اکنون که در آستانه سالی جدید و دهه‌ای جدید ایستاده‌ایم، باور اینکه اولین مشارکت واقعی و عمومی در دارایی های دیجیتال تنها چند سال پیش در سال ۲۰۱۷ آغاز شد دشوار است. در طول سال گذشته و سال بعد، سفته‌بازها (speculatorها) و پوشش رسانه‌ای باعث به‌وجودآمدن نوسانات شدید در تمایل افراد و قیمت رمزارزها شد، که به مجموعه‌ای از افت و خیزهای شدید و چشمگیر دامن می‌زد.

اما در طول سال ۲۰۱۹، با فرونشستن سفته‌بازی‌ها و ظهور موارد استفاده‌ خاص، افت‌وخیز دارایی های دیجیتال نیز اندکی آرام‌تر گرفت. کاربردپذیری دارایی‌های دیجیتال به آنها اهمیتی فراتر از معاملات داد و به ثبات‌یافتن‌شان کمک کرد.

با اینکه بدبین‌ها و منتقدان هنوز هم دارایی های دیجیتال را مانند یک برج غول‌پیکر بازی جِنگا می‌بینند و فقط منتظر یک حرکت اشتباه هستند تا تمام بلاک‌ها فرو بریزند، ما اینجا در ریپل آینده دارایی‌ های دیجیتال را بیشتر شبیه به مجموعه گسترده‌ای از لگوها می‌بینیم. با سوارکردن بادقت آنها کنار هم، تصور مجدد جهان‌های آشنا یا ایجاد جهان‌هایی سراسر جدید امکان‌پذیر است.

در نگاهی به آینده، ما باور داریم سال ۲۰۲۰ فناوری‌های جدید و کاربردهای نوینی را برای دارایی‌ های دیجیتال آشکار خواهد ساخت که می‌توانند منجر به تغییرات معنادار و ملموس در طیف گسترده‌ای از صنایع شوند. در این اولین سال از دهه جدید، ما به‌خصوص انتظار پیشرفت سه زمینه اصلی در این حوزه را داریم که منجر به پذیرش بیشتر دارایی‌های دیجیتال در کاربردهای روزمره خواهند شد. در این مطلب کوین نیک به بررسی دارایی های دیجیتال در سال آینده می‌پردازیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش صفر تا صد خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس

دارایی‌ های دیجیتال پشتوانه محصولات مالی مصرف‌کنندگان شوند

ریپل (XRP) یک دارایی دیجیتال است که به منظور تسهیل در پرداخت‌های بین‌المللی طراحی و تنظیم شده است. تعدادی از شرکت‌ها، از جمله مانی‌گرم (MoneyGram) و گولنس (goLance)، و برخی اپلیکیشن‌ها از این مورد استفاده کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که در سال جدید شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های بیشتری به این منحنی پذیرش (adoption curve) بپیوندند. البته انتظار تیم ما این است که در سال و دهه پیش رو سایر دارایی‌ های دیجیتال و همچنین موارد استفاده جدیدتر راه خود را باز کنند.

مسئول ارشد بخش محصولات ریپل، اَشیش بیرلا (Asheesh Birla) پیش‌بینی می‌کند که کیف‌پول‌های موبایل به شکلی گسترده وارد صنایع بلاک چین و رمزارز خواهند شد. به‌ویژه، او باور دارد که « دارایی های دیجیتال و فناوری بلاکچین در بین کیف‌پول‌های موبایل و اپلیکیشن‌های پرکاربردی مانند گوجک (Gojek)، گِرَب (Grab) و پی‌پال (PayPal) با استقبال گسترده‌تری روبرو خواهد شد زیرا آنها در پی گسترش خدمات خود به‌منظور ارائه خدمات متناسب با تقاضای مشتریان و رقابت با بانک‌های دیجیتالی هستند.»

به گفته اشیش، این پذیرش و استقبال هرچه‌بیشتر ادامه خواهد یافت و کارت‌های اعتباری و وام‌ها را نیز دربرخواهدگرفت. او انتظار دارد که این موارد استفاده همگانی‌تر ابتدا از بازارهای درحال‌توسعه‌ای مانند کنیا، نیجریه و بخش‌هایی از آمریکای لاتین، که نیاز بیشتری دارند، آغاز شود. این کاربردها در کنار قوانین دوستانه‌تر نسبت به دارایی‌ های دیجیتال باعث جذابیت بیشتر آنها برای شرکت‌های حوزه فناوری خواهند شد که به دنبال راه‌هایی برای گسترش فعالیت‌های خود هستند.

به همین ترتیب، مسئول ارشد بخش موفقیت مشتری ریپل، مارکوس تریچر (Marcus Treacher)، پرداخت‌های خُرد (micropayment) و بین‌المللی را که موجب تسهیل کاربردهای جدید مصرف‌کنندگان هستند در حال پیشرفت می‌بیند. به عقیده او، راهکارهای نوین خرید برای گردشگران و مسافران که در سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شوند نیاز به کارت‌های اعتباری یا کارت‌های مسافرتی را برطرف خواهند کرد.

«تصور کنید یک گردشگر ژاپنی که به تایلند سفر کرده است بتواند کالاهایی را با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل یا کیوآر کد (QR code) خریداری کرده و پرداختی بین‌المللی از حساب یِن ژاپنی‌اش به حساب بات تایلندی فروشنده داشته باشد. اگر راهکارهای خرید بیشتری از فناوری بلاکچین به همین شیوه استفاده کنند، نتیجه نهایی به معنای واقعی کلمه بسیار چشمگیر خواهد بود.

علاوه بر این، مارکوس پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های بزرگ فناوری همچنان به ورود خود به فضای پرداختی ادامه خواهند داد و به رشد پرداخت‌های خرد و کیف‌پولی که از جریان‌های کم‌بها و فوری حمایت می‌کنند سرعت خواهند بخشید. این گسترش پرداخت‌های خرد و فرارفتن از اپلیکیشن‌های سنتی پیام‌رسان مانند تلگرام و لاین به‌ شرکت‌هایی که منابع مالی خوبی دارند باید باعث افزایش تمایل توسعه‌دهندگان به دارایی‌ های دیجیتال شود.

استقبال سازمان‌ها از دارایی‌ های دیجیتال سرعت می‌گیرد

برای اینکه دارایی‌ های دیجیتال و کاربردهای مرتبط در طولانی‌مدت قدرت خود را حفظ کنند، بازیکنان سازمانی نیز باید از این فناوری استفاده کنند. پیش‌بینی ما این است که چنین موجی از استقبال سازمانی در سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد و شرکت‌های سنتی بیشتری دارایی‌ های دیجیتال و راهکارهای مبتنی بر بلاکچین را به کار خواهند گرفت. به گفته بریَن مدیگان (Breanne Madigan)، سرپرست بازارهای بین‌المللی سازمانی شرکت ما، این امر با راه یافتن دارایی‌ های دیجیتال به نام‌های بزرگ موسسات مالی مانند استِیت استریت (State Street) و بانک نیویورک (Bank of New York) امکان‌پذیر است. به بیان بریَن: «حضور بازیکنان شناخته‌شده باعث افزایش اعتماد سازمانی در فضا شده و راه را برای پذیرش سازمانی بیشتر در سال آینده هموارتر خواهد کرد.»

مدیرعامل شرکت، بِرَد گارلینگ‌هوس (Brad Garlinghouse) دیدگاهی جسورانه‌تر دارد و پیش‌بینی می‌کند که نیمی از ۲۰ بانک بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰ به شکلی فعال به نگهداری و معامله دارایی‌ های دیجتال خواهند پرداخت. او همچنین یکی از بسیار افراد تیم است که باور دارد ارزهای فیات در سال آینده دیجیتالی خواهند شد.

درحالیکه مسئول ارشد ایکس‌پرینگ (Xpring)، ایتان بیرد (Ethan Beard)، انتظار دارد در سال ۲۰۲۰ حداقل یک بانک مرکزی ارز فیات خود را توکنیزه (tokenize) کند، بِرَد پیش‌بینی می‌کند که حداقل یک ارز غیرجی۲۰ (non-G20)، مانند پزوی آرژانتین یا مانند آن، در طول سال آینده به طور کامل دیجیتالی خواهد شد.

صنعت رمزارز در حال تحول و تکامل است

این استقبال گسترده افراد و سازمان‌های دولتی از ارزهای دیجیتالی تاثیری به‌سزا بر حمایت صنعت رمزارز از این فناوری نوین خواهد داشت. اشیش و بریَن هردو انتظار دارند این حرکت موجی از همکاری و ادغام برای صرافی‌های رمزارز به ارمغان آورد.

به گفته اشیش، هزینه روبه‌رشد همراه‌شدن با امنیت، سازگاری و فناوری بیش از آن چیزی خواهد بود که صرافی‌های کوچکتر بتوانند از پس آن بربیایند. ادغام صرافی‌ها به شرکت‌ها این توانایی را می‌دهد تا از بازیکنان محلی بدل به بازیکنان بین‌المللی شوند و رقابت بهتری با نام‌های بزرگتری همچون بایننس داشته باشند که تاکنون با چندین صرافی‌ دیگر ادغام شده است.

بریَن سرمنشا این ادغام را علاقه نام‌های تجاری سازمانی به دارایی‌ های دیجیتال و بلاکچین می‌داند. او پیش‌بینی می‌کند که با رقابت شرکت‌ها برای افزایش حجم و مشتریان، ترکیبی از «افزایش تمرکز بر حجم‌ واقعی، کاهش علاقه به خرده‌فروشی در صرافی‌ها و ظهور بیشتر صرافی‌ها در سطح سازمانی» موجی از ادغام را برمی‌انگیزد.

فراتر از صرافی‌ها، بِرَد انتظار دارد که این ادغام را بین شرکت‌های رمزارز نیز ببیند. او این ایده را به یک بازی ساده اعداد خلاصه می‌کند: «دنیا به بیش از ۲ هزار دارایی دیجیتال نیاز ندارد. با اینکه گمان نمی‌کنم هیچ یک کوینی بر دیگران برتری داشته باشد، واضح است که اگر یک دارایی کاربردی عملی‌ فراتر از سفته‌بازی نداشته باشد، دوام نخواهد آورد.» امسال، از سرعت فعالیت‌های تعدادی از شرکت‌های رمزارز کاسته و حتی تعدادی تعطیل شدند، روندی که بِرَد انتظار دارد در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه یابد.

محرکی جدید در دنیای رمزارز؟

این سه روند در حال تکامل همراه با هم منبع انرژی چیزی خواهند بود که بریَن آن را محرک اصلی بعدی برای بازار دارایی دیجیتال می‌داند. به عقیده او، افزایش سطح راحتی سازمان‌ها با کاربردهای دارایی‌ های دیجیتال همراه با افزایش شفافیت قوانین در ایالات متحده و نصف‌شدن (halving) بعدی بیت‌کوین در مه ۲۰۲۰ به چرخه پذیرش گسترده بعدی منجر خواهد شد.

این موفقیت عظیم نیز با چیزی همراه می‌شود که به تعبیر ایتان «پروازی به سمت رمزارزها به‌عنوان دارایی‌ های ایمن‌تر» در مواجهه با کاهش بالقوه رونق اقتصادی در جهان است.

و مبادا کسی فکر کند ما لیبرا را فراموش کرده‌ایم. پیش‌بینی بسیاری از اعضای تیم این است که در سال ۲۰۲۰ لیبرا نه راه‌اندازی و نه کنسل خواهد شد. به نظر آنها، افزایش نظارت قوانین و مقررات، دغدغه‌های مرتبط با حریم خصوصی، و خروج اعضای اصلی انجمن همراه با هم برنامه‌های فیس‌بوک برای دارایی‌ های دیجیتال را حداقل به طور موقت متوقف خواهد کرد.

درنهایت، سال و دهه پیش‌ رو شاهد تبدیل شدن دارایی‌ های دیجیتال و بلاکچین به بخش اساسی آینده مالی جهان خواهد بود. و اولین رهروان این مسیر که امروز حرکت را آغاز کنند فردا نقشی اساسی در به‌وجودآوردن چنین تغییری ایفا خواهند کرد. ما بی‌صبرانه منتظر این شکوفایی هستیم.

منبع: ripple.com