بازارهای جهانی این روزها به شکل گسترده‌ای در آشفتگی کاملی به سر می‌برند، مخصوصا پس از دوشنبه خونینی که شاهد کاهش به شدت تند شاخص‌های داو جونز و اس‌اند‌پی بوده‌ایم. رکورد کاهش قیمت معاملات داو جونز در یک روز با ریزش ۲۰۰۰ امتیازی شکست، S&P کاهش ۷ درصدی را تجربه کرد.

اما این اوضاع درهم پیچیده در وال استریت همچنان ادامه دارد. سقوط قیمت‌های خام پس از شکست اوپک در ایجاد قرارهای اقتصادی باعث شد تا بازارهای جهانی با آشفتگی و درد بزرگی رو به رو شوند. شاخص داو جونز در یک روز با ریزش ۲۰۰۰ امتیازی، ۸ درصد کاهش داشت. نیاز به گفتن نیست که این کاهش، تندترین کاهش ممکن این شاخص از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بوده است. با اتفاق رخ داده در دوشنبه خونین، به طور کلی در ماه گذشته میلادی، شاخص داو جونز ۵۰۰۰ امتیاز کاهش داشته است.

افزایش ترس‌های حول محور ویروس کرونا دست و پای اقتصاد جهانی را به کلی بسته است. به جز داو جونز، دوشنبه خونین گریبانگیر بسیاری دیگر از شاخص‌ها هم شده است. نمونه برجسته آن را می‌توان به S&P 500 و Nasdaq نسبت داد که افتی ۷ درصدی را تجربه کرده‌اند. به دلیل این اتفاق ناگهانی در دوشنبه صبح، شاهد توقف ۱۵ دقیقه‌ای جریان تبادلات بوده‌ایم. این اتفاق قطعا باعث وحشتی عظیم در بازار شده است که نتیجه آن، سقوط سهام از عرش به فرش بود.

استیسی کانینگهام (Stacey Cunninghum) رییس بورس نیویورک در مورد این توقف ۱۵ دقیقه‌ای می‌گوید:

ترمزهای جریان و گردش بازار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سرعت تبادلات را برای چند دقیقه کاهش دهند تا به سرمایه گذاران این امکان داده شود که چه اتفاقی در بازار رخ داده، اطلاعات کسب کنند و تصمیم خود را اتخاذ کنند.

پس از ملاقات ناموفق اعضای اوپک، قیمت نفت خام با کاهشی آشفته کننده مواجه شد. عربستان سعودی پس از از دست دادن وفاق اعضای اوپک برای پشتیبانی از بازار نفت، قیمت نفت خام را برای ماه آپریل نصف کرد.

در دوشنبه همین هفته، قیمت نفت خام تنها در یک روز ۳۰ درصد کاهش داشت و به ۳۲ دلار برای هر بشکه رسید. این اتفاق بدترین رویداد سه دهه اخیر از ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ بود. آدام کریسافولی (Adam Crisafulli) موسس Vital Knowledge در این مورد می‌گوید:

نفت حالا به نسبت ویروس کرونا، به مشکل بسیار بزرگ‌تری برای بازار تبدیل شده است. اگر نفت همچنان به این اوضاع خود ادامه دهد، تقریبا غیر ممکن است که شاخص‌هایی مانند S&P 500 باز هم شاهد خیز مثبتی باشند.

نبرد میان عربستان و روسیه بر سر نفت، دلیل واقعی اتفاقات دوشنبه خونین بوده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در این مورد می‌گوید:

عربستان سعودی و روسیه برای قیمت نفت با هم مشاجره می‌کنند. این اتفاق و اخبار دروغین، دلیل افت بازار هستند.

منبع: coinspeaker