بازار گاوی بیت کوین و رشد قابل توجه این ارز دیجیتال باعث شده تا تقاضا برای منابع سخت‌افزاری استخراج بیت کوین افزایش پیدا کند. این مسئله در عین حال باعث شده تا نگرانی‌هایی در خصوص تضعیف برقراری دموکراسی در نرخ هش ریت بازار استخراج بیت کوین شکل بگیرد.

در کنفرانس استخراج و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۰ که توسط Matrixport با اسپانسری Bitmain به صورت مجازی برگزار شد، شرکت‌های بزرگ در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال و سرویس‌های مالی دارایی‌های دیجیتال گرد هم آمدند. در این اجلاس، توماس هلر (Thomas Heller) از شرکت HASHR8 فعال در حوزه رسانه و اخبار ماینینگ بیت کوین، در خصوص آخرین اخبار بازار استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال صحبت کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تقاضا برای سخت‌افزارهای استخراج یا به طور دقیق‌تر، مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) اشاره کرد.

توماس هلر در صحبت‌های خود اشاره داشته است که بازار در حال حاضر یک تقاضای عرضه برای ASIC را تجربه می‌کند که دلیل آن، تعداد بزرگی از ماینرهای بی‌قرار است که به دنبال سخت‌افزار استخراج هستند. او اعلام کرده که عرضه‌کنندگان سخت‌افزارهای استخراج مانند Bitmain، MicroBT و Canaan از ماه مارس تا جولای ۲۰۲۱ سفارشات خود را دریافت کرده‌اند.

او همچنین اعلام کرده است که شرکت‌های خصوصی و عمومی آمریکای شمالی به انباشتن بیت کوین و در عین حال گسترش عملیات اسخراج بیت کوین خود ادامه می‌دهند.

چطور بازار استخراج بیت کوین دوباره داغ شد؟

انباشت بیت کوین توسط موسسات و شرکت‌ها، باعث شده تا بازار استخراج بیت کوین هم افزایش داشته باشد که نتیجه آن، تقاضای قابل توجه ماینرها برای دستگاه‌های استخراج ASIC بوده است. ماینرهای بزرگ در تلاش هستند تا با خرید دستگاه‌های بیشتر، تا جای ممکن میزان هش ریت خود را افزایش دهند.

این ترند باعث شده تا نرخ هش صنعت استخراج از شرایط برقراری دموکراسی خود خارج شود، مخصوصا از سوی چین که در این زمینه به سلطه خود ادامه می‌دهد. توماس هلر در این خصوص اشاره داشته است که دو سوم از هش ریت بیت کوین در مزارع فارمینگ چینی متمرکز هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: در نبرد چین و امریکا در صنعت ماینینگ کدام یک پیروز خواهد شد؟

این باور عمومی وجود دارد که چین یکی از کشورهای با کمترین نرخ دخل و خرج برابر برای ماینرها است. در ماه ژوئن، برای استخراج ۱ عدد بیت کوین در چین، ۵ تا ۶ هزار دلار هزینه نیاز است. این هزینه با برق ۰٫۰۴ دلاری برای هر کیلوات بر ساعت محاسبه شده است. البته در برخی از نقاط جهان، نرخ دخل و خرج برابر استخراج بیت کوین می‌تواند تا ۸٫۵۰۰ دلار هم افزایش داشته باشد.

نگرانی‌ها برای عدم دموکراسی در صنعت استخراج

با افزایش هزینه و نیاز به منابع، دسترسی ماینرهای معمولی به بازار استخراج بیت کوین بسیار کاهش یافته است. در طول سال‌های گذشته، صنعت استخراج بیت کوین تحت تسلط استخرهای بزرگ یا گروه‌های ماینر ارزهای دیجیتالی افتاده است که منابع محاسباتی خود را با هم ترکیب کرده‌اند.

نرخ هش استخرهای استخراج ارز دیجیتال
نرخ هش استخرهای استخراج ارز دیجیتال

اگر چه که استخر‌های توزیع دیگر همانند گذشته نیروی متمرکزی ندارند. در ۱۲ ماه گذشته، سه استخر به نرخ هش ۴۵/۳ درصدی رسیده‌اند.

طبق صحبت‌های هلر، موقعیت مکانی و مالکیت شخصی نرخ هش، در خصوص غیرمتمرکز بودن بازار استخراج بسیار مهم است. اخیرا شرکت HASHR8 پلتفرم Compass را عرضه کرده است، پلتفرمی که ماینرهای بیت کوین را با شرکت‌های میزبان تایید شده متصل می‌کند. هدف از پلتفرم Compass این است که در سود ماینرهای ارزهای دیجیتال دموکراسی برقرار کند و ماینرهای کوچک‌تر را هم مورد توجه قرار دهد.

نظر شما در خصوص افزایش تقاضا برای سخت‌افزارهای بیت کوین توسط شرکت‌ها و ماینرهای بزرگ چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Cointelegraph