بیت کوین پس از رسیدن به زیر ۴٫۰۰۰ دلار در ماه مارس، مسیری طولانی را طی کرده است. در این هفته این رمز ارز به بالاترین رکورد، بالاتر از ۱۹٫۹۰۰ دلار رسید و امسال حدود ۱۷۰٪ رشد داشته است. در حالی که مشارکت شرکت‌ها افزایش یافته، بخش عمده‌ای از خرده‌فروش‌ها از ورود به این بازار بازمانده‌اند. ممکن است طی چند هفته گذشته، برای این گروه، ترس از دست دادن (FOMO) فرصت دستیابی به سودهای سه رقمی ایجاد شده باشد. آیا اکنون راهی برای ورود این افراد به بازار گاوی هست؟ استراتژی متوسط هزینه دلاری یک راه کم خطر برای ورود به چنین بازاری است.

یک استراتژی کم خطر برای ورود به بازار گاوی بیت کوین

در حال حاضر و در حالی که بیت کوین نزدیک به اوج قیمت خود معامله می‌شود، شروع سرمایه‌گذاری پرریسک به نظر می‌رسد، زیرا همیشه احتمال پولبک قابل توجه قیمت وجود دارد. بیت کوین در بازارهای گاوی قبلی شاهد چندین پولبک بیش از ۲۰٪ بوده است.

به همین ترتیب، با توجه به حضور تریدرهای برجسته در حوزه ارز دیجیتال، سرمایه‌گذارانی که اکنون به دنبال خرید بیت کوین هستند، باید اجرای استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA) را مد نظر قرار دهند.

اسکات وثریل (Scott Weatherill) فروشنده اصلی ارائه‌دهنده نقدینگی فرابورس B2C2 ژاپن در مصاحبه با CoinDesk گفته است:

این یک روش خوب است برای اینکه بیت کوین و همچنین سایر کلاس‌های دارایی مانند شاخص‌های سهام جهانی را در شرایطی قرار دهیم که در مقابل نرخ‌های واقعی منفی در چند سال آینده به خوبی عمل کنند.

استراتژی متوسط هزینه دلاری چگونه باعث صرفه‌جویی می‌شود؟

استراتژی متوسط هزینه دلاری که به عنوان طرح بر مبنای دلار ثابت نیز شناخته می‌شود، به جای سرمایه‌گذاری یکباره کل مبلغ، شامل خرید مقادیر کمتری از دارایی در فواصل منظم، بدون در نظر گرفتن چرخه قیمت است. این استراتژی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا احساسات را از معاملات خود خارج کنند و می‌تواند منجر به کاهش متوسط هزینه خرید شود، زیرا به ندرت اتفاق می‌افتد که بازارها بدون وقوع چند پولبک به صعود خود ادامه دهند.

وثریل گفت:

متوسط هزینه دلاری در بیت کوین در طول تاریخ یک استراتژی بسیار سودآور بوده که خطر افت سرمایه را کاهش می‌دهد.

مثالی از استراتژی DCA

برای روشن شدن مطلب، فرض کنیم یک سرمایه‌گذار از ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷، هنگامی که بیت کوین به ۱۹٫۷۸۳ دلار رسید، هفدهم هر ماه ۱۰۰ دلار بیت کوین جمع کرده باشد. در زمان نوشتن این مقاله، این سرمایه‌گذار تقریباً ۰/۴۸ BTC با متوسط هزینه حدود ۸۶۶۰ دلار دارد. همچنین، بدان معنی است که این سرمایه‌گذار با قیمت فعلی بازار یعنی ۱۸٫۸۵۰ دلار تقریباً ۱۲۰٪ سود کسب کرده است.

خرید بیت کوین در قیمت های بالا

خرید بیت کوین در قیمت های بالا به معنای از دست دادن قیمت های پایین تر در ماه های بعد است

با این حال، اگر این سرمایه‌گذار در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ در اوج قیمت ۱۹٫۷۸۳ دلار به صورت یکجا سرمایه‌گذاری کرده بود، اکنون ۴/۷٪ ضرر می‌کرد. در یک بازه طولانی، این ضرر در صورت تعدیل تورم قابل توجه‌تر خواهد بود.

در حالت قبل، این سرمایه‌گذار ۳٫۶۰۰ دلار را در بازه زمانی ۳۶ ماه هزینه کرد و در زمان بالا بودن قیمت بیت کوین مقدار کمتر و در زمان پایین بودن، مقدار بیشتری بیت کوین خریداری کرد. این کار کمک کرد هزینه متوسط کاهش یابد و سود قابل توجهی به دست آورد. استراتژی متوسط هزینه دلاری در دوره‌های قبلی بازار گاوی نیز نتایج مشابهی داشته است.

کریس توماس (Chris Thomas)، رئیس بخش محصولات در Swissquote Bank، گفته:

در حالت ایده‌آل، باید با امید به فروش در قیمت‌های بالاتر در یک دوره طولانی سرمایه‌گذاری کرد. به نظر من، بهترین راه خرید هر ماهه و ایجاد پوزیشن در یک بازه زمانی طولانی‌تر است.

استراتژی DCA در عمل

نمونه ای از استراتژی متوسط هزینه دلاری در عمل

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال برای مبتدیان : کدام استراتژی معاملاتی بهتر عمل می‌کند؟

خطر استراتژی‌های آپشن برای تریدرهای خرده‌فروش

برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است به فکر پیاده‌سازی استراتژی‌های ترکیبی از طریق بازار آپشن‌ها مانند خرید یک put option (قرارداد اختیار فروش) در مقابل یک پوزیشن لانگ (موقعیت خرید) در بازار نقدی باشند. put option در صورت وقوع sell-off، ارزش پیدا می‌کند و ضرر را (روی کاغذ، نه در عمل) در پوزیشن لانگ بازار نقدی کاهش می‌دهد.

با این حال، چنین استراتژی‌هایی برای سوداگرانی که قصد سود بردن از نوسانات کوتاه مدت قیمت را دارند و مخالف ایده پایین آوردن متوسط هزینه خرید از طریق استراتژی متوسط هزینه دلاری هستند، مناسب‌تر است. وثریل در این باره گفته:

اگر از استراتژی متوسط هزینه دلاری استفاده می‌کنید، من put option را توصیه نمی‌کنم.

قرارداد اختیار فروش (put option) یک قرارداد مشتقه است که به خریدار حق فروش می‌دهد، اما اجبار و تعهدی به فروش دارایی مربوطه با قیمت از پیش تعیین شده در تاریخ مشخص یا قبل از آن را ندارد. در مقابل، قرارداد اختیار خرید (call option) به شما حق خرید می‌دهد.

یک خریدار آپشن باید هنگام خرید یک پوزیشن لانگ خرید/فروش، پرمیوم پرداخت کند. یک پوزیشن فروش لانگ تنها درصورتی که دارایی در روز سررسید زیر قیمت قرارداد فروش باشد، سود کسب می‌کند. در غیر این صورت، قرارداد بدون هیچ ارزشی منقضی شده و باعث ضرر (در این مورد، بابت پرمیوم پرداختی) برای خریدار می‌شود.

بیشتر بخوانید: قرارداد آتی بیت کوین چیست و چطور از طریق آن می‌توان سرمایه‌گذاری کرد؟

ترکیب استراتژی متوسط هزینه دلاری با آپشن‌ها

علاوه بر این، ممکن است افرادی که سعی در ترکیب استراتژی متوسط هزینه دلاری با آپشن‌ها دارند به سبد سرمایه‌گذاری خود آسیب بزنند. به عنوان مثال، اگر یک سرمایه‌گذار هنگام اجرای استراتژی متوسط هزینه دلاری اقدام به خرید put option کرده و بازار صعود کند، آپشن‌های خریداری شده برای محافظت در برابر رکود احتمالی باعث از دست رفتن پول می‌شوند و بازده کلی متوسط هزینه دلاری را کاهش می‌دهند.

توماس هشدار داد:

سرمایه‌گذاران خرده‌فروش باید از معاملات آپشن‌ها دور بمانند. وی افزود که یک استراتژی خاص، یعنی فروش آپشن‌های call بالاتر از قیمت بازار، بسیار خطرناک است.

تریدرهای باهوش اغلب با فروش call option بسیار بالاتر از قیمت فعلی بازار نقدی بیت کوین و جمع‌آوری پرمیوم‌ها، با امید به اینکه که بازار به بالاتر از سطح فروش آنها صعود نکند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. با این وجود، در مورد پوزیشن‌های خرید شورت، هولدرها ممکن است از نظر تئوری ضرر نامحدودی متحمل شوند، زیرا برای هر دارایی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

بهترین راه برای ورود به بازار گاوی بیت کوین

در مورد بیت کوین، به دلیل صعودی ماندن احساسات بازار، این کار بسیار پرریسک است. ضمن اینکه تحلیلگران انتظار دارند که بازار گاوی با افزایش تقاضای سازمانی ادامه یابد. به همین ترتیب، فروش آپشن (های) call در حین اجرای استراتژی متوسط هزینه دلاری ممکن است هزینه گزافی داشته است.

جهان چو (Jehan Chu)، هم‌بنیانگذار و شریک مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری و معاملاتی Kenetic Capital در هنگ کنگ، گفت:

اگرچه ممکن است بهینه‌سازی از طریق استراتژی‌های متنوع معاملاتی وسوسه‌کننده باشد، اما افراد تازه‌کار باید به استراتژی‌های مطمئن متکی باشند: ۱) در طولانی مدت خرید کنند و ۲) در قیمت‌های پایین این کار را انجام دهند.

شما برای ورود به بازار گاوی چه استراتژی را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: coindesk