استارباکس از قدرت بلاکچین استفاده کرده است تا مشتریانش بتوانند قهوه‌هایشان را از مزرعه تا رسیدن به فروشگاه دنبال کنند. غول قهوه دنیا، به دنبال راهی جدید برای کسب رضایت بیشتر مشتریانش است. بنابراین تصمیم گرفته است تا از فناوری بلاکچین در راستای شفافیت بیشتر بهره ببرد. بلاکچین استارباکس کشاورزان را قادر به ردگیری قهوه‌هایشان می سازد. با این مطلب کوین نیک همراه باشید.

مشتریان استارباکس در سرتاسر آمریکا می‌توانند با استفاده از کد درج شده روی بسته‌های قهوه، اطلاعات بیشتری را درباره آن کسب کنند. برخی از این اطلاعات شامل منبع دانه‌های قهوه، محل پرورش و ذخیره آن‌ها و حتی نکاتی درباره پرورش‌دهندگان آن است. با این حال، این امکان فقط برای مشتریان فراهم نشده است. به گفته یکی از مدیران استارباکس، کشاورزان هم می‌توانند از کد دیگری برای ردگیری محصولات خود تا زمانی که به فروشگاه می‌رسند، استفاده کنند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: راهکار بلاکچین برای حذف کار کودکان در معادن

نحوه توسعه بلاکچین استارباکس

این کار با کمک ابزار مجهز به بلاکچین که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است، ممکن می‌شود. بدین ترتیب، استارباکس می‌تواند داده‌هایی به مدت یک دهه را با مشتریان خودش به اشتراک بگذارد. این کار می‌تواند به استارباکس در جذب نسل جدیدی از مشتریان که نگرانی بیشتری راجع به سرنوشت قهوه‌هایی که به فروش می‌رسانند دارند، کمک کند.

مدیر استارباکس تاکید کرده است که با کمک فناوری بلاکچین استارباکس می‌تواند هر دانه قهوه‌ای را که در طول ۱۰ سال گذشته در هر مزرعه‌ای خریداری شده است، ردگیری نمود. این حجم وسیع از داده‌ها می‌تواند به عنوان پایه و اساسی برای توسعه کاربرپسند و مشتری محور فعالیت استارباکس در آینده تبدیل شود. چرا که استفاده درست از آن‌ها، موجب اعتماد بیشتر مشتریان و کشاورزان به این شرکت می‌شود.

ایجاد بلاکچین استارباکس
استفاده از بلاکچین استارباکس برای ردگیری قهوه

البته با وجود استقبال از بلاکچین استارباکس نمی‌توان آن را پروژه آسانی برای این شرکت دانست. از آنجا که قهوه‌های خریداری شده از مزارع گوناگون ممکن است با هم مخلوط شوند، ردگیری تک تک دانه‌های قهوه در طول زنجیره تامین شرکت استارباکس، کار ساده‌ای نیست. برای شرکت، این به معنای ردگیری برخی از بسته‌های قهوه از منطقه یا ایالتی است که هر دانه موجود در بسته در آن رشد کرده است. با این وجود، استارباکس عزم خود را جزم کرده است که تا جای ممکن، بهترین بهره را از فناوری بلاکچین در این راستا ببرد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: بلاکچین می‌تواند یک آینده دیجیتالی برای بشریت بسازد

اشتیاق کشاورزان برای دانستن مقصد نهایی محصولاتشان

همانطور که اشاره شد توسعه اخیر در بلاکچین استارباکس فقط برای جلب رضایت مشتریان نهایی استارباکس نیست. بلکه حالا کشاورزان هم می‌توانند از این ابزار جدید استارباکس استفاده کنند. البته نحوه عملکرد این ابزار برای آن‌ها متفاوت است؛ مراجعه به وبسایت ردگیری محصول از طریق یک کامپیوتر و وارد کردن کد مورد نظر در آن. پیش از این درخواست‌هایی از سوی کشاورزان برای در اختیار داشتن این امکان، شده بود. زیرا آنها علیرغم میل‌شان، نمی‌دانستند محصولاتشان به کجا می‌رود. این ابزار ردگیری فقط برای محصولاتی در دسترس است که در طول زنجیره تامین استارباکس قرار دارند.

منبع: coinjournal