در آستانه اوج بازار سال ۲۰۱۷، ماجراهای بسیاری از تریدرهایی نقل می‌شد که تنها چند ماه قبل بیت کوین خریده و سپس صدها هزار یا میلیون‌ها دلار سود کسب کرده بودند. پس از آن روزهای پرتحرک سه سال پیش، بازار مشتقات ارز دیجیتال به ویژه معاملات آپشن‌ بیت کوین (Option Trading)‌ یا همان اختیار معامله با در نظر گرفتن ریسک‌های بزرگ، جایگاهی را به خود اختصاص داده که ممکن است سودهای شگفت‌انگیزی در پی داشته باشد.

سود میلیونی یک تریدر معاملات آپشن بیت کوین

در واقع، اخیراً تریدرهایی با دیدگاه‌های صعودی با در اختیار گرفتن پوزیشن‌های لانگ با استفاده از قراردادهای اختیار خرید (call option) بی‌ارزش و در ضرر (out-of-the-money)، سود قابل توجهی کسب کرده‌اند. این سودها به اندازه هولد کردن چندین بیت کوین در بازارهای نقدی (spot) است، اما با هزینه بسیار کمتر و البته با ریسک بیشتر.

این همان چیزی است که در معامله آپشن‌ بیت کوین (یک call option یا قرارداد اختیار خرید)، پنج هفته پیش در بزرگ‌ترین صرافی آپشن‌های ارز دیجیتال جهان، دریبیت (Deribit)، اتفاق افتاد.

در تاریخ ۳۰ اکتبر، بر اساس داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط صرافی دریبیت، شخصی (یک تریدر یا یک گروه کوچک) ۱۶۰۰۰ قرارداد اختیار خرید با تاریخ سر رسید ژانویه را با strike یا قیمت توافقی ۳۶۰۰۰ دلار برای ۰/۰۰۳ بیت کوین در هر قرارداد خریداری کرد. کل هزینه ۴۸ بیت کوین بود- تعداد قراردادها (۱۶۰۰۰) در پرمیوم (قیمت قرارداد اختیار) هر قرارداد ۰/۰۰۳ بیت کوینی ضرب شده است.

از نظر دلاری، پرمیوم هر قرارداد در آن زمان حدود ۳۹/۹۰ دلار بود و برای کل معاملات هزینه اولیه‌ای در حدود ۶۳۸۴۰۰ دلار لازم بود.

در حالی که بیت کوین از ۱۳۴۰۰ دلار به بیش از ۱۹۰۰۰ دلار رسید، پرمیوم دریافتی از ۰/۰۰۳ بیت کوین به ۰/۰۱۴۵ بیت کوین افزایش یافت و یک سود کاغذی بیش از ۴ میلیون دلاری نصیب این تریدر شد.

معاملات آپشن یا اختیار معامله بیت کوین

تاریخ سررسید آپشن های بیت کوین

بیشتر بخوانید: گزینه اختیار معامله بیت کوین در اپلیکیشن موبایل بایننس رسما فعال شد

محاسبه سود خالص این تریدر

نحوه محاسبه بازده خالص به شرح زیر است:

=[( ۱۶۰۰۰ قرارداد × قیمت فعلی قرار داد آپشن ۰/۰۱۴۵ بیت کوین)] × ۱۹۲۰۰ دلار قیمت فعلی بازار نقدی بیت کوین – هزینه معامله

=  ۶۳۸۴۰۰ دلار – [۲۳۲ بیت کوین × ۱۹۲۰۰ دلار]

=  ۶۳۸۴۰۰ دلار – ۴۴۵۴۴۰۰ دلار

= ۳۸۱۶۰۰۰ دلار

اگر اکنون این پوزیشن نقد شده بود و با فرض اینکه که با دامپینگ در بازار قیمت کاهش پیدا نکند، بازده خالص بدون توجه به کارمزد‌های دریافتی توسط صرافی هفت برابر هزینه اولیه خواهد شد.

قراردادهای آپشن یا اختیار معامله

یک قرارداد اختیار خرید به هولدر حق می‌دهد، اما تعهدی برای خرید دارایی مربوطه با قیمت از پیش تعیین شده در یک تاریخ خاص یا قبل از آن ندارد. قرارداد اختیار فروش (put option) نشان‌دهنده حق فروش است. آپشن‌های دریبیت نیز به صورت نقدی تسویه می‌شوند، به این معنی که در زمان اعمال، فقط سودها پرداخت می‌شوند. قرارداد آپشن های بیت کوین نشان‌دهنده حق خرید یا فروش یک بیت کوین است.

از هم اکنون، این قرارداد اختیار خرید ۳۶۰۰۰ دلاری یک اختیار خرید در ضرر است- اختیار معامله‌ای که به دلیل شناور بودن قیمت بازار نقدی زیر قیمت توافقی، هیچ ارزش ذاتی ندارد.

از نظر تئوری، این قرارداد اختیار خرید ۳۶۰۰۰ دلاری که در تاریخ ۲۹ ژانویه منقضی می‌شود یک شرط‌بندی است که می‌گوید قیمت‌ها قبل از پایان ژانویه به بالاتر از ۳۶۰۰۰ دلار افزایش یافته و اختیار معامله در سود (in-the-money) را ایجاد می‌کند.

با این وجود، هرچه بازارها بیشتر صعود کنند، احتمال تبدیل اختیار معامله در ضرر به اختیار معامله در سود افزایش می‌یابد. و همان‌طور که در این مورد مشاهده شد، باعث افزایش پرمیوم (قیمت قرارداد اختیار) می‌شود.

بیشتر بخوانید: استراتژی متوسط هزینه دلاری، بهترین راه برای ورود به بازار گاوی بیت کوین

خطرات معاملات آپشن های بیت کوین

اگر بازار گاوی سرعت خود را حفظ کند، در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد، پرمیوم به افزایش ادامه خواهد داد. با این حال، یک تثبیت احتمالی قیمت احتمال افزایش بیت کوین به بالای ۳۶۰۰۰ دلار در پایان ژانویه را کاهش می‌دهد و با نزدیک شدن زمان انقضا، ارزش اختیار معامله (آپشن) را از بین می‌برد (در اصطلاح اختیار معامله به آن «زوال تتا (theta decay)» گفته می‌شود).

استفاده از معاملات آپشن‌ های بیت کوین حتی از خرید بیت کوین خطر بیشتری به همراه دارد. اول اینکه، این تریدر ممکن بود شکست بخورد. به این دلیل که پوزیشن خرید لانگ در تاریخ ۲۹ ژانویه بدون ارزش منقضی شده و در صورت تسویه حساب بیت کوین در آن روز زیر ۳۶۰۰۰ دلار، متحمل یک ضرر ۶۳۸۴۰۰ دلاری (کل پرمیوم پرداختی آن تریدر) می‌شد. از سوی دیگر، حداکثر ضرری که این تریدر اختیار معامله می‌تواند متحمل شود، محدود به میزان پرمیوم پرداختی است که در این حالت ۶۳۸۴۰۰ دلار است.

اگر این تریدر در حال حاضر قصد داشته باشد کمی از این پوزیشن را نقد کند، ممکن است یک خریدار مایل به خرید در حدود قیمت‌های فعلی با مقادیر کم پیدا شود. از هم اکنون، این قرارداد خرید با قیمت توافقی ۳۶۰۰۰ دلار تا حدی فعال به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد چند تریدر دیگر آپشن‌های خرید را با این قیمت توافقی خریداری کرده‌اند.

افزایش زیاد قرارداد باز در یک اختیار معامله که خیلی در ضرر باشد، اغلب یک نشانه صعودی محسوب می‌شود. با این حال، گاهی اوقات داده‌ها توسط چند معامله بزرگ انحراف یافته و بنابراین مانند همین مورد، به عنوان شاخص بازار قابل اعتماد نیستند.

نظر شما در مورد ریسک معاملات آپشن‌ بیت کوین چیست؟ نظرات خود را در وب سایت کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: coindesk