YFI، توکن گاورننس yearn.finance در دو سه روز گذشته حسابی در بازار ارز دیجیتال گردوخاک به پا کرده است، به‌طوریکه روز شنبه توانست از سطح قیمتی ۳۸ هزار دلار عبور کند و به قله ۳۸٫۶۸۲ دلار برسد. این قیمت تقریبا چهار برابر ارزش فعلی و دو برابر بیشترین قیمت بیت کوین یعنی ۲۰ هزار دلار است. البته YFI پس از ثبت این رکورد دچار یک روند نزولی شد و در حال حاضر قیمت توکن YFI حدودا ۳۳ هزار دلار است.

yearn.finance یکی از بزرگترین پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز است که تمام روش‌های سوددهی پروتکل‌های مختلف دیفای را در یک سایت شسته‌رفته جمع‌آوری کرده است. همچنین پلتفرم yearn.finance به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند به‌شکل گروهی کشت سود کنند. کاربران علاوه بر کسب سود از سپرده کردن رمزارزهایشان، می‌توانند از این طریق توکن گاورننس YFI بدست بیاورند، پاداشی به‌عنوان قدردانی از وفاداری به امور مالی غیرمتمرکز.

قصد خالقین yearn.finance از تولید توکن‌های گاورننس این بوده که کاربران بتوانند با رای‌گیری پروپوزال‌های به‌روزرسانی شبکه را انتخاب کنند. در این مدتی که از عرضه YFI می‌گذرد، این توکن توانسته به محبوبیت خاصی در بازار ارز دیجیتال برسد. طبق آمار سایت CoinMarketCap توکن YFI روز شنبه توانست طی ۲۴ ساعت ۶۶ درصد رشد کند و به قله ۳۸٫۶۸۲ دلار برسد.

واقعا رشد توکن YFI دیوانه‌وار است: جمعه صبح قیمت آن فقط ۱۴٫۳۰۰ دلار بود. حجم معاملات YFI نیز حسابی سروصدا کرد. روز جمعه میزان حجم معاملات آن ۶۸ میلیون دلار بود، که با یک رشد خیره‌کننده روز شنبه به ۸۷۹ میلیون دلار رسید. در حال حاضر این مقدار به ۷۲۹ میلیون دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: تا صد هزار دلاری شدن این ارز دیجیتال صبر می‌کنم؛ نه، منظورم بیت کوین نیست!

yearn.finance تقریبا یک ماه می‌شود که توکن YFII را نیز وارد بازار کرده است، توکنی که محصول جانبی توکن YFI حساب می‌شود. این توکن نیز روز شنبه یک جهش قیمتی ۵ برابری را تجربه کرد. صبح جمعه قیمت آن ۹۳۵ دلار بود و شنبه به ۵٫۰۷۵ دلار رسید. در زمان نوشتن این مطلب توکن YFII با قیمت ۴٫۲۷۵ دلار خریدوفروش می‌شود.

یکی از دلایلی که قیمت این دو توکن بسیار بالا است، عرضه فوق‌العاده محدود آنهاست. مقدار YFI در دسترس فقط ۳۰ هزار واحد و YFII در دسترس تنها ۳۸٫۷۵۰ واحد است. برای درک بهتر این میزان، بهتر است بدانید میزان بیت کوین در دسترس ۱۸ میلیون واحد است.

اگر با حوزه دیفای آشنایی دارید یا اگر سوال یا نظری درباره این حوزه از بازار ارزهای دیجیتال دارید می‌توانید از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: Decrypt