یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در خصوص آپگرید اتریوم وجود دارد، این است که میزان سود اتریوم ۲ برای سهامداران اتریوم چقدر خواهد بود؟ چه میزان سرمایه لازم است تا به این سود دست یافت؟ در ادامه با کوین نیک همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

میزان سود اتریوم ۲ برای سهامداران چقدر خواهد بود؟ این یکی از مورد انتظارترین سوالات حول محور اتریوم ۲ است. مخصوصا از نگاه سرمایه‌گذاران خرده فروش (Retail Investors). اما جواب دادن به این سوال چندان آسان نیست. کولین مایرز (Collin Myers) استراتژیست محصولات جهانی شرکت خدمات بلاک چین اترویم ConsenSys به این سوال پاسخ می‌دهد.

اتریوم ۲ چه تفاوتی دارد؟

اترویوم ۲ یک آپگرید بسیار بزرگ شبکه اتریوم است که تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را برای پلتفرم بلاک چین آن ایجاد می‌کند و شروع آن از فاز صفر (Phase Zero) خواهد بود. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که این آپگرید بزرگ به عمل خواهد آورد، تغییر الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of Work) به الگوریتم گواه اثبات سهام (Proof of Stake) خواهد بود.

هداف اصلی این تغییر این است تا کاربران قادر باشند در این پلتفرم، اتریوم خود را به سهام تبدیل کنند. حال به جای اثبات گواه کار، این اثبات گواه سهام خواهد بود که بلوک‌های جدید را در شبکه بلاک چین اتریوم تایید خواهد کرد و پشتیبان این شبکه خواهد بود. البته که کاربرانی که در این شبکه سهیم شوند، پاداش دریافت خواهند کرد. هر چقدر که سهام آن‌ها در این اکوسیستم بیشتر باشد، پاداش آن‌ها هم بیشتر خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: گواه اثبات سهام (Proof of Stake) چیست؟

میزان سود اتریوم ۲ برای سهام داران چقدر خواهد بود و چطور می‌توانند به این سود دست پیدا کنند؟

کولین مایرز می‌گوید که شبکه اتریوم ۲ باید به یک سری نقاط عطف برسد تا تازه، سرمایه‌گذاران و صاحبان اتریوم بتوانند نسبت به سودی که از سهام خود کسب می‌کنند، فکر کنند. اولین و مهم‌ترین نقطه عطفی که باید در چک لیست اتریوم ۲ تیک بخورد، دستیابی به اولین بلوک یا بلوک جنسیس (Gensis) است. اما این بلوک تا زمانی که میزان سهام‌گذاری‌های کلی اتریوم به ۵۲۴٫۰۰۰ نرسد، کشف نخواهد شد. این میزان برابر است با ۱۶٫۰۰۰ اعتبارسنج در شبکه اتریوم. کولین مایرز می‌گوید:

هیچ شخصی هیچ پاداشی دریافت نمی‌کند تا شبکه اتریوم به این حد نصاب برسد.

میزان سود سهام اتریوم ۲ برای سهام داران

میزان سود اتریوم ۲

او همچنین اشاره می‌کند که فاز صفر، یک زنجیره است و نه یک بازه زمانی. اگر چه توسعه دهندگان انتظار دارند که این فضا بین ۱۲ تا ۱۸ ماه یا حتی ۲۴ ما طول بکشد.

اما نقطه عطف بعدی، رسیدن میزان اتریوم‌های سرمایه‌گذاری شده به رقم ۵ میلیون است که احتمال می‌رسد اتریوم ۲ تا آن زمان وارد فاز ۱ خود شده باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چرا رونمایی از شبکه اتریوم ۲.۰ می‌تواند باعث صعود دوباره قیمت‌ها در بازار شود؟

بنابراین چه مقدار سود نصیب سرمایه‌گذاران خواهد شد؟

کولین مایرز در این خصوص توضیح می‌دهد:

از منظر سطح شبکه، در ابتدای راه و کشف اولین بلوک، این سود ۲۰٫۳ درصد خواهد بود و پس از سهام‌گذاری ۵ میلیونی اتریوم، این سهم به ۶٫۶ درصد می‌رسد. البته این بدون هزینه ساخت تشکیلات است. مقدمه چینی‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که مردم می‌توانند انتخاب کنند. ما اصل تمرکز خود را روی روش «فردی» گذاشته‌ایم که از خانه انجام می‌شود.

او توضیح می‌دهد که آغاز به کار کاربران از زمان بلوک جنسیس، نگهداری از یک نود اعتبارسنج (Validator Node) هزینه‌‌ای ۴٫۷۵ درصدی دارد. هر چقدر که اتریوم بیشتری در شبکه سرمایه‌گذاری شود، از آن جایی که میزان پاداش کاهش پیدا می‌کند، این درصد بالاتر می‌رود. کولین مایرز در ادامه می‌گوید:

پس از سرمایه‌گذاری ۵ میلیون اتریوم، هزینه‌های به ۱۴٫۷ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

مایرز همچنین به تمامی سهام‌گذاران احتمالی هم هشدار داد که شبکه اتریوم ۲ بسیار آزاد و باز طراحی شده است که نتیجه آن، نرخ بازگشت سرمایه کاملا متغیر خواهد بود. در حالی که پاداش چنین شبکه‌ای نباید نوسان داشته باشد، اما با این حال پاداش‌ها کاملا تغییر پذییر خواهند بود، چرا که هر شخصی می‌تواند به سادگی وارد این شبکه شود و سپس خارج شود.

منبع: Decrypt