اکوسیستم انجین با استفاده از بلاکچین بستری می‌سازد که کاربر به‌راحتی می‌تواند از طریق بلاکچین پروژه‌ای را توسعه دهد، کسب درآمد کند، داد و ستد داشته باشد و از همه مهم‌تر در صنعت بازی فعال باشد. اکوسیستم انجین توسط انجین کوین (ENJ) پشتیبانی می‌شود، توکنی که سابق بر این مستقیما پشتوانۀ دارایی‌های بلاکچین f,n. با کوین‌نیک همراه باشید تا بیشتر با اکوسیستم انجین آشنا شویم.

طبق داده‌هایی که در وبسایت انجین آمده، میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا، محصولات خلاقانۀ آنها را پذیرفته‌اند و از آنها بهره می‌برند. به‌خصوص که به تعداد ۱ میلیون بار کیف پول انجین نصب شده و ۵۳ میلیون دارایی ارز دیجیتال از طریق پلتفرم توسعۀ بازی بلاکچین انجین ساخته شده است. همچنین دارایی ارز دیجتال شرکت، که به میزان ۷/۵ میلیون انجین کوین در حجم معاملات ارز دیجیتال است، حسابی خودنمایی می‌کند.

مولفه‌های اصلی اکوسیستم انجین

اکوسیستم بلاکچین انجین تشکیل شده از پلتفرم انجین، کیف پول، مرورگر، بازار و بیم. در ادامه به تفکیک به توضیح هر یک از مولفه‌ها پرداخته‌ایم.

انجین کوین

انجین کوین (ENJ) یک ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم است که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و ابتدا به منظور تضمین ارزش دارایی‌های دیجیتال به‌کار می‌رفت و به عبارتی پشتوانۀ آنها بود. فرایند تزریق ENJ به این دارایی‌های دیجیتال را اصطلاحا مینتیگ (Minting) می‌گویند. هر دارایی دیجیتالی که توسط پلتفرم انجین مینت می‌شود، تبدیل به یک توکن ERC-1155 مبتنی بر اتریوم می‌شود.

با این حال، فرایند مینتینگ می‌تواند معکوس شود و تمام دارایی‌های مینت شده، دوباره به ENJ تبدیل شوند. این فرایند معکوس را اصطلاحا «مِلتینگ» (Melting) می‌نامند. ملتینگ موجب می‌شود تا سرعت تامین یک ارز دیجیتال کاهش یابد و کمیاب شود. در این صورت، اتفاقی که می‌افتد بدین شکل است که کاهش تامین و افزایش تقاضا باعث افزایش ارزش این ارز دیجیتال می‌شود.

به گفتۀ انجین، چون انجین کوین دارای ارزشی حقیقی است، هر دارایی دیجیتالی‌ای نیز که با آن ساخته شود دارای ارزشی حقیقی است. پس، در نتیجه، می‌توان گفت انجین کوین برای دارایی‌های دیجیتالی حکم طلا را دارد. همچنین تامین انجین کوین محدود است و این موضوع به تنظیم دارایی‌های دیجیتالی‌ای که پشتوانه‌های آنهاست، کمک می‌کند.

انجین کوین (ENJ) در رتبۀ ۵۷ بازار ارزهای دیجیتالی قرار دارد. در این لحظه و با استناد به سایت  CoinMarketCap هر واحد از انجین کوین با قیمت ۱۷۱۱۷۳/۰ دلار معامله می‌شود و حجم بازار انجین کوین ۵۶/۱۴۰ دلار است.

پلتفرم انجین

پلتفرم انجین بستری از ابزارها و خدمات جدید و قدرتمندی را برای کاربر فراهم کرده تا بتواند به راحتی بازی‌های و برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین را توسعه دهند. این پلتفرم یکی از مولفه‌های درخشان اکوسیستم انجین است. از آنجایی که این پلتفرم مبتنی بر بلاکچین اتریوم توسعه یافته، سازندگان بازی می‌توانند از توانایی بالای ابزارهای بلاکچین برای اهدافی مانند یکپارچه‌سازی استفاده کنند – چه از توکن‌های قابل تعویض بخواهند استفاده کنند، چه از توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) – و همچنین در دنیای همیشه در حال تغییر صنعت بازی به موجب قراردادهای هوشمند، این پلتفرم مناسب‌ترین بستر برای ساخت بازی است.

از طرفی، پلتفرم انجین یک بستر بلاکچین به‌عنوان سرویس (PaaS) است که توسعۀ بازی‌های مبتنی بر بلاکچین را برای مشتاقان بازی تسهیل می‌کند، بدون آنکه نیاز باشد آنها دانش لازم برای کدنویسی بلاکچین را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۵ شرکت که از بلاک چین در دنیای سرگرمی استفاده می‌کنند

پلتفرم انجین دروازه‌ای است به دنیایی از فرصت‌های هیجان‌انگیز که در آن هرکسی می‌تواند از تمام ابزارها و سرویس‌های بلاکچین استفاده کند و به بازی‌اش چهره‌ای جدید، داستانی تازه و مکانیزم پرداختی نو ببخشد.

رویکرد ساده و سرراست پلتفرم انجین به بازی‌های مبتنی بر بلاکچین موجب شده تا این پلتفرم برای هرکسی که چندان تجربۀ کدنویسی ندارد، بستری ساده و راحت فراهم کند. تا به امروز، طیف گسترده‌ای از بازی‌های مبتنی بر بلاکچین در این بستر ساخته شده‌اند، مانند Grasshopper Farm، AlterVerse، Space Misfits و بازی‌های دیگر.

به‌علاوه، این پلتفرم برای پرداخت‌های دیجیتالی داخل بازی از انجین کوین به عنوان «منابع مینت» استفاده می‌کند.

اکوسیستم انجین و صنعت بازی

اکوسیستم انجین با استفاده از بلاکچین و ویژگی‌های منحصر‌به فردش، بستری مناسب برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

کیف پول انجین

همچنین انجین یک کیف پول امن برای ارزهای دیجیتال و دارایی‌های بلاکچین در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این کیف پول می‌تواند مورد استفادۀ تاجران ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران، گیمرها و توسعه‌دهنده‌ها قرار بگیرد.

این کیف پول کاربرپسند با دستگاه‌های مبتنی بر اندروید و iOS سازگار است و به آخرین قابلیت‌های روز مجهز شده، از جمله پشتیبانی از بازی‌های مبتنی بر بلاکچین، مرورگر یکپارچۀ غیرمتمرکز (dApps)، بازار و مبادلات توکن از طریق کایبر (Kyber)، بانکور (Bancor)، چنجلی (Changelly) و کوین سوییچ (CoinSwitch).

یکی از ویژگی‌هیا قابل توجه کیف پول انجین این است که کاربران می‌توانند بی‌نهایت کیف پول بلاکچین بسازند و با این کیف پول‌ها کارهایشان را پیگیری و مدیریت کنند. جالب‌تر اینکه، این کیف پول هیچ تبلیغی ندارد و موجب شده هیچ مزاحمتی نداشته باشد.

کیف پول انجین غیرنظارتی است، به همین دلیل کاربران کنترل کاملی روی کلید خصوصی‌شان دارند و با استفاده از یک پسورد بکاپ ۱۲ کاراکتری می‌توانند مثلا زمانی که گوشی موبایل‌شان را گم کرده‌اند به کیف پول‌شان دسترسی داشته باشند.

کاربران این کیف پول می‌توانند در یک انتقال تا ۱۰۰ واحد توکن‌های مختلف بلاکچین ERC-1155 قابل تعویض و غیرقابل تعویض را جابه‌جا و یا مِلت کنند.

بازار انجین

بازار انجین به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های بلاکچین خاص را خرید و فروش کنند، مانند آیتم‌ها و کالکشن‌های بازی. کاربران می‌توانند این دارایی‌های دیجیتال را با انجین کوین خریداری کنند.

تا به امروز در بازار انجین چیزی حدود ۷/۵ میلیون انجین کوین صرف خرید و فروش دارایی‌های مجازی شده است، و بالاترین مقداری کهدر این بازار در یک معامله رد و بدل شده است، ۵۰،۰۰۰ انجین کوین بوده. (توکن بایننس کمیاب «Exchange the World») این بازار با کیف پول انجین یکپارچه شده، در نتیجه کاربران کیف پول انجین می‌توانند با تنها چند کلیک دارایی‌های دیجیتال این بازار را خرید و لیست کنند.

انجین بیم

انجین بیم یک سیستم توزیع دارایی بلاکچین QR است که بازی‌ها و کسب و کارها می‌توانند با استفاده از آن گیمرها و مشتری‌هایشان را افزایش دهند و یا از آنها در مجموعه‌شان استفاده کنند. از طریق بیم دارایی‌های دیجیتالی تبدیل به یک کد QR می‌شوند، بدین صورت در هر جایی می‌شود از آن استفاده کرد، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغات ویدئوها، پوسترها و وبسایت‌ها.

با اینکه در حال حاضر دسترسی بیم محدود است، چیزی بیشتر از ۱۷۱،۰۰۰ مورد توسط ۵۳،۰۰۰ کاربر در سرتاسر دنیا از طریق این سیستم رد و بدل شده است.

توسعه‌های اخیر اکوسیستم انجین

اخیرا خبرهای هیجان‌انگیز بسیاری از اکوسیستم انجین به گوش می‌رسد.

۲۸ می ۲۰۲۰، پلاگین انجین کرفت (EnjinCraft)، پلاگین متن‌باز بلاکچین در دسترس ۲۰۰،۰۰۰ سرور بازی ماینکرفت قرار گرفت. این پلاگین به گیمرها این امکان را می‌دهد که دارایی‌های بلاکچین خود را با ماینکرفت یکپارچه کنند. همچنین در این روز انجین نسخۀ جدید SDK بلاکچین را برای جاوا منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: بلاک چین و بازی محبوب Minecraft در یک اتفاق تاریخی به یکدیگر می‌رسند

۶ می ۲۰۲۰، انجین همکاری خودش را با گودو (Godot)، موتور متن‌باز بازی‌سازی شروع کرد تا یک SDC برای گودو منتشر کند. با عرضۀ این SDC توسعه‌دهندگان می‌توانند دارایی‌های بلاکچین را در بازی‌شان بسازند و تعبیه کنند.

جدیدترین توسعۀ انجین به روز دهم ژوئن برمی‌گردد که صرافی بزرگ ارزدیجیتال Crypto.com انجین کوین را در لیست پلتفرم سیندیکیت لایت (The Syndicate Lite) منتشر کرد. حالا تمام استاکرهای توکن صرافی Crypto.com می‌توانند در فروش‌های ویژۀ انجین کوین به ارزش ۲۵۰ هزار دلار با تخفیف ۲۵% شرکت کنند.

انجین کوین قرار است در تاریخ ۲۳ ژوئن ، با تجارت جفت ENJ/USDT و ENJ/CRO در لیست ارزهای دیجیتال صرافی Crypto.com قرار گیرد. علاقه‌مندان به این ارز دیجیتال می‌توانند اطلاعات بیشتری را از اینجا مطالعه کنند.

موخره؛ اکوسیستم انجین و صنعت بازی

در یک زمان نسبتا کوتاه، اکوسیستم انجین توانسته است با ویژگی‌ها و امکانات منحصربه فردش، از جمله کیف پول بلاکچین امن، بازار و دیگر محصولات خاصش، جایگاه خودش را به عنوان توسعه‌دهندۀ اول در صنعت بازی و بلاکچین تثبیت کند، و مسیر ساده‌سازی و پذیرش بلاکچین را هموار کند.

همچنان که در این روزها شاهد هستیم بلاکچین هرچه بیشتر در صنایع، مخصوصا صنعت بازی‌ جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند، انتظار می‌رود اکوسیستم انجین با محصولات و سرویس‌های خلاقانه‌اش در این مسیر پیشگام باشد.

منبع: BTCManager