دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز این آزادی را به ما می‌دهد تا بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای وام بگیریم، امور مربوط به وام را سروسامان بدهیم، سپرده‌گذاری انجام دهیم و به تجارت محصولات مالی بپردازیم. اما آیا دیفای قرار است که ماندگار شود؟ یا شاید این هم فقط یک حباب فناوری دیگر است؟

امور مالی غیرمتمرکز از راه رسیده و با توجه به افزایش کل دارایی قفل شده آن در طی سه ماه، از یک میلیارد دلار به حدود ۱۰ میلیارد دلار به نظر می‌رسد قرار است ماندگار شود. با این حال، اکوسیستم دیفای چنان رشد سریعی داشته که قدرت آن از پول و سایر سرمایه‌های این حوزه پیشی گرفته است.

آیا رشد امور مالی غیرمتمرکز قرار است همچون یک گلوله برفی به قدری پیش برود که بقیه فضای رمزارز را هم در بر بگیرد؟ بیایید در این مقاله از کوین نیک نگاهی به حرف و حدیث‌های مربوط به دیفای داشته باشیم:

قدرت امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای

امور مالی غیرمتمرکز یک اکوسیستم رمزارزی است که از اپلیکیشن‌های مالی (طراحی شده برای کار در پلتفرم‌های محبوب بلاکچین) تشکیل یافته است. به طور خلاصه، دیفای نامی است که به موارد استفاده از فناوری‌های بلاکچین (مانند قراردادهای هوشمند) داده شده است، سرمایه‌های غیرمتمرکز حفظ می‌شوند تا به کمک کدهای برنامه‌نویسی غیرقابل نفوذ، جای تمام واسطه‌ها را پر کنند. بنابراین سرویس‌های مالی کارایی بیشتری پیدا می‌کنند و در عین حال هزینه‌های مربوط به آن هم کاهش پیدا می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای چیست و چرا اهمیت دارد؟

تصور کنید با استفاده از یک پلتفرم بلاکچین می‌توانید قراردادهای هوشمندی ایجاد کنید که به هیچ کاغذبازی و واسطه‌ای نیاز ندارند. دستکاری، تضعیف یا سانسور ساختن این برنامه‌ها تقریبا غیرممکن است. اگر برای مثال شخصی توافق کند که به فردی دیگر از طریق قرارداد هوشمند پول قرض بدهد، مواد قرارداد حتما باید رعایت شود و اینکه شخصی بتواند در مفاد از پیش تعیین شده دست ببرد بسیار نادر است.

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز براساس چهارچوب‌های بلاکچین ساخته می‌شوند و در نوع خود یک شگفتی فناوری به حساب می‌آیند. دیفای توانسته با درک درست از پتانسیل بلاکچین قدمی قابل توجه در این مسیر بردارد به حدی که ارزش کل دارایی ذخیره شده در دیفای نسبت به سه ماه گذشته قابل مقایسه نیست.

حجم گسترده امور مالی موجود در اکوسیستم دیفای به قدری است که سرمایه‌های رمزارز مرتبط با آن به صعود زیادی دست پیدا کرده‌اند. برای مثال ارزش یرن‌فایننس (yearn.finance) در پایان ماه آگوست به ۳۸ هزار دلار رسید.

با ورود دیفای به بلاکچین اتریوم می‌بینیم که ETH هم با انقلاب دیفای همراه شد البته هنوز بین اتریوم و بیت کوین فاصله وجود دارد.

اهمیت توکن‌سازی (توکنیزاسیون)

یکی از مهم‌ترین اجزای دیفای توکنیزاسیون است. توکن‌ها رمزارزهایی هستند که روی بلاکچین مادر فعالیت می‌کنند و رفتارشان با قراردادهای هوشمندی شباهت دارد که توسط امور مالی غیرمتمرکز حمایت می‌شوند.

توکن‌های بلاکچین اتریوم شباهت زیادی با ETH دارند اما این امکان وجود دارد که آن‌ها را با مشخصه‌های متنوع و مشابه با یک محصول یا خدمات مالی خاص ایجاد کرد.

برای مثال، استیبل‌کوین‌ها مانند توکن‌هایی رفتار می‌کنند که ارزششان به دارایی‌های دنیای واقعی، خدمات و ارزهای فیات وابسته است. به همین ترتیب، تتر (Tether) ویواس‌دی کوین (USD Coin) طوری طراحی شده‌اند که قیمتشان به ارزش دلار آمریکا وابسته است. ارتباط EURS با یورو هم به همین شکل است.

دلیل رشد سریع امور مالی غیرمتمرکز

توکن سازی و کشت سود باعث رشد دیفای شده است.

در ماه‌های اخیر سرمایه‌های خارجی و محصولات مالی بیشتری روی بلاکچین اتریوم توکن‌سازی شده‌اند. بیت کوین که قادر به ارائه خدمات قرارداد هوشمند نیست همچنان یک رمزارز باارزش محسوب می‌شود. به همین دلیل هم BTC قرار است به پروژه‌هایی از دیفای تزریق شود که معمولا در حین تولید توکن‌های اتریوم-محور (که به ارزش BTC وابسته‌اند) از آن را به عنوان وثیقه بهره می‌گیرند.

همانطور که نمودار بالا نشان می‌دهد بیش از ۸۲ هزار واحد بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله در سرویس‌های دیفای قفل شده است و انتظار می‌رود این رقم همچنان به رشد خود ادامه دهد.

آیا ما شاهد حبابی دیگر هستیم؟

سهولت راه‌اندازی خدمات و محصولات جدید دیفای و راحتی دسترسی به آن در بازار باعث شده بهره‌ها افزایش زیادی را تجربه کنند و نرخ رشد امور مالی غیرمتمرکز شواهدی از شکل‌گیری یک حباب را نشان می‌دهد.

یکی از دلایل اصلی این افزایش، کشت سود (yield farming) است. در کشت سود خدمات جدید دیفای با نظارت اندک و بازدهی نجومی ارائه می‌شوند. سپس، خدمات بعدی در بالای این سرویس‌ها راه‌اندازی شدند و این وعده را دادند که بازدهی تقویت می‌شود.

همانطور که استن شرودر (Stan Schtoeder) در مقاله Mashable خود اشاره کرده، در بین نرخ‌های بهره وام برای محصولات دیفای، پلتفرم Nuo روی سپرده یواس‌دی کوین بازدهی ۱۱/۴۷ درصدی و  Aave روی سپرده DAI هفت درصد بازدهی ارائه می‌دهد. بازدهی ۱۰ درصدی رمزارزهای وابسته به دلار آمریکا هم جالب است اما با دقت بیشتر به اکوسیستم دیفای به نرخ‌های بازده عجیب‌تری هم می‌رسیم که در برخی موارد به صدها درصد هم می‌رسند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ شاخصی که برای سرمایه گذاری دیفای باید آن‌ها را بشناسند

تمام این هیجانات دیفای می‌توانند به کنار رفتن پذیرنده‌ها بینجامد اما به گفته ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یکی از موسسان اتریوم، به ندرت پیش می‌آید که دست یافتن به بازدهی‌های سنگین بدون ریسک باشند. بوترین در رسانه‌های اجتماعی عنوان کرده:

نرخ بهره بالاتر از امور مالی معمول، یک فرصت موقتی و همراه با ریسک‌هایی است که حرفی از آن زده نشده است.

پس از ماه‌ها رشد پایدار، در سپتامبر ۲۰۲۰ شاهد سقوط ملایم حجم امور مالی گرفتار در پروژه‌های دیفای بودیم. شاید رشد دیفای بخاطر بازدهی زیاد و هیجان حاکم در آغاز کار سرویس‌های پیشرفته مالی دچار تورم شده باشد اما ظهور قراردادهای هوشمند یکی از مواردی است که مدت‌ها پیش در دنیای رو به رشد بلاکچین پیش‌بینی شده بود و به راحتی نمی‌توان گفت این حباب که به یک فناوری قدرتمند (که راه و رسم سرویس‌های مالی دنیا را تغییر داده) تعلق دارد در ادامه از بین خواهد رفت یا نه.

دیدگاه‌های خود درباره این مقاله را در بخش نظرات ثبت کنید تا سایر مخاطبان هم از آن استفاده ببرند. از همراهی شما سپاسگذاریم.

منبع: coinspeaker