روزی روزگاری دوج فقط یک میم بود که تصویری از یک سگ شکاک را به تصویر می‌کشید. حالا این سگ شیبا اینوی همیشه مشکوک، به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای رمزنگاری شده از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. دوج با درصد‌های عجیب و غریب در رشد و صعود خود، در برخی موارد حتی از برترین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین هم پیش گرفته است! اما این ارز دیجیتال چیست؟ در تحلیل فاندامنتال دوج کوین همراه ما باشید تا به بررسی و تحلیل این رمزارز بپردازیم.

فصل اول – قصه دوج کوین

تحلیل فاندامنتال دوج کوین: عکس میم دوج کوینهمه چیز از یک جوک شروع شد و حتی خود سازندگان آن هم باور نمی‌کردند که این ارز دیجیتال به یک تاریخ مدرن در دنیای تکنولوژی و اقتصادی تبدیل شود. در سال ۲۰۱۳، دو مهندس کامپیوتر به نام‌های جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Marcus) تصمیم می‌گیرند تا بر اساس یکی از میم‌های شناخته شده که در جوامع آنلاین شهرت بالایی داشت، یک ارز دیجیتال خلق کنند. با ترکیب ایدئولوژی بیت کوین و تصوراتی که این دو از یک میم داشتند، دوج کوین (Dogecoin) به وجود آمد.

باور کنید یا نه، در اولین ماه انتشار دوج کوین، بیش از یک میلیون کاربر منحصربه‌فرد به سراغ این ارز دیجیتال آمدند. یک میلیون نفر برای یک ارز دیجیتالی که فقط یک شوخی بیشتر نبود، یک رقم عجیب و غریب محسوب می‌شود. دوج کوین نه قیمت خاصی داشت و نه خیلی‌ها در آن زمان با ارزهای دیجیتال آشنایی عمیقی داشتند. چیزی که باعث شهرت این ارز دیجیتال شده بود، تصویر استفاده شده آشنایی بود که بسیاری از مردمی که در فضای اینترنت فعالیت داشتند، به خوبی آن را می‌شناختند. تصویر صورت سگ شیبا اینو (Shiba Inu) که به عنوان یک میم در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اولین ایده‌ مطرح شده از سوی جکسون پالمر در یک توییت، باعث جلب توجه بسیاری از کاربران شد. جایی که او در توییت خود نوشت: سرمایه‌گذاری در دوج‌کوین، مطمئنا بزرگ‌ترین اتفاف بعدی است. با این که این توییت کاملا به صورت یک شوخی منتشر شد، گرد هم آمدن طرفداران این ایده و تشویق آن، نظر بیلی مارکوس را که به عنوان یک مهندس نرم‌افزار فعالیت می‌کرد، به خود جلب کرد. او با دیدن چنین شوقی از سوی افراد مختلف، با جکسون پالمر تماس گرفت تا در خصوص ساخت دوج‌کوین واقعی با او صحبت کند.

سپس در تاریخ ۶ دسامبر سال ۲۰۱۳، دوج کوین ساخته شد تا هر شخصی بتواند آن را استخراج یا معامله کند. شور و شوق کاربران در خصوص این ارز دیجیتال خیلی سریع گسترش یافت و چیزی که یک شوخی بیشتر نبود، به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شد. با این حال دوج کوین همچنان سعی دارد نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال بزرگ دنیا، کمتر مسیر جدی‌تری را طی کند و به عنوان یک سرگرمی، ابزاری برای کارهای خیریه و استفاده به عنوان پول رایج مورد استفاده قرار بگیرد.

این ارز دیجیتال با همین شوخی خود از سال ۲۰۱۳ تا امروز دوام آورد و امروزه، در سال ۲۰۲۱، رشد ۱۴۰۰۰ درصدی آن، دیگر برای کسی شوخی نبود و به چشم یک سرمایه‌گذاری دیده شد؛ و حتی کارش به جایی رسیده که افرادی مانند ایلان ماسک از آن به عنوان بهترین ارز دیجیتال دنیا یاد می‌کنند!

تحلیل فاندامنتال دوج کوین

جکسون پالمر و بیلی مارکوس بنیانگذاران دوج کوین

دوج کوین چیست؟

حالا که می‌دانیم این ارز دیجیتال چطور ایجاد شده، بد نیست کمی بیشتر با آن آشنا شویم. دوج کوین یک ارز رمزنگاری شده متن باز است که فقط به صورت دیجیتال در میان کاربران اینترنتی سرتاسر دنیا قابل استفاده و تبادل است. چارچوب کاری دوج کوین بر اساس لایت کوین (Litecoin) است. به این معنی که هر گونه اصلاح و تغییری که در لایت کوین ایجاد شود، در دوج کوین نیز ایجاد می‌شود.

مسئله‌ای که در خصوص دوج کوین حائز اهمیت است، عدم هیچگونه هدفی به منظور ایجاد یک تکنولوژی خلاقانه و انقلابی یا خلق چیزی باشکوه و شگفت‌انگیز است. دوج کوین فقط و فقط سعی کرده تا یک راه آسان با استفاده‌ای راحت و قابل فهم برای انجام تراکنش‌ها باشد.

می‌دانیم که تا امروز هزاران هزار ارز دیجیتال با اهداف مختلف خلق شده‌اند و اکثر آن‌ها هم راهی گورستان کریپتوها شده‌اند. با این تفسیر،‌ فقط با نگاه به هدف و چگونگی خلق دوج کوین،‌ انتظار می‌رفت تا این ارز دیجیتال هم راهی همان گورستانی شود که بسیاری از شت کوین‌ها در آن  در حال تجزیه شدن هستند. اما چرا این بلا (هنوز یا هیچوقت) سر دوج کوین نیامد؟ دلیل آن، وجود یک یوزربیس به شدت وفادار است که از دوج به عنوان یک ارز اصلی نسبت به دیگر ارزهای فیات و ارزهای رمزنگاری شده، استفاده می‌کنند. این افراد یا دوج کوین را برای استفاده روزمره با هم تبادل می‌کنند، یا به صورت بلند مدت روی آن سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

جامعه دوج کوین

همانطور هم که در بخش تاریخچه این ارز دیجیتال گفتیم، دوج کوین با یک جوک شروع شد، به سرعت مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت و جامعه‌ای بسیار قدرتمند حول محور آن ایجاد شد؛ و حالا دوج کوین به عنوان یکی از برترین ارزهای دیجیتال دنیا در کنار اتریوم، بیت کوین، تتر و کاردانو قرار دارد. در زمان نگارش این مطلب، دوج کوین در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ توانست به چنان محبوبیتی برسد که حالا از نظر ارزش بازار، در رتبه هفتم قرار دارد.

اعضای جامعه دوج کوین، که به Shibes هم شناخته می‌شوند، از جمله جامعه مثال زدنی‌ای هستند که برای شرکت در کارهای خیریه و کمک‌های بشردوستانه شهرت زیادی به دست آورده‌اند. مرکز اصلی این جامعه را می‌توان در گروه ردیت که بیش از ۲ میلیون عضو دارد، پیدا کرد. اعضای این گروه حتی زمانی که هر شخصی یک محتوای جذاب از دوج کوین را منتشر کند، با این ارز دیجیتال به او پاداش می‌دهند.

گروه‌های خیریه بسیار جالبی هم در ردیف شکل گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به DogePizza و SocksForTheHomeless اشاره کرد. اعضای این گروه با استفاده از پلتفرم ردیت، به منظور انجام کارهای خیر، پول جمع می‌کنند.

با توجه به همین مسائل هم می‌توان متوجه شد که چرا دوج کوین یکی از قوی‌ترین جوامع در میان ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و نه تنها توانسته از سال ۲۰۱۳ تا امروز به خوبی دوام بیاورد، بلکه به موفقیت قابل توجهی هم دست یافته است. می‌توان به جرات گفت که هیچ یک از دیگر میم کوین‌ها (Meme Coin) نتوانسته‌اند به اندازه دوج کوین، تا این حد موفق ظاهر شوند.

یکی از باورهایی که در جامعه دوج کوین وجود دارد اصطلاح یک دوج برابر با یک دوج است. به این معنی که آن‌ها اعتقاد دارد این کوین باید به عنوان یک ارز دیجیتال رسمی به جای یک ارز تنها به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده شود.

دوج کوین چنان جامعه فعالی دارد که حتی برای آن اپلیکیشن‌های جدیدی هم مانند DogePal توسعه یافته است. Dogepal به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از آدرس ایمیل، برای یکدیگر ارز دیجیتال دوج ارسال کنند.

فصل دوم – دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

یکی از مسائلی که دوج کوین را نسبت به سایر ارزهای دیجیتال بزرگ دیگر متمایز می‌کند، این است که این رمزارز به جای این که یک ارز دیجیتال ضد تورم باشد، یک ارز دیجیتال تورم‌زا محسوب می‌شود. برای مثال، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بزرگ دنیا که به صورت سیستم استخراج و اثبات کار (Proof of Work) عمل می‌کنند، یک محدودیت عرضه دارند. اما در نقطه مقابل، دوج کوین مسیر دیگری را انتخاب کرده است و به‌گونه‌ای طراحی شده تا از طریق استخراج بتوان کوین‌های زیاد یا حتی کوین‌های گمشده‌ای را نگهداری یا جایگزین کرد و اجازه بدهد تا میزان عرضه آن ثابت بماند.

دوج کوین دارای یک نرخ تولید ۱۰٫۰۰۰ کوین در هر دقیقه است. شاید برای شما هم سوال باشد که چرا دوج کوین چنین رویه‌ای را پیش گرفته است:

هدف این ارز دیجیتال این است تا تقریبا ۱۰۰ میلیارد کوین در چرخه خود داشته باشد. پس از تولید ۱۰۰ میلیارد دوج‌کوین، پاداش‌ها برای هر بلاک ۱۰ هزار کوین خواهد بود. این باعث می‌شود تا استخراج ادامه‌دار باشد و مقدار کوین‌های در چرخه را ثابت نگه دارد (با توجه به گم شدن کیف پول‌ها یا دلایل دیگر).

علاوه‌بر این، بسیاری از اعضای جامعه دوج کوین، این ارز دیجیتال را منحصرا برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانند. بنابراین تورم یکی از فاکتورهای مهم این ارز دیجیتال برای موفقیت آن محسوب می‌شود.

چگونگی عملکرد دوج کوین و مقایسه آن با لایت کوین

ساختار اصلی دوج کوین بر اساس لاکی‌کوین است، که در حقیقت باعث می‌شود تا اساس آن بر پایه لایت‌کوین باشد. دوج کوین در ابتدا با سیستم پاداش اتفاقی همراه بود. اما این سیستم در سال ۲۰۱۴ جای خود را به شیوه پاداش برای بلاک داد.

دوج کوین همانند لایت کوین، از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) و تکنولوژی اسکریپت رمزنگاری برای امنیت خود استفاده می‌کند. با این حال برخلاف لایت کوین، در دوج کوین خبری از محدودیت عرضه نیست.

از سال ۲۰۱۴، استخراج دوج کوین و لایت کوین با یکدیگر ادغام شد، به این معنی که این امکان وجود دارد تا هم دوج کوین و هم لایت کوین را در یک پروسه استخراج کنید.

با این که لایت کوین در سال ۲۰۱۱ کار خود را شروع کرد و قیمت بالاتری هم دارد، از نظر ارزش بازار، دوج کوین از شرایط به مراتب بهتری برخوردار است. با این حال امکان استخراج هر دو ارز در یک پروسه، اتفاق جذابی برای ماینرها به شمار می‌رود.

برخی از ویژگی‌های دوج کوین عبارت‌اند از:

  • کارمزد به شدت پایین تراکنش‌ها که حدود ۰٫۰۱ دلار است.
  • زمان انجام و تکمیل تراکنش‌ها به شدت پایین است و نیاز به سخت‌افزار و محاسبات پیچیده برای استخراج ندارد.
  • فضای کاربری و جامعه به شدت دوستانه‌ای دارد.

استخراج دوج کوین چطور انجام می‌شود؟

تراکنش‌های دوج کوین پیش از این که اعتبارسنجی شوند، در یک بلاک قرار دارند. ماینرها تراکنش‌های دریافت شده را با تراکنش‌های قبلی در بلاک چین بررسی می‌کنند. اگر تراکنش مشابهی ثبت نشده باشد، ماینر بلاک جدید تراکنش را تایید می‌کند.

این بلاک‌ها سپس برای اعتبارسنجی برای نودهای شبکه دوج‌کوین ارسال می‌شوند. هنگامی که نودها بلاک تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کردند، وارد یک نوع لاتاری می‌شوند. سپس در این لاتری فقط یک نود می‌تواند برنده پاداش باشد.

این لاتاری شامل حل یک معادله ریاضی است. نودی که این معادله را اول از هم حل کند، بلاک تراکنش‌های جدید را وارد بلاکچین می‌کند. پاداش حل این معادله ریاضی، ۱۰ هزار دوج‌ کوین است.

از آن جایی که پروسه استخراج نیازمند به مصرف قابل توجهی از انرژی است، این میزان پاداش برای هر بلاک استخراج شده به ماینرها داده می‌شود. این روند همانند تحلیل فاندامنتال بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مشابه که از اثبات کار استفاده می‌کنند، به منظور تشویق ماینرها استفاده می‌شود تا از قدرت سخت‌افزاری خود برای امنیت شبکه بهره ببرند.

تحلیل فاندامنتال دوج کوین

استخراج دوج کوین

چطور می‌توانیم دوج کوین استخراج کنیم؟

پس از ادغام استخراج لایت کوین و دوج کوین در سال ۲۰۱۴، این دو از شیوه رمزنگاری Scrypt استفاده کردند. این سیستم نسبت به بیت کوین که از الگوریتم SHA-256 بهره‌ می‌برد، نیاز به استفاده کمتری از انرژی دارد. اگر با استخراج لایت کوین آشنا باشید، بنابراین استخراج دوج کوین برای‌تان مثل آب خوردن است.

استخراج دوج کوین نسبت به استخراج بیت کوین بسیار سریع‌تر است. چرا که سختی استخراج آن میلیون‌ها بار آسان‌تر از بیت کوین است (هرچند که نمی‌توان از نظر قیمت، ارزش و موقعیت این دو را با هم مقایسه کرد). بنابراین شما با قدرت سخت‌افزاری و محاسباتی به مراتب کمتری نسبت به بیت کوین می‌توانید دوج کوین استخراج کنید.

برای استخراج می‌توانید یا به صورت تنهایی عمل کنید یا وارد استخرهای استخراج شوید. استخر استخراج شامل گروهی از کاربران هستند که قدرت سخت‌افزاری خود را روی هم می‌گذارند تا پروسه ماینینگ را با سرعت سریع‌تری پیش ببرند و در نهایت پاداش آن را با هم تقسیم کنند.

استخرهای استخراج دارای قدرت محاسباتی به‌ مراتب بیشتری نسبت به استخراج تنهایی هستند، بنابراین می‌توانند بلوک‌های بیشتری را تایید کنند. هر یک از اعضای گروه استخر استخراج بخش کوچکی از پاداش را دریافت می‌کند. با این حال اگر بخواهید تنهایی استخراج کنید، مانعی وجود نخواهد داشت. اما باید این مسئله را هم در نظر بگیرید که استخراج فردی باعث می‌شود پروسه ماینینگ هفته‌ها یا شاید هم ماه‌ها طول بکشد. با این حال زمانی که یک بلاک استخراج کنید، تمام پاداش آن برای شما خواهد بود که در حال حاضر ۱۰ هزار دوج کوین است.

برای شروع استخراج، نیاز به یک کامپیوتر شخصی، اتصال به اینترنت و یک کیف پول دارید که بتوانید پاداش دوج کوین‌های خود را در آن واریز و نگهداری کنید.

به صورت ایده‌آل، کامپیوتر شما باید از نظر پردازشی (CPU) یا یک پردازنده گرافیکی قدرتمند داشته باشید. توجه کنید که استفاده از پردازنده برای استخراج بدون داشتن یک خنک کننده مناسب می‌توان سی‌پی‌یو شما را به شدت داغ کند. با توجه به پردازنده یا پردازنده گرافیکی برای استخراج، نرم‌افزار متفاوتی را برای آن باید دانلود کنید که مناسب CPU یا GPU باشد.

با این حال می‌توانید از دستگاه‌های مدار مجتمع (ASIC) استفاده کنید که منحصرا برای استخراج تولید شده‌اند. مانند دستگاه استخراج Bitmain Antminer L3. با این حال اگر یک تازه کار هستید که می‌خواهید طعم استخراج را بچشید، بهتر است به سراغ استخراج با کارت گرافیک بروید. اگر این کار برای‌تان به صرفه بود، می‌توانید به سراغ افزایش GPU یا دستگاه‌های مدار مجتمع بروید.

با این حال روش دیگری هم برای استخراج وجود دارد و آن هم استخراج ابری است. استخراج ابری نیاز به سخت‌افزار خاصی ندارد و حتی با گوشی هم می‌توان آن را انجام داد، اما با این حال باید برای آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری، هزینه کنید. این تصمیم شماست که آیا این سرمایه‌گذاری شما برای استخراج ابری دوج کوین جواب می‌دهد یا نه.

با استفاده از استخراج ابری، شما به سادگی نسبت به سرمایه‌ای که می‌گذارید، از یک دیتاسنتر قدرت محاسباتی اجاره می‌کنید که هزینه آن به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود. با این حال باید دقت کنید که دیتاسنتری که به آن پول می‌دهید، کلاهبردار نباشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استخراج ارز دیجیتال با اسیک ماینر بهتر است یا کارت گرافیک؟

فصل سوم – کاربردهای دوج کوین چیست؟

در سایت دوج کوین به سادگی آمده است:

دوج کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا غیرمتمرکز است که به شما اجازه می‌دهد به طور ساده در فضای آنلاین پول ارسال کنید. به آن به عنوان ارز اینترنت نگاه کنید.

دوج کوین علاوه بر این هدف ساده‌ای که پیش گرفته است، در جامعه خود به عنوان مشوق ایجاد سرمایه مانند کمک به المپیکی‌ها، ایجاد چاه‌های آب پاک در کشورهای در حال توسعه، کمک به بی‌خانمان‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. بد نیست برخی از کارهای خیریه را که به لطف جامعه دوج کوین ایجاد شده، مرور کنیم:

  • در سال ۲۰۱۴، با جمع آوری مالی ۵۰ هزار دلار، به تیم Jamaican Bobsled برای راهیابی به المپیک زمستانی کمک شد.
  • در مارس ۲۰۱۴، جامعه دوج کوین با جمع آوری ۳۰ هزار دلار، برای ساخت چاه‌های آب پاک در کنیا اقدام کردند.
  • جامعه دوج کوین با جمع‌آوری ۵۵ هزار دلار، اسپانسر یک رانند ناسکار شدند و ماشین آن با طرح دوج کوین وارد جاده مسابقه شد.

یکی از ویژگی‌هایی که باعث کاربردی شدن دوج کوین شده، سرعت بالای انجام و تکمیل پروسه تراکنش‌های در شبکه آن محسوب می‌شود. تقریبا زمان تکمیل یک تراکنش از طریق دوج کوین، کمتر از یک دقیقه است.

با این حال بسیاری از کاربران هم وجود دارند که از دوج کوین به عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. یکی از دلایلی که مردم برای سرمایه‌گذاری دوج کوین مشتاق هستند، اوج گیری‌های ناگهانی این ارز دیجیتال است. دوج کوین با افزایش ناگهانی قیمت خود در بازه‌های مختلف زمانی، موقعیت‌های جذابی را برای این کار فراهم ساخته است.

تحلیل فاندامنتال دوج کوین؛ چارت قیمت دوج کوین

تحلیل فاندامنتال دوج کوین؛ چارت قیمت دوج کوین

 

فصل چهارم – پذیرندگان

زمانی که قیمت دوج کوین اوج گرفت، شرکت‌های بیشتری به سمت پشتیبانی از این ارز دیجیتال روی آوردند. از جمله دلایلی که این رمزارز در سال ۲۰۲۱ اوج گرفت، حمایت قابل سلبریتی‌ها از جمله ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا بود. ایلان ماسک به تنهایی فقط با چند توییت ساده، دوج کوین را از این رو به آن رو کرد. او حتی دوج کوین را آینده ارز آینده زمین خواند.

توییت ایلان ماسک در خصوص دوج کوین

توییت ایلان ماسک در خصوص دوج کوین

علاوه بر ایلان ماسک که نقش به‌سزایی در رشد دوج کوین داشت، بسیاری از خوانندگان و بازیگران مشهور نیز به حمایت از این ارز دیجیتال پرداختند. حتی مارک کوبان (Mark Cuban) صاحب Dallas Mavericks اعلام کرد که فرانچایز NBA او از دوج کوین برای خرید بلیط‌ها و وسایل مرتبط با این رشته ورزشی پشتیبانی می‌کند. جالب است بدایند که دالاس تا مارس سال ۲۰۲۱ در بیش از ۲۰ هزار تراکنش دوج کوین نقش داشته است. این امر آن‌ها را بزرگ‌ترین فروشنده پذیرنده دوج کوین در دنیا تبدیل می‌کند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که باعث پیشرفت دوج کوین شد، پذیرش آن توسط دستگاه‌های ATM که توسط شرکت CoinFlip تولید می‌شوند بود. همین امر به خودی خودی اجازه می‌دهد تا دوج کوین در بیش از ۱۸۰۰ دستگاه ATM در ۴۶ ایالت مختلف در دسترس باشد. شرکت The Kessler Collection که مدیریت هتل‌های لوکس را برعهده دارند، اعلام کردند که دوج کوین به عنوان یکی از روش‌های پرداخت با همکاری BitPay ممکن شده است. این گروه بیش از ۱۰ هتل لوکس در اختیار دارد.

بسیاری از سرویس‌های سفر،‌ فروشگاه‌های مختلف از مواد غذایی گرفته تا لباس و محصول، وب هاستینگ‌ها، فروشندگان سرویس و رستوران‌های مختلف، دوج کوین را به سادگی در کنار اتریوم و بیت کوین پذیرفته‌اند.

فصل پنجم – مشکلات دوج کوین

با پس‌زمینه و دیلی که دوج کوین به خاطر آن شکل گرفته و معروف شده است، خیلی از مردم هستند که در خصوص توانایی‌ها و آینده این رمزارز شک دارند. حتی برای این افراد سوال است که وقتی ایلان ماسک، بسیاری از سلبریتی‌ها و بسیاری از فروشگاه‌ها و سایت‌ها از دوج کوین حمایت می‌کنند و به آن باور دارند، پس چرا هنوز نتوانسته به نوعی به عنوان یک ارز در بسیاری از جوامع مورد قبول واقع شود؟

خب، دلایل خوبی برای این سوال وجود دارد.

مشکلات دوج کوین

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دوج کوین، عرضه آن است. دوج کوین اجازه می‌دهد تا در طول یک سال، ۵٫۲ میلیارد کوین استخراج شود. درست است که این رقم قابل توجهی نسبت به عرضه حال حاضر دوج کوین که بیش از ۱۲۹ میلیارد است، محسوب نمی‌شود. با این حال، ارزهای رمزنگاری شده دیگر، محدودیت‌ها و بینش به مراتب هوشمندانه‌تری برای رشد میزان عرضه خود در نظر گرفته‌اند.

یکی دیگر از مشکلات دوج کوین، موارد استفاده آن است. همانطور که در بالا متوجه شدیم، با این که دوج کوین به عنوان یک ارز برای خرید و معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این حال دوج کوین هیچ قابلیتی برای اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ندارد. همچنین آپدیت‌های این شبکه بسیار ناچیز است و ریسک امنیتی آن بالاست.

به زبان ساده، دوج کوین از کمبود بسیاری از ویژگی‌هایی که دیگر ارزهای دیجیتال و آلت‌کوین‌ها را جذاب می‌کند، برخوردار است. می‌توان گفت مردم آن را می‌خرند چرا که هدف ابتدایی آن‌ها سرگرمی است. بر خلاف دیگر کریپتوهای موجود در بازار که سعی دارند به نوبه خود یک انقلاب باشند، دوج کوین چیزی را در این دنیا تغییر نمی‌دهد.

اما آیا شما فکر می‌کنید دوج کوین برای این مسائل راه‌ حلی خواهد داشت؟

فصل ششم – رقبای اصلی دوج کوین

همانطور که وقتی بیت کوین عرضه شد و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال سعی کردند نسخه‌ای مشابه یا بهتر از آن را خلق کنند، همانطور که در تحلیل فاندامنتال اتریوم خواندید، اتریوم آمد و خیلی از توسعه‌دهندگان سعی کردند ویژگی‌های بهتری را نسبت به آن عرضه کنند، با موفقیت دوج کوین نیز بسیاری از ارزهای دیجیتال مشابه آن هم عرضه شد تا با آن رقابت کنند.

اگر بخواهیم از نظر ارزش بازار رقبای دوج کوین را بشناسیم، کافی است به جدول زیر توجه کنیم:

رقبای دوج کوین از نظر ارزش بازار

رقبای دوج کوین از نظر ارزش بازار

همانطور که مشاهده می‌کنید، دوج کوین فاصله کمی با ریپل از نظر ارزش بازار دارد. همچنین پشت سر آن USD Coin، پولکادات و یونی‌سواپ قرار دارند. بنابراین می‌توان گفت رقبای اصلی دوج کوین همین ارزها هستند که دوتا از آن‌‌ها استیبل کوین محسوب می‌شوند. اما دوج کوین فاصله به نسبت بیشتری با کاردانو، بایننس کوین، تتر، اتریوم و بیت کوین دارد. بیت کوین و اتریوم دست نیافتنی هستند و با کاربردهای کمی هم که دوج کوین دارد، ابتدا باید تلاش کند تا ریپل و کاردانو را از سر راه بردارد. این که آیا موفق شود یا سقوط کند، زمان آن را تعیین می‌کند.

اما اگر به سراغ ارزهای مشابه دوج کوین برویم، می‌توان گفت در بین میم‌کوین‌ها، این ارز دیجیتال بی‌رقیب است. ارزهای مختلفی مانند دوج‌کش، کیشی اونو، آندرداگ، رن‌دوج، دوج توکن، دوج‌فای، دوج سواپ، مونا کوین و کت وارد بازار شدند. اما هیچ کدام از آن‌ها از نظر ارزش بازار و قیمت، نتوانستند با دوج کوین رقابت کنند.

نزدیک‌ترین رقیب دوج کوین را می‌توان شیبا اینو (Shiba Inu) نامید. شیبا اینو یک میم توکن بر اساس استاندارد ERC20 است که در شبکه اتریوم اجرا می‌شود. شیبا اینو در سال ۲۰۲۱ به ناگهان با یک انفجار عجیب و غریب از کف نمودارها به اوج رسید و قیمت ۰٫۰۰۰۰۳۳۸۹ دلار را تجربه کرد و باعث شد حجم بازار آن به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برسد. با این حال این ارز دیجیتال هم به دلایل مختلفی از آب و تاب افتاد و حالا در زمان نگارش این مطلب، با قیمت ۰٫۰۰۰۰۰۷۹۲۴ دلار، در رتبه ۳۱ از نظر ارزش بازار قرار دارد و بعید نیست بیشتر از این‌ها هم سقوط کند.

فصل هفتم – اخبار تاثیرگذار

دوج‌ کوین در طول تاریخ چندین بار حرکات ناگهانی قیمتی را تجربه کرده است که بخش بزرگی از آن‌ها به دلیل محبوبیت بالای آن در جامعه خود ایجاد شده‌اند. اما اولین حرکت بزرگ دوج کوین به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد. در ادامه برخی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین اخبار دوج کوین را بررسی می‌کنیم.

سال ۲۰۱۷: کریپوتو بوم!

اولین پامپ بزرگ دوج کوین در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۷ رخ داد، جایی که تعداد قابل توجهی از مردم برای اولی بار به سمت سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای رمزنگاری شده آمدند. این اتفاق باعث شد تا تقریبا همه آلت کوین‌های موفق و محبوب، رشد محسوسی را تجربه کنند. در بیش از ۷۰ روز، دوج کوین توانست ۱۸۹۰ دردص رشد کند از قیمت ۰٫۰۰۰۲۱ دلار به ۰٫۰۰۴۲ دلار برسد. با این حرکت قیمتی، رکورد سابق دوج کوین که ۰٫۰۰۲۱ دلار بود شکسته شد و ارزش بازار آن به ۴۲۳ میلیون دلار رسید. البته دو هفته بعد، دوج کوین بای ک سقوط آزاد ۷۵ دلاری، رشد قیمت خود را از دست داد. البته این اتفاق برای همه ارزهای دیجیتال رخ داده بود.

رکورد بیت کوین و بالا کشیدن دوج کوین

در ماه نوامبر ۲۰۱۷، مومنتوم خرید بزرگی در بازار کریپتو شکل گرفت و حجم به شدت بالایی از معاملات در جریان بود. این اتفاق باعث شد تا بیت کوین به قیمت ۱۹٫۷۸۳ دلار برسد و ارزش بازار ارزهای دیجیتال رشد سرسام آور ۸۳۰ میلیارد دلاری را تجربه کرد. در پی این رویداد، ازهای دیجیتال کوچک‌تری مانند دوج کوین هم با یک شوک افزایش قیمت پیدا کردند. در ژانویه سال ۲۰۱۸، توانست به قیمت ۰٫۰۲ دلار برسد و این ۳۸۰ درصد بالاتر از رکورد قبلی خود بود. با دستیابی به این قیمت، دوج کوین به ارزش بازار ۱٫۶ میلیارد دلاری دست یافت. با این حال این قیمت برای دوج کوین عمری نداشت و ۸ روز بعد، با یک سقوط ۷۰ درصدی، به ۰٫۰۰۴۷ دلار رسید.

ریباند بازار ارزهای دیجیتال

در ماه آوریل سال ۲۰۱۸، قبل از اینکه کل بازار ارزهای دیجیتال وارد زمستان (Crypto Winter) شوند و به پایین‌ترین حد خود برسد، تعداد وسیعی از پروژه‌های کریپتویی توانستند یک ریکاوری را تجربه کنند. در این دوران، دوج کوین با رشد ۱۰۳ درصدی، از قیمت ۰٫۰۰۲۰ به ۰٫۰۰۴۱ دلار رسید. این در حالی بود که در همین بازه زمانی، بیت کوین توانسته بود فقط ۴۰ درصد رشد کند. با این حال دوج کوین در این تاریخ به نصف بالاترین رکورد ارزش بازار خود رسید و ۵۷۳ میلیون دلار ارزش گذاری شد.

پل اتریوم / دوج کوین

اولین حرکت سربالایی دوج کوین که برای اولین بار بدون ارتباط با دیگر ارزهای دیجیتال بازار شکل گرفت، در سپتامبر ۲۰۱۸ بود، زمانی که یک تست سیستم پل بین دوج کوین و اتریوم تکمیل شده بود. این پول قرار بود یک آپدیت جدید باشد که اجازه تعامل بین دو بلاک چین اتریوم و دوج کوین را صادر می‌کرد. این خبر باعث شد تا آتش جامعه دوج کوین دوباره شعله‌ور شود و در ۴۸ ساعت رشد ۱۷۳ درصدی را برای حمایت از این پروژه تجربه کند.

هرچند که به دلیل سقوط قیمت اتر که ارز دیجیتال رسمی اتریوم محسوب می‌شود، پشتیبانی مالی نامناسبی برای ادامه توسعه این پل شکل گرفت و آپدیت آن متوقف شد.

توییت ایلان ماسک

در تاریخ ژانویه ۲۰۲۱، بازارهای مالی سنتی به شدت توسط گروهی به نام WallStreetBets که در ردیت فعالیت داشتند، برهم خورد. این تریدرهای سهام تازه‌کار، تصمیم گرفتند تا در برابر موسسات مالی سنتی متحد شوند و تعدادی از سهام‌هایی که صندوق‌های سرمایه‌ای که روی سقوط ارزش آن‌ها شرط بسته بودند را پامپ کنند. مانند شرکت‌هایی مثل گیم‌استاپ، بلک‌بری، ای‌ام‌سی، نوکیا و غیره.

در بیست و هشتم همان ماه، این هیجان به دوج کوین هم رسید و باعث شد تا این رمزارز بالاترین حرکت قیمتی خود را تجربه کند. در کمتر از ۲ روز، دوج کوین رشد قیمت انفجاری خود را تجربه کرد و به قیمت ۰٫۰۸۷ دلار رسید. این رشد قیمت قابل توجه، با توییت یکی از ثروتمندترین و شناخته‌ شده‌ترین سلبریتی‌های دنیا یعنی ایلان ماسک، به اوج خود رسید.

فصل هشتم – تیم فنی و اجرایی دوج کوین

تیم دوج کوین کاملا داوطلبانه ایجاد شد. دو موسس دوج کوین یعنی بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) با نام مستعادر Shibetoshi Nakamoto کار خود را شروع کردند. هدف از این نام‌گذاری،‌یک نوع سرگرمی با نام خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو بود. هر چند که جکسون پالمر دیگر در این پروژه مشارکتی ندارد.

همچنین تیم توسعه دهنده این ارز دیجیتال شامل اشخاصی مانند راس نیکول (Ross Nicoll)، پتریک لادر (Patrick Lodder) و مکس کلر (Max Keller) می‌شود.

البته یکی از اتفاقات جالبی که تیم توسعه دهنده دوج کوین به آن اشاره کرد، همکاری آن‌ها با ایلان ماسک از سال ۲۰۱۹ بود. هدف از این همکاری، کاهش مصرف انرژی دوج کوین بود تا این ارز دیجیتال را به سمت انرژی پاک ببرند.

تحلیل فاندامنتال دوج کوین

گفته می‌شود ایلان ماسک از سال ۲۰۱۹ به تیم فنی دوج کمک می‌کند

فصل نهم – ارزش کل بازار دوج کوین و حجم معاملات آن

تا زمان نگارش این مطلب، ارزش کل بازار دوج کوین ۲۶٫۴۲۷٫۸۱۶٫۲۸۹ دلار است. دوج کوین پستی و بلندی‌های زیادی را برای رسیدن به این ارزش پشت سر گذاشته است. در حال حاضر خیلی از کاربران این ارز دیجیتال به پشتوانه اخبار و حمایت‌هایی که از سوی اشخاصی مانند ایلان ماسک می‌شود، نسبت به این رمزارز خوشبین هستند. در چارت زیر می‌توانید روند ارزش بازار دوج کوین از سال ۲۰۱۸ تا امروز را مشاهده کنید:

ارزش بازار دوج کوین از سال ۲۰۱۸ تا امروز

ارزش بازار دوج کوین از سال ۲۰۱۸ تا امروز

دوج کوین از نظر حجم معاملات نیز پس از افزایش قیمت خود، روند مثبتی را طی کرده است. در حال حاضر این ارز دیجیتال در طول ۲۴ ساعت، بیش از ۱ میلیارد دلار حجم بازار را در اختیار دارد و روی قیمت ۰٫۲۰۵۴ دلار معامله می‌شود.

فصل دهم – بررسی پارامتر NVT دوج کوین

پارامتر NVT یا ارزش شبکه به نسبت تراکنش‌ها (Network Value to Transactions Ratio) به پارامتری برای دارایی‌های دیجیتال گفته می‌شود که ارزش بازار آن را تقسیم بر میزان تراکنش‌ها در یک بازه زمانی می‌کند. این شاخص نشان می‌دهد که آیا یک دارایی دیجیتال بیشتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده است یا کمتر. دوج کوین در این پارامتر یکی از پرنوسان‌ترین ارزهای دیجیتال است. در زمان نگارش این مطلب، نرخ NVT دوج کوین نزدیک به رقم ۹۰ بوده است. نرخ پایین ۳۰ در پارامتر NVT معمولا نشان دهنده وضعیت گاوی ارگانیک و پایدار بازار دارد. زمانی که ترند این پارامتر به سمت بالا برود، نشان از ارزش‌گذاری بیش از حد به نسبت ارزش واقعی دوج کوین است. با این حال آدرس‌های منحصربه‌فرد و فعال در این پارامتر نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند. در زمان نگارش این مطلب، آدرس‌های فعال ماهانه دوج کوین ۸۵ هزار عدد است. با این که این مقدار یک ترند صعودی نسبت به اولین روزهای دوج کوین بوده است، اما به نسبت سال ۲۰۱۹ که دارای ۹۳ هزار آدرس فعال بود، روند کاهشی داشته است. در حال حاضر،‌دوج به نسبت زی‌کش و ریپل آدرس‌های فعال ماهانه بیشتری در اختیار دارد.

پارامتر NVT دوج کوین ۹۰ روزه میانگین حرکتی

پارامتر NVT دوج کوین ۹۰ روزه میانگین حرکتی

فصل یازدهم – میزان به صرفه بودن استخراج دوج کوین

آیا استخراج دوج کوین سودمند است و ارزش خرج و مخارجش را دارد؟ همانطور که در این مقاله گفتیم، دوج کوین از الگوریتم Scrypt برای رمزنگاری خود استفاده می‌کند. بنابراین طبق نظر و تجربه کاربران، فقط ۳ دقیقه طول می‌کشد تا یک بلاک پیدا شود. اما این سرعت استخراج زمانی عملی می‌شود که وارد استخر استخراج شوید. طبق نظر ماینرهای با تجربه، اگر می‌خواهید به سراغ استخراج دوج کوین بروید، بهتر است بلافاصله پس از دریافت پاداش خود، حداقل نصف آن را با دیگر ارزهای دیجیتال معامله کنید.

این که استخراج دوج کوین برای شما به‌صرفه باشد، کاملا بستگی به قدرت سخت‌افزاری و محاسباتی شما دارد. توجه داشته باشید که هر کارت گرافیک و پردازنده‌ای قدرت محاسباتی مناسبی برای سودمند شدن استخراج را در اختیار ندارند و برعکس، به شما ضرر خواهند رساند.

اما به طور کلی آیا استخراج دوج کوین سودمند است؟ اگر بخواهیم کوتاه پاسخ دهیم، نه خیلی. استخراج دوج کوین شما را به یک میلیونر تبدیل نخواهد کرد. با این که دوج کوین نوسانات بالایی را تجربه می‌کند و قیمت آن ممکن است اوج بگیرد، اما هیچ چیز قابل پیشبینی نیست. همچنین دوج کوین حتی هنوز به قیمت ۱ دلار هم نرسیده است. مخصوصا اگر بخواهید به صورت تکی استخراج کنید، کسب سود از آن به شدت سخت می‌شود. با این حال حتی اگر وارد استخر استخراج هم بشوید، مقدار دریافتی شما خیلی پایین خواهد بود.

با این حال ماینرهای دوج کوین بر این باور هستند که این ارز دیجیتال آینده‌دار است و به نسبت آسانی استخراج آن، می‌تواند در آینده و با افزایش قیمت، سود قابل توجهی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

فصل دوازدهم – بازگشت سرمایه (ROI) دوج کوین

دوج کوین در سال ۲۰۲۱ بهترین عملکرد را داشته است. این میم کوین تقریبا در اواسط سال ۲۰۲۱ رشدی ۷۷۶ درصدی را تجربه کرده است. داده‌ها نشان داده‌اند که حتی دوج کوین در این بازه زمانی، توانسته از نظر بازگشت سرمایه (Return of Investment) حتی از بیت کوین هم بهتر عمل کند. ابتدا بد نیست به چارت زیر نگاه کنید:

نمودار عملکرد دوج کوین در برابر بیت کوین

نمودار عملکرد دوج کوین در برابر بیت کوین از CoinGecko

در آمارهای به دست آمده، نرخ بازگشت بیت کوین از زمان پایین‌ترین قیمت خود در سال ۲۰۱۳ (۶۷٫۸۱ دلار) تا امروز ۸۳٫۸۱۱ درصد بوده است. در نقطه مقابل، نرخ بازگشت دوج کوین از زمان پایین‌ترین قیمت آن در ۰٫۰۰۰۰۸۶۹ دلار از تاریخ می ۲۰۱۵ تا امروز ۶۵۹٫۸۷۳ بوده است. شاید این عملکرد برای یک میم کوین واقعا خنده‌دار و جالب به‌نظر برسد. نه فقط نرخ بازگشت سرمایه، بلکه حتی نرخ بازگشت سرمایه یک سال هم برای دوج کوین بهتر بوده است. در حالی که بیت کوین ۵۲۱ درصد بازگشت داشته، این آمار برای دوج کوین ۲۲۴۱۲ درصد بوده است.

فصل یازدهم – جمع‌بندی

اگر در طول تاریخ ارزهای دیجیتال بخواهیم یکی از عجیب‌ترین رمزارزهایی را نام ببریم که البته به موفقیت رسید، دوج کوین را مثال خواهیم زد. دوج کوین به عنوان یک شوخی وارد میدان شد و شوخی شوخی هم به موفقیت و ارزش بازار بزرگی دست یافت. حمایت‌های همه جانبه سلبریتی‌ها و ثرتمندانی از جمله ایلان ماسک، وجود یک جامعه قدرتمند که از موفقیت دوج کوین در کارهای خیرخواهانه استفاده کردند و دور بودن این رمزارز از پیچیدگی ارزهایی مانند اتریوم (که البته به ضررش هم هست) این ارز دیجیتال را تا اینجا، سال ۲۰۲۱، موفق و قدرتمند کرده است. اینکه آیا دوج کوین می‌تواند همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهد یا ناگهان به دلیل عدم توانایی‌های خود به جز معامله و خرید، با سر زمین بخورد، هیچکس قادر به پیشبینی آن نیست.