بر اساس گزارش شرکت تجزیه و تحلیل دون آنالیتیکز «Dune Analytics» تعداد کاربران حوزه دیفای از ۱ میلیون نفر عبور کرد.

یک میلیون کاربر منحصر به فرد در حوزه دیفای

شرکت دون آنالیتیکز روز گذشته گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد تعداد کابران حوزه دیفای از ۱ میلیون کاربر فراتر رفته است. این شرکت که برای به دست آوردن این آمار میزان استفاده از پروتکل‌های دیفای مبتنی بر اتریوم مانند یونی سواپ (Uniswap)، کامپوند (Compound)، آوی (Aave)، میکردائو (MakerDao)، ریربل (Rarible) و نکسوس موچوال (Nexus Mutual) را بررسی کرده است، اعلام کرد در حال حاضر ۱٫۰۰۱٫۴۶۱ کاربر در حوزه دیفای وجود دارد. این شرکت از تعداد آدرس‌های منحصر به فرد اتریوم برای تخمین تعداد کاربران استفاده کرده است.

این آمار نشان می‌دهد حوزه دیفای رشد چشمگیری را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است. به طوری که در ابتدای سال تنها ۱۰۰ هزار آدرس وجود داشت در حالی که در ماه پایانی سال ۲۰۲۰ قرار داریم این تعداد ۱۰ برابر شده است.

ریچارد چن از تحلیلگران «Dune Analytics» از  رونق کشت سود (yield farming) در تابستان به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد این حوزه در سال ۲۰۲۰ نام می‌برد.

او پیش از این پیش بینی کرده بود در ماه مارس سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران دیفای به ۱ میلیون نفر خواهد رسید که به نظر می‌رسد رونق کشت سود، سرعت رشد حوزه دیفای چند برابر کرده است.

تعداد کاربران حوزه دیفای

ریچارد چن از دون آنالیتیکز گزارش داد: تعداد کاربران حوزه دیفای از یک میلیون عبور کرد

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ توکن دیفای مناسب سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ از نظر لارک دیویس

نکته مهم این است که این گزارش فقط تعداد آدرس‌های منحصر به فرد اتریوم را مورد ارزیابی قرار داده است، بنابراین ممکن است کاربرانی که از چندین آدرس استفاده می‌کنند، صحت این گزارش را زیر سوال ببرند. اما با توجه به اینکه متا ماسک (MetaMask) در ماه اکتبر اعلام کرده بود تعداد کاربرانش از یک میلیون کاربر ماهانه فراتر رفته است، می‌توانیم نتیجه بگیریم به احتمال زیاد آمار Dune Analytics شاخص خوبی برای تخمین تعداد کاربران حوزه دیفای است.

هرچند تحلیلگرانی مانند برایان فلین (Brian Flynn) اعتقاد دارند، اغلب افراد برای محافظت از دارایی‌های خود از چندین آدرس استفاده می‌کنند و بنابراین تعداد کاربران منحصر به فرد حوزه دیفای تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از آمار اعلام شده است.

در این گزارش همچنین میزان استفاده از هر پروتکل را هم نشان می‌دهد که افزایش تدریجی میزان کاربران پروتکل‌های یونی سواپ، ریربل، کامپوند و هیجک (Hegic) در طی چند ماه گذشته را نشان می‌دهد.

با وجود اینکه سال ۲۰۲۰ سال بسیار درخشانی برای ارزهای دیجیتال بوده است، اما به نظر می‌رسد در صورت ادامه این روند، حوزه مالی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم دوران بسیار شگفت انگیزی را پشت سر می‌گذارد و بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند این حوزه می‌تواند مورد پذیرش تعداد بسیار بیشتری از افراد قرار بگیرد.

نظر شما درباره رسیدن تعداد کاربران حوزه دیفای به یک میلیون کاربر چیست؟‌ آیا حوزه دیفای پتانسیل پذیرش گسترده‌تر را دارد؟ منتظر شنیدن نظرات شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: cryptobriefing