همه ما می‌دانیم که شیوع ویروس کرونا یا COVID-19، تمام روال و نظم دنیای ما را بر هم زده است. در حالی که مردم سعی می‌کنند درون خانه‌های خود باقی مانده و در جهت مهار کردن این ویروس خطرناک و موزی، حرکتی مثبت انجام دهند، بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره ما تکامل پیدا می‌کند تا اجرای دستورالعمل‌های مربوط به سلامتی و ایمنی، تسهیل شود. در این دوره و زمانه متفاوت، نگاه‌ها به منابع یاری رسان، مانند رمزارز یا کریپتو دوخته می‌شود.

شیوع ویروس کرونا علاوه بر تهدیدی که برای سلامت و ایمنی مردم دارد، یک چالش اقتصادی جدی را برای عموم مردم به همراه می‌آورد. از آن جایی که بخش بزرگی از جامعه در دوران قرنطینه‌ی کرونا، درون خانه‌های خود به سر می‌برند و کارهای خود را از خانه پیگیری می‌کنند (حتی بیکار باقی مانده‌اند)، سیستم‌های مالی قدیمی و سنتی، حالا با کمبود مواجه شده و به درستی کار نمی‌کند. زمانی که این نقاط ضعف برای سیستم‌های متمرکز شده پدیدار می‌شوند، مردم هر چه بیشتر برای جایگزین‌ کردن کار و فعالیت همیشگی خود، به سمت بازار و شرکت‌های رمزارز حرکت می‌کنند.

حال، در این دنیای آشفته و در حال تغییر، کریپتو یا رمزارز به یک عامل و نقطه‌ی قابل‌اتکا تبدیل شده است. همچنین ایجاد کردن یک منبعِ پایداری، تنها راهی نیست که شرکت‌های رمزارز را در مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کند. با برتری‌های منحصر به فرد خود، بسیاری از تجارت‌های رمزارز هم‌اکنون در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند به صورت وسیع، به کمک بحران ایجاد شده در دنیا بیایند و در مبارزه با ویروس کرونا، تاثیر گذار باشند. بیایید این سه راه را با یکدیگر بررسی نماییم:

۱. تهیه کردن قدرت رایانه ای

برای مبارزه با ویروس کرونا به شکل مؤثرتر، افراد حرفه‌ای شاغل در زمینه‌ی پزشکی می‌خواهند موارد بیشتری درباره این بیماری بدانند. برای به دست آوردن اطلاعات و دانش بیشتر، باید به انجام تحقیق و پژوهش مشغول شد که در نهایت، لازمه‌ی آن قدرت رایانه‌ای یا محاسباتی بیشتر و بالاتر است. برای یاری رساندن در این زمینه، شرکت‌های رمزارز قدرت پردازشی و محاسباتی خود را به محققان ویروس کرونا قرض داده‌اند.

کورویو (CoreWeave)، بزرگترین ماینر یا استخراج کننده‌ی اتریوم در ایالات متحده در انجام و پیشبرد این حرکت، پیشگام است. این شرکت به تیم تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه استنفورد (Stanford)، یعنی Folding@home، تعداد ۶٫۰۰۰ واحد پردازنده گرافیکی یا همان کارت گرافیک (GPU) قرض داده است. به کمک این پردازنده‌های گرافیکی که گران قیمت‌ترین قطعات سخت افزاری برای کار ماینینگ یا استخراج محسوب می‌شوند، تیم تحقیقاتی Folding@home می‌تواند یک شبکه رایانه‌ای بسازد که طور خاص به یافتن روش‌های درمان ویروس کرونا یا Covid 19 می‌پردازند. آن‌ها این کار را با شبیه‌سازی کردن پروتئین‌های ویروس کرونا، انجام می‌دهند.

اگر با دنیای سخت افزار، مخصوصا سخت افزار گیمینگ (Gaming) آشنا باشید، حتما می‌دانید که پردازنده‌های گرافیکی یا GPUها برای پردازش کردن کارهای گرافیکی و بازی‌های ویدیویی به کار می‌روند و تقریبا درون هر کیس و سیستمی وجود دارند. شرکت CoreWeave از این چیپست‌های قدرتمند برای استخراج رمرزارز یا کریپتو در تعداد بالا و به شکل وسیع استفاده می‌کند و محققان نیز هم‌اکنون می‌توانند از این قطعات سخت افزاری، محاسبات و کارهای محاسباتی پیچیده را برای شبیه سازی ویروس کرونا و همچنین نحوه‌ی واکنش آن به شرایط مختلف، انجام دهند.

کارِ گروه تحقیقاتی Folding@home به شدت شبیه به رمزارز است. آن‌ها به جای استفاده از یک رایانه‌ی پرقدرتِ متمرکز شده، قدرت و توان شبکه‌ای از رایانه‌های مختلف را جمع می‌کند. این روش به شرکت‌های رمزارز مانند CoreWeave اجازه می‌دهد تا برای پروژه‌ی مبارزه‌ با کرونا، توان پردازشی خود را قرض دهند.

CoreWeave تنها شرکت رمزارزی نیست که به گروه Folding@home کمک می‌کند. بسیاری از ماینرها در Tezos (یک پلتفرم بلاک چین که شباهت‌هایی با اتریوم دارد)، کمک‌های خود را از طریق قرض دادن پردازنده‌های خود، آغاز کرده‌اند. با ارائه شدن و قرض داده شدن تعداد زیادی پردازنده گرافیکی یا GPU، محققان و پژوهشگران شاید بتوانند زودتر در کار خود پیشرفت کرده و راه حل مناسبی را پیدا کنند.

گروه Folding@home همچنین اشاره کرده که کاربران معمولی و عادی‌ِ رایانه‌ها نیز می‌توانند با قرض دادنِ قدرت و توانِ رایانه‌ها یا کامپیوترهای خود، به عمل شبیه سازی ویروس کرونا کمک کنند.

در یک اقدام متفاوت نیز یکی از شرکت‌های بلاک چین به نام Real Items اعلام کرده که برای آزمایش و پیگیری کردن اعتبارِ ماسک‌های KN95 تولید شده، با شرکت تولید کننده‌ی مایکروفیبر، گروه Tricol در سیاتل و چین همکاری می‌کند تا با استفاده از بلاک چین، این فرایند سریع‌تر انجام شود. از آن جایی که ماسک‌های N95 به ندرت یافت می‌شوند و موجودی آن‌ها تمام شده، وزارتخانه‌ی غذا و داروی کشور ایالات متحده نیز به تازگی تایید کرده که برای تضمین سلامتی کارمندان، از ماسک‌های N95 استفاده می‌کند.

امکان دورکاری

از آن جایی که حضور در شرکت و محل کار، می‌تواند برای شیوع ویروس کرونا خطرناک باشد، بسیاری از دولت‌ها و اداره‌ها برای حفظ سلامتی، به کارمندان خود اجازه دورکاری داده‌اند اما این در حالی است که برخی از افراد، متأسفانه کار خود را از دست می‌دهند. هزاران یا شاید میلیون‌ها کارگر، هم‌اکنون به دنبال یک منبع درآمد هستند که آن‌ها را مجبور به بیرون رفتن از خانه نکند. این جا است که شرکت‌های رمزارز وارد می‌شوند و به این افراد کمک می‌کنند تا از خانه‌های خود، پول به دست آورند.

کریپتو برروی یک شبکه‌ی پخش شده و غیر متمرکز کار می‌کند که به همه اجازه‌ می‌دهد به آن دسترسی داشته باشند. این مدل بدین معنی است که شرکت‌های کریپتو و بلاک چین، کارمندان دورکاری دائم دارند و معمولا هم به دنبال افراد جدیدی برای کار از راه دور می‌گردند. حال، افرادی که به کار نیاز دارند، می‌توانند وارد تجارت‌ها و کسب و کار کریپتو و رمزارز شوند و با امنیت کامل از درون خانه‌های خود به کسب درآمد بپردازند.

از آن جایی که یکی از اصول مقوله‌ی رمزارز، جدایی کامل آن از صنعت مالی سنتی و قدیمی است (البته به غیر از بازار ارتباط کریپتو که بازار سنتی آن‌ در ماه مارچ منحل شد)، تجارت‌های کریپتو در اکثر مواقع به مانند زمان و دوره‌ی سابق مشغول است و خللی در آن‌ها وارد نشده است. نتیجه کار این است که شرکت‌های کریپتو، فرصت کار از درون خانه را برای افرادی که کار خود را از دست داده‌اند، فراهم می‌کند.

اشخاص بیکار، تنها افرادی نیستند که می‌توانند از ذات و ماهیت دورکاریِ بازار رمزارز، سود و منفعت کسب کنند. رمزارز و فناوری پایه‌ی آن (بلاک چین)، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا سریع‌تر و با امنیت بیشتری در اینترنت همکاری داشته باشند. این برتری‌ها به کارفرماها اجازه می‌دهد با کارمندان خود که از خانه کار می‌کنند، راحت‌تر باشند. با استفاده از فناوری بلاک چین، شرکت‌ها می‌توانند فایل‌های خود را به صورت ایمن، روی وب به اشتراک بگذارند. امنیت سایبری، یکی از مشکلات در حال رشد برای بسیاری از شرکت‌ها محسوب می‌شود اما بلاک چین و کریپتو نسبت به این خطرات، ایمن و مصون هستند و در نتیجه، ریسک امنیتی کمتری را نیز به دنبال دارند. پلتفرم‌هایی که بر پایه این فناوری بنا شده‌اند، می‌توانند راه‌ حل‌های بهتری را برای افراد دورکار فراهم کنند.

جذب سرمایه

دنیای رمزارز از طریق جذب سرمایه نیز به مبارزه علیه ویروس کرونا کمک کرده است. در حالی که بسیاری از ساختارهای مالی قدیمی و سنتی، در بحران دست و پا می‌زنند، بازار رمزارز اغلب بدون تغییر باقی مانده است. این پایداری و ثبات، به کسانی که در بازار رمزارز فعال هستند، این قابلیت را می‌دهد که آسان‌تر تسویه حساب کنند.

در تاریخ ۱۱ ماه مارچ سال جاری میلادی، جامعه‌ی Italian Red Cross از یک روش جذب سرمایه مبتنی بر بیت کوین رونمایی کرد تا بتواند یک مرکز پزشکی برای بیماران کرونا، تاسیس نماید. جمع شدن سرمایه‌ی ۱۰٫۰۰۰ یورویی (۱۱٫۰۰۰ دلار) ظرف تنها سه روز، نتیجه این جذب سرمایه بود. پس از مشاهده این روند، Italian Red Cross باز هم یک برنامه جذب سرمایه، این بار با هدفی بزرگتر برپا کرد و حتی به آن رقم مورد نظر نیز دست یافت.

جامعه‌ی Italian Red Cross تاکنون ۲۰٫۰۰۰ دلار از طریق این کمک‌های مالی دریافت کرده و این پول را برای ساختن مراکز درمانی و پزشکی هزینه کرده است. با این میزان سرمایه، مراکز درمانی غیر انتفاعی قادر هستند از افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا، آزمایش‌ها یا تست‌های اسکنِ ریه بگیرند. این موارد در کشورهایی مانند ایتالیا که میزان شیوع و ابتلا به آن‌ بسیار زیاد است، به شدت مهم تلقی می‌شوند.

این کمپین یا پویشی که Red Cross ایجاد کرده، تنها نمونه‌ی کمکِ مالی شرکت‌های رمزارز به سلامت عمومی نیست. شرکت نرم افزاری Gitcoin که بر پایه‌ی رمزارز اتریوم (Ethereum) کار می‌کند، مبلغ ۵۰٫۰۰۰ دلار را‌ وقف اقدامات ضد کرونا کرده است. این شرکت امیدوار است که در قدم بعدی، میزان کمک رسانی خود از طریق کاربران پلتفرم خود را دوبرابر کند.

دنیای کریپتو و رمزارز همچنین با کد (Code) به مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کند. اتحاد هوش مصنوعی غیر متمرکز، میزبان یک هکاتون شده تا کدهای Open Source را برای مبارزه‌ی جهانی با ویروس کرونا تولید کند. با ابزار نرم افزاری پیشرفته، مردم قادر هستند تا دید بهتری از ویروس کرونا و نحوه‌ی شیوع آن داشته باشند.

چگونه می‌توان در این دوران از کریپتو استفاده کرد؟

رمزارز به صورت غیر متمرکز و آزاد طراحی شده و فناوری آن برای مبارزه با ویروس کرونا، در دسترس همه مردم قرار دارد. اگر به دنبال راه‌هایی برای کمک به مبارزه‌ی جهانی علی ه ویروس کرونا می‌گردید، کریپتو، یک نقطه‌ی شروعِ فوق‌العاده محسوب می‌شود.

بهترین و واضح‌ترین راه برای کمک کردن از طریق رمزارز و کریپتو، کمک مالی است. شما می‌توانید به خیریه‌های مبتنی بر کریپتو، مانند موسسه‌ی کریپتو علیه Covid یا Binance for Wuhan سر بزنید و کمک مالی خود را ارائه دهید. علاوه بر این، شما می‌توانید رمزارز را به یک سری خیریه‌های قدیمی‌تر بدهید. برخی از وب‌سایت‌ها مانند Charity Navigator به شما اجازه می‌دهند تا با استفاده از بیت کوین، به کمک مالی برای مبارزه با ویروس کرونا بپردازید.

همچنین، اگر به دنبال یک راه ایمن برای کار آنلاین می‌گردید، می‌توانید از سرویس‌های مبتنی بر کریپتو و بلاک چین استفاده نمایید. این گونه، شما می‌توانید به کارمندان، اجازه‌ی دورکاری بدهید و علاوه بر تامین سلامتی، کار آن‌ها را نیز ایمن نگه دارید. شیوع غیر منتظره‌ی ویروس کرونا که مدتی است سایه‌ی خود را بر سر دنیا انداخته، مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است اما این دوران می‌تواند لحظه‌ای برای نشان دادن مهربانی و سخاوتمندی انسان‌ها نیز تلقی شود. رمزارز به شما اجازه می‌دهد تا این کار را به راحتی هر چه تمام‌تر انجام دهید.

نظر شما در مورد اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در بازار کریپتو و رمزارز برای مبارزه و مقابله با ویروس کرونا و صدمات ناشی از آن چیست؟

منبع: coinmarketcap