شائو وانگ (Qiao Wang) مدیر محصول پیشین شرکت مساری (Messari) و تریدر معروف ارزهای دیجیتال اعتقاد دارد، بخش امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) از پتانسیل رشد بسیار بالایی برخوردار است. به نظر شما دیفای آینده حوزه مالی محسوب می‌شود؟

حوزه دیفای امسال با استقبال بی‌نظیری روبرو شده است، چرا که ارزش کل قفل شده در این حوزه از ۱ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار رسیده است. اگر از ابتدای سال ۲۰۲۰ محاسبه کنیم از نظر کل ارزش قفل شده، پلتفرم‌های دیفای رشد ۱۰۰۰ درصدی را تجربه کرده‌اند و به نظر هم نمی‌رسد این روند به این زودی‌ها متوقف شود.

دیفای مانند بیت کوین سال ۲۰۱۳ و اتریوم سال ۲۰۱۵ است

وانگ رونق دیفای را با بیت کوین پیش از سال ۲۰۱۳ و اتریوم پیش از سال ۲۰۱۵ مقایسه می‌کند و می‌گوید: «بخت یکبار در خانه را می‌زند.»

وانگ در حساب کاربری خود در توییتر گفته است:

از نقطه نظر سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری روی بیت کوین پیش از سال ۲۰۱۳ و سرمایه‌گذاری روی اتریوم پیش از سال ۲۰۱۵ فرصت‌های تکرار نشدنی در زندگی محسوب می‌شوند. حالا فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای پیش از سال ۲۰۲۱ هم به نظر می‌رسد تنها یکبار در دهه جاری رخ خواهد داد. اگر شما فرصت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و اتریوم را از دست داده‌اید، دیفای را نادیده نگیرید.

البته عقیده وانگ با نظر رایان سلکیس (Ryan Selkis) بنیانگذار مساری کاملا متفاوت است. سلکیس اعتقاد دارد، روند صعودی حوزه دیفای مانند یک حباب است و به‌زودی منفجر خواهد شد.

رایان سلکیس دلیل این موضوع را افزایش پروژه‌های پانزی، اسکم خروج (Exit Scam) و وعده‌های دروغین بازپرداخت سود می‌داند، البته به نظر سلکیس افزایش نرخ گس هم از فرصت کسب سود برای کاربران دیفای کاسته است.

به گفته مساری بخش دیفای در مقایسه با بازار چند تریلیون دلاری بانک‌ها و موسسات مالی سنتی نشان می‌دهد که این حوزه فرصت رشد زیادی دارد. حتی در مقایسه با کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال هم دیفای هنوز بخش بسیار کوچکی است. کل ارزش بازار ۳۷ توکن پیشروی این حوزه نزدیک به ۶/۷ میلیون دلار است که تنها ۲ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود.

دیفای آینده حوزه مالی

کارشناسان عقیده دارند دیفای می‌تواند به عنوان آینده حوزه مالی محسوب شود

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ اپلیکیشن DeFi برای کسب درآمد ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

طرفداران حوزه دیفای اعتقاد دارند این بخش به راحتی می‌تواند با بیرون کشاندن سرمایه‌گذارهای چند میلیارد دلاری از «زنجیره‌های اشباح» به صعود خود ادامه دهد.

زنجیره اشباح

زنجیره اشباح (ghost chains) اصطلاحی است که برای بلاک‌چین هایی با ارزش بازار چند میلیارد دلاری اما ناکارآمد و با حداقل استفاده به‌کار برده می‌شود. در سال ۲۰۱۷ و با رونق ICOها بلاک چین‌های زیادی پدید آمدند که سرمایه‌های زیادی را از آن خود کردند اما هرگز نتوانستند به موفقیت برسند.

حالا طرفداران دیفای باور دارند با خروج این سرمایه‌ها از زنجیره‌های اشباح و ورود آن به حوزه دیفای، رونق دیفای ادامه‌دار خواهد بود.

تایلر رینالدز (Tyler Reynolds) مهندس پلتفرم پرداخت گوگل (Google Payments) با زیر سوال پردن اقتصاد برخی از دارایی‌های ارز دیجیتال، گفت برخی از این ارزها هیچ آینده‌ای ندارند اما چندین برابر توکن‌های دیفای ارزش دارند.

او به خصوص به ارزهایی مانند ریپل، ایاس (EOS)، بیت کوین کش، بیت کوین اس وی، کاردانو و استلار اشاره کرد که پروژه‌های چند میلیارد دلاری هستند، در حالی که توکن YFI از یرن فایننس (Yearn Finance) تنها ۶۷۰ میلیون دلار ارزش دارد.

حباب دیفای

با این حال اخیرا حباب دیفای پس از سرازیر شدن موجی از محصولات با نام حشرات و غذاها و پروژه‌های کشت سود که باعث افزایش هزینه گس اتریوم شده‌اند خالی شده است.

وانگ در مورد برخی از این پروژه‌ها هشدار داد:

در ۲ ماه گذشته، محصولات بی ارزش زیادی وارد حوزه دیفای شده  است که ممکن است اساس دیفای را زیر سوال ببرد اما حواستان را به این موارد معطوف نکنید.

درعوض او پیشنهاد می‌کند محصولات بهتر دیفای را آزمایش کنید تا درک کنید که چگونه اکوسیستم مالی نوپا رفتارهای کاملاً جدید و جالب کاربران را امکان پذیر می‌کند.

البته وانگ اعتراف کرد که اشتباق و هیجان کنونی کشت سود (yield farming) می‌تواند حباب باشد، اما او عقیده دارد این موضوع در طولانی مدت مهم نیست:

در واقع اگر همه محصولات کشت سود را در کنار هم ببینیم جمع حباب آن‌ها صفر خواهد بود و به طور کلی شاهد افزایش چشمگیر ارزش در این حوزه خواهیم بود، بدون شک حوزه دیفای آینده  حوزه مالی است.

 

شما هم مانند آقای وانگ فکر می‌کنید بخش دیفای آینده حوزه مالی در دهه آینده است یا مانند ICOها کم کم فراموش خواهد شد؟ اصلا تا به حال روی پروژه‌های دیفای سرمایه گذاری کرده‌اید؟ در صورتی که در این زمینه نظر یا تجربه‌ای دارید حتما از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph