میانگین هزینه پردازش هر تراکنش در بلاک چین اتریوم در حال حاضر نزدیک به ۲ دلار است. هر چند که این مقدار در مقایسه با میانگین ماه سپتامبر کاهش یافته است اما در مقایسه با زمان‌های دیگر همچنان بسیار بالا محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب درباره کاهش هزینه کارمزد تراکنش ها روی شبکه اتریوم بیشتر صحبت می‌کنیم.

هزینه تراکنش اتریوم که به دلیل هجوم پروژه‌های دیفای در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ناگهان بسیار زیاد شده بود، کم کم در حال بازگشت به وضعیت قبلی قرار دارد. با مشاهده داده‌های تراکنش در شبکه اتریوم به نظر می‌رسد وضعیت شبکه اتریوم در روزهای اول ماه اکتبر کم کم در حالت برگشت به وضعیت عادی است.

بر اساس داده‌های سایت «Bitinfocharts» در حال حاضر میانگین کارمزد تراکنش‌های اتریوم کمی بیش از ۲ دلار است. این مقدار نسبت به دوم سپتامبر که هزینه تراکنش اتریوم به بالاترین مقدار تاریخ خود رسیده بود نزدیک به ۸۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

البته پس از رکورد زدن هزینه تراکنش اتریوم در دوم سپتامبر، وضعیت به حالت عادی بازگشته بود اما دوباره و در میانه‌های ماه سپتامبر دوباره جهش چشمگیری را تجربه کرد. این بار اما کارمزد به حالت عادی بازگشت و به نظر می‌رسد همین روند مورد علاقه کاربران اتریوم باشد.

با این حال علیرغم کاهش ۸۰ درصدی، هنوز هم هزینه تراکنش‌های اتریوم بسیار بالا است چرا که در ژانویه سال جاری این هزینه به طور میانگین ۰/۰۷ دلار بود و در کل سال ۲۰۱۹ از ۱ دلار بیشتر نشده بود. (تنها یکبار در اوایل سال ۲۰۱۹ به طور غیر معمول شاهد افزایش هزینه تراکنش در اتریوم بودیم)

کاهش هزینه کارمزد تراکنش اتریوم

کاهش ۸۰ درصدی هزینه کارمزد تراکنش اتریوم نسبت به ماه سپتامبر

این مطلب راهم مطالعه کنید: گس اتریوم چیست و هزینه تراکنش در اتریوم چگونه محاسبه می شود؟

افزایش کاربرد بلاک چین اتریوم

بلاک چین اتریوم ثابت کرده است که بلاک چین یک فناوری بسیار کاربردی است و در حال حاضر قراردادهای هوشمند، دارایی‌های توکن سازی شده و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز زیادی روی این شبکه‌ فعالیت می‌کنند.

علاوه بر این نوآوری‌ها، پروژه‌های استیبل کوین و دیفای هم باعث افزایش استفاده از شبکه اتریوم شده‌اند. با وجود این پروژه‌های دیفای و استیبل کوین به نظر می‌رسد اتریوم می‌تواند از نظر حجم ارزش معامله شده بیت کوین را هم پشت سر بگذارد.

با این حال کارمزد تراکنش‌ها به کارمای علاقه‌مندان به بلاک چین تبدیل شده است و نشان می‌دهد مقیاس پذیری فقط یک بحث تئوری نیست بلکه یک نیاز فوری برای حمایت از استانداردهای فعلی است و ربطی به پذیرش جهانی ندارد.

حتی ویتالیک بوترین هم اخیرا از افزایش کارمزد تراکنش‌ها گلایه کرده بود و اظهار داشت این امر پذیرش جهانی را دشوار می‌کند.

با این حال، همه چیز می‌تواند با رونمایی از اتریوم ۲ تغییر کند. اگرچه مدت زمان زیادی تا اجرای کامل آن فاصله داریم، اما اولین گام نقشه راه – انتقال به الگوریتم اثبات سهام – نوید هزینه‌های کمتر و بهره‌وری بالاتر شبکه را می‌دهد.

پس از پیاده سازی مکانیسم اجماع اثبات سهام بلاک چین اتریوم می‌تواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند. بنابراین دیگر مشکلی بابت افزایش کارمزد هزینه‌ها وجود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد در حال حاضر برای ویتالیک بوترین راه‌حل‌های لایه دوم به اندازه هر پیشرفت دیگری در هسته بلاک چین مهم هستند.

با وجود این خوش بینی، هنوز مسیری طولانی در پیش است و به نظر می‌رسد راه دیگری جز صبر وجود ندارد. حداقل این چیزی است که ویتالیک بوترین فکر می‌کند:

به نظر من مهم است که به این موضوع اشاره کنم، حداقل در کوتاه مدت، چاره ای نداریم. لایه اول برای بسیاری از  اپلیکیشن‌ها تقریباً غیرقابل استفاده است و هیچ مسیری غیر از لایه دوم وجود ندارد که بتواند ما را در کوتاه مدت تا میان مدت به مقیاس پذیری مطلوب برساند.

 

نظر شما درباره کاهش هزینه کارمزد تراکنش اتریوم چیست؟ آیا احتمال بازگشت هزینه تراکنش‌های اتریوم به زیر ۱ دلار وجود دارد؟

فراموش نکنید اگر از مطالب سایت کوین نیک استفاده کردید آن‌ها را با سایر دوستان و فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال به اشتراک بگذارید.

منیع: cryptopotato