توکن دیفای محور دیگر در سال ۲۰۲۰ رشدی بیش از ۱۰۰ درصد را تجربه کردند. این ارقام قابل توجه هستند اما در مقایسه با بازگشت سرمایه ICOها در سال ۲۰۱۷ ناچیز به شمار می‌آیند.

با اینکه دیفای به نقاط عطفی همچون ۴ میلیارد دلار دارایی قفل شده دست یافته اما حجم سرمایه‌گذاری‌های به دست آمده توسط پروتکل‌های دیفای کمتر از چیزی است که ICOها با خود به همراه داشته‌اند. در عین حال، به نظر می‌رسد موسس دیگر اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Butrin) نگران این است که مردم ریسک‌های این پروتکل‌ها را دست کم بگیرند، پروتکل‌هایی که در گذشته توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

حباب دیگری هم وجود دارد که ایده‌آل نیست و ممکن است یک بخش غیرقابل اجتناب از چرخه نوآوری فعلی رمزارز باشد. این احتمال وجود دارد که پروژه‌ها و کانسپت‌ها قبل از اینکه مورد پذیرش و سرمایه‌گذاری قرار بگیرند از دور خارج شوند. این دقیقا همان اتفاقی است که در ICOها، عرضه توکن، بیت کوین و آلت‌کوین اتفاق افتاد. از آنجا که بخش دیفای به سرعت در حال گسترش است بزرگترین چالش پیش روی ما احتمالا قوانین آتی خواهند بود درست مثل آنچه که در رویارویی با ICOها مطرح شد.

آینده اتریوم: استیبل کوین‌ها، نهادینه‌سازی و مقیاس‌پذیری

فقط زمان مشخص خواهد کرد که آیا دیفای قرار است به فاز حباب برسد یا نه. مطمئنا دلایل دیگری (برای مثال تبدیل شدن به پایه‌ای برای انتقالات استیبل‌کوین) هم برای عملکرد بیشتر اتر نسبت به بیت کوین وجود دارند. طبق گزارش ETH Gas Station، تتر (USDT) بزرگترین خرج کننده گس روی شبکه بوده و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. اتریوم در فعالیت شبکه‌ای از بیت کوین سبقت گرفته اما دلیل عمده آن انتقالات استیبل‌کوین بوده که آن هم به نوبه خود از پرداخت‌های inter-exchange قدرت می‌گیرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه های مالی غیرمتمرکز دیفای بهتر از بیت کوین در سال ۲۰۲۰

امسال اقدامات مثبتی چون بوجود آمدن امنیت واقعی در بلاکچین و دست یافتن به یک میلیارد دلار در حجم آینده اتر هم قابل مشاهده هستند. این فاکتورها به پذیرش فزاینده اتر در پنج سال گذشته کمک کرده‌اند اما وقتی حرف از مقیاس‌پذیری و تراکم در میان باشد این موارد نشانگر پایانی زود هنگام هستند. با وجود این، سرمایه گذاری روی Ethereum 2.0 در نهایت وارد مرحله آزمایش شده و امید می‌رود شبکه‌ای جدید و بهبود یافته را با خود به همراه داشته باشد.

با گذشت زمان، این احتمال وجود دارد که دیفای حتی اگر در کوتاه مدت با مشکل مواجه شود همچنان به رشد خود ادامه دهد. این یعنی شبکه اتریوم نیز در مسیر موفقیت خود همچنان برقرار خواهد بود.

منبع: cointelegraph