برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در مصر و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در مصر

نام کشور به انگلیسی Egypt
پایتخت قاهره (Cario)
مساحت ۱٫۰۱۰٫۴۰۸کیلومتر مربع
جمعیت ۱۰۰٫۰۷۵٫۴۸۰ میلیون نفر
زبان عربی
واحد پول پوند (EGP)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال غیر قانونی
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر قانونی
ICO غیر قانونی
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال غیر قانونی
خرید و فروش ارز دیجیتال غیر قانونی
استفاده از بلاک چین قانون گذاری نشده

موقعیت کشور

مصر با نام رسمی جمهوری عربی مصر، کشوری در شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد یکی از کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود. مصر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشر و مالکیت آثار باستانی باشکوه، به یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری دنیا تبدیل شده است. به طوری که بیش از ۱۲ درصد از نیروی کار مصر در بخش گردشگری و شهرهای تفریحی فعالیت دارند. همچنین اقتصاد مصر از تنوع بالایی برخوردار است و کشاورزی، صنایع، خدمات و گردشگری، نقش بسزایی در تولید داخلی ایفا می‌کنند. در حال حاضر قدرت این کشور در اختیار شورای عالی نظامی مصر قرار دارد و رئیس جمهور بالاترین جایگاه دولت را در اختیار دارد. همچنین مصر یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان عرب و خاورمیانه از نظر سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در قبرس

قانون گذاری ارز دیجیتال در مصر

در سال ۲۰۱۸، فتوا دهنده ارشد مصر (Grand Mufti Shawki Allam) اعلام کرد که بیت کوین تحت احکام اسلامی ممنوع است. او بیان کرد که داد و ستند ارزهای رمزنگاری شده کاربران را به سمت کلاهبرداری، خیانت و جهالت خواهد کشاند.

دولت مصر هم از ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کند. البته دولت این کشور ارزهای دیجیتال را رسما غیرقانونی اعلام نکرده است. از طرفی دیگر، بانک مرکزی مصر در گزارشی اعلام کرد که ارزهای رمزنگاری شده را به رسمیت نمی‌شناسد و در پی آن، به طور عمومی در خصوص هرگونه معامله ارزهای دیجیتال به کاربران هشدار داد.

ارزهای دیجیتال در مصر حرام هستند.
اعلام ممنونیت ارز دیجیتال در مصر

استفاده از تکنولوژی بلاک چین در مصر

برخلاف ارزهای دیجیتال، تکنولوژی بلاک چین در مصر مورد قبول واقع شده است. در آوریل سال ۲۰۱۸، اولین دستگاه انکوباتور (Incubator) تحت تمرکز بلاک چین که NU TechSpace نام داشت، آعاز به کار کرد. این تکنولوژی با همکاری شرکت‌های IBM، Novelari و zk Capital اجرا شد و هدف أن شبیه ساز مدل‌‌‌های کسب و کار به کمک بلاک چین بود.

با وجود عدم قانون گذاری تکنولوژی بلاک چین در مصر،‌ این حرکت نشان می‌دهد که دولت مصر مشکلی با تکنولوژی بلاک چین در سیستم کسب و کار کشور خود ندارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه

تمایل مردم مصر به سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال

به گزارش خبرگزاری المانیتور (Al-Monitor) بسیاری از مردم مصر به‌خصوص جوانان به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند. وائل النهاس (Wael al-Nahhas)  اقتصاد دان و مشاور مالی چندین موسسه سرمایه‌گذاری در مصر می‌گوید:

بسیاری از جوانان مصری علیرغم افزایش ارزش بیت کوین، سرمایه گذاری روی این ارز با مقادیر کم را آغاز کردند. آن‌ها استخراج ساتوشی که در واقع یک صدمیلیونیوم (۱/۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) بیت کوین است را شروع کردند و به طور روزانه از تفاوت بین نرخ خرید در زمان کاهش تقاضا و نرخ فروش در زمان اوج تقاضا، ۴ تا ۵ درصد سود کسب می‌کنند. علاوه بر این، از سودهای سه ماهه یا سالانه که در اثر افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین رخ می‌دهد هم بهره‌مند می‌شوند.

نرخ بیکاری مصر از ۷/۷ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰  به ۹/۶ درصد در سه ماهه دوم افزایش یافت. این امر به این معنی است که بیش از نیم میلیون مصری شغل خود را از دست داده‌اند.

در همین مدت نرخ استفاده کاربران مصری از بیت کوین افزایش یافته است. تخمین زده می‌شود، در اسل ۲۰۲۰ بیش از ۱۶۰۰۰ مصری به جامعه کاربران بیت کوین در مصر ملحق شده‌اند.

منبع: Global Legal Insights، Coin Telegraph