از این پس هواداران فوتبال در کره جنوبی می‌توانند با جمع‌آوری توکن‌های دیجیتالی بازیکنان محبوب خود، در لیگ فوتبال فانتزی پلتفرم Sorare شرکت کنند. پلتفرمی که با نوآوری جالب، از بلاکچین در صنعت سرگرمی سود برده است. در این مطلب کوین نیک، راجع به شیوه کار این پلتفرم صحبت خواهیم کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: توکن چیست و به چه کار می‌آید؟

پلتفرم فوتبال فانتزی Sorare

سازمان لیگ فوتبال کره جنوبی به تازگی توافقنامه‌ای برای صدور مجوز راه‌اندازی لیگ فانتزی این کشور با استفاده از بلاکچین را به امضا رسانده است. طبق این توافقنامه، مسئولان این لیگ فانتزی می‌توانند از مشخصات ۴۰۰ بازیکن حرفه‌ای شاغل در کی‌لیگ (لیگ فوتبال کره جنوبی) در پلتفرم خود استفاده کنند. این پلتفرم، Sorare نام داشته و در پاریس راه‌اندازی شده است. ضمن اینکه پیش از این، در آن از مشخصات تیم‌های مطرحی چون یوونتوس، اتلتیکو مادرید و ناپولی هم استفاده شده است.

نکته جالب راجع به این پلتفرم، استفاده موثر از فناوری بلاکچین در آن است.  Sorare از بلاکچین اتریوم برای ساخت کارت‌های دیجیتالی منحصر بفرد برای هر بازیکن استفاده کرده است. این کارت‌ها می‌توانند توسط کاربران، معامله شوند. کاربران به محض ورود به پلتفرم، به صورت تصادفی صاحب ۵ عدد از این کارت‌ها می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از این کارت‌های دیجیتالی برای ساختن تیم خود و همچنین شرکت در لیگ‌های هفتگی استفاده کنند. شما به عنوان یک کاربر می‌توانید با هدف افزایش قدرت تیم خود، توکن‌های مربوط به دیگر بازیکنان را هم خریداری کنید. با توجه به عملکرد واقعی بازیکنان در لیگ‌های فوتبال هر کشور، پاداش‌هایی به دارندگان توکن بازیکن مورد نظر، اختصاص داده می‌شود.

توکن‌های دیجیتالی بازیکنان فوتبال
Sorare از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند

همچنین سرپرست کی لیگ در مصاحبه با خبرنگاران، دلیل امضای این قرارداد را کمک به محبوب‌تر شدن لیگ فوتبال کره جنوبی می‌داند:

جمع آوری کارت‌ها و بازی با بازیکنان محبوب، یک نوآوری جالب است که می‌تواند به جذب و علاقه‌مندی هر چه بیشتر افراد به کی لیگ، منجر شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای جامع انواع استاندارد توکن اتریوم

شیوه کار این پلتفرم

به گفته نیکولاس جولیا، مدیرعامل Sorare، این پلتفرم در حال حاصر به بیش از  3000 کاربر فعال در ماه، سرویس‌دهی می‌کند. این کاربران می‌توانند بازیکن‌هایی از ۱۰۰ باشگاه فوتبال مختلف را انتخاب کنند. درآمد این شرکت در ماه گذشته، حدود ۲۰۰ هزار دلار بود.

از آنجا که شرط‌بندی آنلاین روی مسابقات ورزشی در کشور کره جنوبی ممنوع است، Sorare روی این نکته تاکید می‌کند که به هیچ‌وجه فعالیت‌های مرتبط با شرط‌بندی در این پلتفرم جریان ندارد. چون اساسا هیچ بده‌بستان مالی بین کاربران، صورت نمی‌گیرد. Sorare ترکیبی از ترید کارت‌های دیجیتال و فوتبال فانتزی است. کاربران می‌توانند برای افزایش قدرت تیم خود، کارت‌های دیگری خریداری کنند. ولی در عین حال، قادر به بازی رایگان هم هستند. ضمناً عملکرد بد یک بازیکن در زمین، به معنی از دست رفتن پول کاربران نیست.

Sorare از بلاکچین اتریوم با هدف اطمینان از اعتبار و محدودیت توکن‌های دیجیتالی هر بازیکن، استفاه کرده است. محدودیت این کارت‌ها، باعث ارزشمندتر شدن آن‌ها می‌شود. بنابراین هر چه عملکرد یک بازیکن بهتر باشد، توکن دیجیتالی او هم کمیاب‌تر و ارزشمندتر خواهد بود. به عنوان مثال می‌توان به توکن دیجیتالی کریستیانو رونالدو اشاره کرد که در حال حاضر، ارزشی بالغ بر ۱۴ هزار یورو (معادل ۱۵۷۰۰ دلار آمریکا) در سایت این شرکت دارد.

منبع: Coindesk