محققان ژاپنی سازوکاری دیجیتالی و مبتنی بر بلاک چین برای حل و فصل اختلافات حقوقی در عصر دیجیتال ایجاد کرده‌اند. این دادگاه دیجیتال که توسط محققان دانشگاه توکیو و دانشگاه بریتیش کلمبیا ایجاد شده است می‌تواند جایگزینی برای دادگاه حقوقی سنتی به منظور حل و فصل اختلافات و اجرای قراردادها باشد. برای اطلاع بیشتر از جدیدترین اخبار بلاک چین با کوین نیک همراه باشید.

این دادگاه دیجیتال، که توسط پرفسور هیتوشی ماتسوشیما (Hitoshi Matsushima) از دپارتمان اقتصاد دانشگاه توکیو و همچنین شونیا نودا (Shunya Noda) از مدرسه اقتصاد ونکور دانشگاه بریتیش کلمبیا طراحی شده، بر اساس ایده قراردادهای هوشمند ساخته شده است.

قراردادهای هوشمند قطعاتی کد هستند که روی بلاک چین اجرا شده و صرفا با کد اجرا می‌شوند. از دادگاه دیجیتال می‌توان برای رسیدگی به اختلافات در خصوص دادوستدها، خریدوفروش‌ها، و قراردادهای کسب‌وکار استفاده کرد بدون اینکه به صرف زمان و هزینه در یک دادگاه حقوقی سنتی نیازی باشد.

دادگاه دیجیتالی چگونه کار می‌کند؟

به گفته ماتسوشیما، دادگاه دیجیتالی:

طرفی که از تعهدات قانونی خود، مانند فعالیت‌های تجاری، تخطی کرده را شناسایی و مجازات می‌کند. البته این تخطی می‌تواند مربوط به هر توافقی بین طرفین باشد.

طبق اسناد کاری که توسط مرکز تحقیقات پیشرفته در حوزه مالی منتشر شد، دادگاه دیجیتالی از قراردادهای هوشمند برای ایجاد «یک سازوکار خودمختار که وابسته به هیچ رابطه بلندمدت یا مرجع قانونی نباشد» استفاده می‌کند.

بنا به توضیح ماتسوشیما، هنگامی که احتمال نقض قوانین یک توافق‌نامه وجود داشته باشد، طرفین قرارداد نظرات خود را به دادگاه دیجیتالی ارسال می‌کنند. سپس، این دادگاه با استفاده از الگوریتمی خاص نظرات طرفین قرارداد را جمع کرده و در مورد اینکه چه کسی از مفاد توافق‌نامه تخطی کرده است نتیجه‌گیری می‌کند. او همچنین اضافه کرد:

اگر این دادگاه دیجیتال نتیجه بگیرد که یکی از طرفین قرارداد مفاد آن را رعایت نکرده به واسطه برداشت از سپرده‌ای که در توافق‌ اولیه وارد قرارداد کرده بود جریمه می‌شود.

بخش اعظم این فرآیند خارج از بلاک چین اتفاق می‌افتد. دو دلیل برای این امر وجود دارد: به حداقل‌رساندن هزینه تعامل با بلاک چین و افزایش حفظ حریم خصوصی زیرا قراردادهای هوشمندی که روی بلاک چین اجرا می‌شوند برای بازدید عموم آزاد هستند.

در اسناد کاری این دادگاه دیجیتال آمده است:

اگر قراردادی هوشمند برای هدفی مشخص نوشته شود، عموم افراد می‌توانند از جزئیات توافقی که طرفین قرارداد به آن رسیده‌اند آگاه شوند.

صداقت در دادگاه دیجیتال

البته برای اینکه دادگاه دیجیتال بتواند به‌ درستی کار کند، طرفین باید حقیقت را گفته باشند. برای حل «مشکل اوراکل» که در آن شرکت‌کنندگان ممکن است اطلاعاتی ناصحیح وارد قراردادهای هوشمند کنند، دادگاه دیجیتالی به آن‌ها برای ورودی‌های صادقانه و حقیقی پاداش می‌دهد. این کار با مجازات هیئت منصفه‌ برای ارائه گزارش‌های متناقض و همچنین امکان رای‌دادن نمایندگان، نه فقط برای تبرئه یا محکومیت، بلکه برای مقادیر جزئی بین طرفین موجب می‌شود تا نمایندگان منطقی‌تر در ارائه گزارش‌های خود «اندکی صادق‌تر» باشند.

همانطور که ماتسوشیما توضیح می‌دهد، با توجه به اینکه، مطابق با جهان واقعی، تعداد کاربران صادق‌تر بیشتر از تعداد کاربران شیاد است، تنها افرادی که از قوانین تخطی کرده یا اطلاعات جعلی ارائه داده باشند مجازات می‌شوند. برای پیداکردن کاربران صادق برای این سیستم فقط چند دقیقه زمان لازم است.

در اسناد کاری این دادگاه دیجیتال به این مسئله نیز اشاره می‌شود که هر فرد، حتی یک فرد مجرم، می‌تواند از بلاک چین برای اجرای سازوکار خودمختار استفاده کنند. حتی اگر قانون‌گذاران نیز روی بلاک چین نظارت داشته باشند، نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا یک دادگاه دیجیتال برای اهداف مشروع استفاده شده است یا برای اهداف غیرقانونی. نویسندگان این تعرفه توصیه می‌کنند که قانون‌گذاران «با دقت بیشتری راهی برای جلوگیری از سواستفاده طرفین از قراردادهای هوشمند در نظر بگیرند.»

ماتسوشیما با بیان اینکه «بلاک چین‌ها به نوعی شمشیر دولبه هستند» افزود باید به جای ترسیدن و نادیده‌گرفتن، از «این الگوی اقتصادی جدید» استقبال و روی آن تحقیق و بررسی کرد. به گفته ماتسوشیما:

ما راهی برای حل مشکلات مربوط به توافق‌نامه بدون اجرای قوانین سنتی یا روابط متقابل طولانی‌مدت پیدا کرده‌ایم که می‌تواند در حالت معمول بازیکنان را صادق نگه دارد. یک دادگاه دیجیتالی می‌تواند روی پایانه‌های فعلی بلاک چین مانند اتریوم ساخته شده و از همین حالا مشغول به فعالیت شود.

منبع: decrypt.co