تحلیلگران رسانه‌های چینی معتقدند که وجه مشترک دلار و یوان دیجیتال بانک مرکزی خلق چین (PBoC) زیاد است، اما آن‌ها می‌گویند تا زمانی که این پروژه آمریکایی مشکلات خود را برطرف کند، ممکن است خیلی دیر شده باشد و پکن پیش‌دستی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب از کوین نیک با ما همراه باشید.

در مقاله‌ای که توسط رسانه خبری ۵۲CBDC منتشر شده است، تحلیلگران اظهار داشتند که مانند PBoC، گزارش رسمی دولتی (مقاله سفید) پروژه دلار دیجیتال، یک سیستم «دو لایه» را برای ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC) پیشنهاد کرده است.

اگرچه PBoC جزئیات فنی یوان دیجیتال را بسیار مخفی نگه داشته است، اما بسیاری از خبرنگاران چینی معتقدند که از این پول دیجیتال از معماری دو لایه و سیستم تحویل دو مرحله‌ای استفاده خواهد کرد.

همچنین، مقاله سفید دلار دیجیتال به‌استفاده از یک ساختار دو مرحله‌ای اشاره دارد که شامل توزیع این توکن از طریق بانک‌های تجاری است؛ سیستمی برخلاف چین، اگرچه PBoC احتمالا در ابتدا به‌دنبال استفاده انحصاری از بانک‌های دولتی است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: دلار دیجیتال: لایحه جدید مربوط به ویروس کرونا در کنگره آمریکا

بدین ترتیب، اگرچه بانک مرکزی آمریکا و PBoC تنها صادرکنندگان این پول دیجیتال هستند، بانک‌های دیگر به‌عنوان واسطه‌هایی در هر دو کشور عمل خواهند کرد.

گزارشی در مورد وجه مشترک دلار و یوان دیجیتال

وجه مشترک دلار و یوان دیجیتال

گزارشی در مورد وجه مشترک دلار و یوان دیجیتال

نویسندگان این گزارش می‌گویند:

پروژه دلار دیجیتال پیشنهاد می‌کند که از سیستم‌عامل مشابه (همچنین دو مرحله‌ای) برای صرافی‌ها و سپرده‌ها استفاده شود. باز هم، هر دو پروژه آمریکایی و چینی، بانک‌های مرکزی خود را در راس این هرم قرار می‌دهند تا معامله‌های ارزهای دیجیتال را به موازات معامله‌های نقدی معمولی با واسطه‌های مالی تحت‌نظارت پردازش کنند.

با این حال، این گزارش وجه مشترک دلار و یوان دیجیتال در مورد در ادامه می‌افزاید:

تعدادی از مسائل در مقاله سفید آمریکایی، از جمله موارد مربوط به حریم خصوصی مورد بحث قرار نگرفته است که شاید با متمم چهارم قانون اساسی ایالات متحده مغایرت داشته باشد.

این نویسندگان گزارش می‌دهند که PBoC قبلا شفاف‌سازی کرده است که به معامله‌های یوان دیجیتال هیچ بهره‌ای افزوده نمی‌شود و بر فعالیت‌های تجاری فعلی بانک تاثیر نخواهد گذاشت. به گفته این نویسندگان، هنوز به مسائل مربوط به نرخ بهره دلار دیجیتال رسیدگی نشده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چین به دنبال یوان دیجیتال

به‌علاوه، این پروژه آمریکایی هنوز به‌طور واضح مشخص نکرده که آیا دلار دیجیتال از پرداخت‌های آفلاین پشتیبانی می‌کند یا این‌که به‌دنبال توسعه یک کیف پول منحصربه‌فرد یا استفاده از راه‌حل شخص ثالث است یا خیر.

نویسندگان با این حرف طعنه‌آمیز در رابطه با وجه مشترک دلار و یوان دیجیتال سخن خود را به‌اتمام رساندند:

«شاید همه این مشکالات در گزارش بعدی برطرف شوند، اما تا آن زمان، یوان دیجیتال ممکن است آماده عرضه باشد».

منبع: cryptonews