اتریوم به‌طور رسمی در وبلاگش اعلام کرد که لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲ (نسخه شبکه آزمایشی) راه‌اندازی شد. این لانچ پد توسط تیم تحقیقاتی اتریوم ۲ با همکاری Consensys و DeepWork Studio توسعه یافته است.

اتریوم در این باره اضافه کرده است که با انتشار این لانچ پد می‌توانید روند توسعه شبکه آزمایشی مدالا (آخرین شبکه آزمایشی اتریوم ۲) را، که طی روزهای آینده راه‌اندازی خواهد شد، دنبال کرده و در این شبکه آزمایشی سپرده‌گذاری کنید. در وبلاگ اتریوم همچنین اشاره شده که شبکه اصلی درحال آماده‌سازی است و به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
وضعیت سهام‌گذاری شبکه اتریوم ۲

ایده اصلی لانچ پد این است که فرایند تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در اتریوم ۲ در ساده‌ترین شکل ممکن باشد، بدون اینکه خللی در امنیت و آموزش سیستم ایجاد شود.

اگر بخواهید خودتان اعتبارسنجی را برعهده بگیرید و سرویس‌های شخص سوم را از این چرخه حذف کنید، طبعا مسئولیت مدیریت کلید‌هایتان نیز با خود شما خواهد بود. پذیرفتن این مسئولیت عواقبی هم به‌دنبال خواهد داشت و می‌بایست میان سهولت کار، امنیت و آموزش یک موازنه برقرار کنید.

آموزش

اولین ماموریت لانچ پد کمک به اعتبارسنج‌هاست تا بتوانند به‌راحتی تمام زوایای این فرایند را فرابگیرند. اتریوم با عرضه این لانچ پد به‌دنبال آن است که اعتبارسنج‌ها درک بهتری از کاری که می‌کنند و چرایی این فرایند بدست بیاورند.

اصول

همه‌چیز از اصول شروع می‌شود. قبل از اینکه فرایند ساخت حساب کاربری را شروع کنید، بهتر است بدانید که اتریوم ۲ چیست و چرا اعتبارسنج‌ها برای اتریوم ۲ یک نیاز ضروری هستند.

اتریوم ۲ نسل بعدی اتریوم است؛ یک پروژه چندین ساله که هدفش ارتقای انطباق‌پذیری، امنیت و قابلیت برنامه‌نویسی اتریوم است، بدون اینکه هیچ‌گونه خللی در تمرکززدایی شبکه ایجاد شود.

برخلاف اتریوم ۱، اتریوم ۲ برای امنیت شبکه‌اش از گواهی اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. البته اتریوم ۱ تا مدتی به فعالیتش به عنوان یک شبکه مستقل مبتنی بر اثبات کار ادامه خواهد داد، اما روند انتقال به اثبات سهام از همین امروز شروع شده است.

برای اینکه این انتقال میسر شود، اتریوم ۲ نیاز به اعتبارسنج‌های فعالی دارد. وظیفه اعتبارسنج‌ها امن کردن هرچه بیشتر شبکه است و از این طریق می‌توانند به‌صورت مداوم پاداش دریافت کنند و فعالیت‌های آنها می‌تواند شبکه را برای دستیابی به اجماع کمک کند.

این لانچ پد به شما می‌آموزد چطور یک اعتبارسنج باشید.

گاه‌شمار و رویدادهای مهم

دانستن این نکته حائز اهمیت است که اتریوم ۲ در چندین فاز عرضه خواهد شد.

به‌منظور گذار از اثبات کار به اثبات سهام، اتریوم ۲ در سه فاز عرضه خواهد شد. دلیل تقسیم کردن این فرایند به فازهای جدا این است که در هر فاز روی یک جنبه از اتریوم ۲ تمرکز شود.

فاز صفر شامل تمام بخش‌‌های مکانیزم اجماع اتریوم ۲ می‌شود. در این فاز بر همه اعتبارسنج‌ها و بالانس آنها نظارت می‌شود.

فاز یک وظیفه اضافه کردن و ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات اتریوم ۲ را برعهده خواهد داشت.

فاز دو مسئول اجرای اتریوم ۲ است و در این فاز تمام برنامه‌ها روی شبکه فعال خواهد شد.

در عکس زیر می‌توانید مشاهده کنید در حال حاضر در کجای راه ایستاده‌ایم.

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
گاه‌شمار و رویدادهای مهم اتریوم ۲

پاداش‌ها

قبل از اینکه یک اعتبارسنج شوید، بسیار مهم است از مقدار پاداشی که قرار است دریافت کنید آگاه باشید.

بهتر است بدانید پاداش‌ها ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند (پاداش تابعی از میزان اتریوم سهام‌گذاری در شبکه است).

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
پاداش تابعی است از میزان سهام‌گذاری در شبکه اتریوم ۲

به زبان ساده که بگوییم، اگر مجموع اتریوم سهام‌گذاری‌شده در شبکه پایین باشد، پاداش سالانه بالا خواهد بود، اما اگر سهام‌گذاری افزایش یابد، پاداش دریافتی هر اعتبارسنج نیز کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: لانچ‌پد اعتبارسنج اتریوم ۲ راه‌اندازی شد

ایجاد حساب کاربری

زمانی که مفهوم‌های ذکرشده را خوب درک کردید، برای ایجاد حساب کاربری آماده شده‌اید.

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
شروع کنید!

مرحله اول تشکیل شده از جفت‌ اطلاعیه‌هایی که می‌بایست آنها را مطالعه و شرایط آنها را قبول کنید. این اطلاعیه‌ها به سه بخش تقسیم می‌شود: ریسک، مسئولیت و امنیت (اگرچه برخی مباحث بین این سه بخش مشترک است).

ریسک و مسئولیت

شبکه اتریوم ۲ تنها زمانی می‌تواند با موفقیت اجرا شود که اعتبارسنج‌ها مسئولیت‌هایشان را بشناسند و از ریسک‌هایی که ممکن است برایشان پیش بیاید آگاه باشند.

درخصوص ریسک، باید کاملا به ریسک‌های شدیدی که جلوی راهتان قرار دارد اشراف داشته باشید. همچنین باید از خطرهای ذاتی‌ای که در ابتدای راه اجتناب‌ناپذیر هستند، آگاه باشید.

درخصوص مسئولیت نیز باید این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که تنها زمانی پاداش دریافت می‌کنید که در اجماع شبکه حضوری فعال داشته باشید و اینکه این فرایند برگشت‌ناپذیر است (فعلا نمی‌توانید اتریوم‌های سهام‌گذاری‌شده خود را به بیرون از شبکه اتریوم ۲ منتقل کنید).

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
چند نمونه از جفت اطلاعیه‌های مهم لانچ پد

امنیت (کلیدها)

زمانی که یک اعتبارسنج باشید شما مسئول مدیریت کلید‌های خودتان هستید و برخلاف استخر سهام‌گذاری، خودتان مسئول امنیت کلیدهایتان هستید.

قبل از اینکه سراغ تولید کلیدها برویم، ابتدا باید کاری را که این کلیدها می‌کنند و این را که چطور تولید می‌شوند درک کنید. از همه مهمتر باید بدانید که کلیدهای شما از یک عبارت یادآور خاص مشتق شده است و بدون داشتن این عبارت یادآور نمی‌توانید دست به سرمایه‌تان بزنید.

تولید کلید

زمانی که ریسک‌ها و مسئولیت‌ها را پذیرفتید، یک برنامه غیرمتمرکز به شما آموزش می‌دهد که برای تولید کلید به‌صورت آفلاین چطور از رابط خط فرمان (CLI) مستقل استفاده کنید.

درعمل چطور خواهد بود؟

۱- زبان مورد نظر خودتان را انتخاب کنید

پس از اینکه وارد رابط خط فرمان می‌شوید از شما می‌خواهد زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۲- رمز عبور را انتخاب کنید و یک عبارت یادآور تولید کنید

سپس از شما می‌خواهد که یک رمز عبور تایپ کنید.

وقتی رمز عبورتان را تایید می‌کنید، یک عبارت یادآور برای شما تولید می‌شود (۲۴ کلمه که باید برای تولید کلیدهای خصوصی‌تان از آنها استفاده کنید).

۳- عبارت یادآور را یادداشت کنید

عبارت یادآور را حتما یادداشت کنید و آن را جای امن نگه دارید (برای برداشت از سپرده‌هایتان به آن نیاز خواهید داشت).

۴- کلیدها، Keystoreها و اطلاعات سپرده‌هایتان را تولید کنید

وقتی برای برنامه ثابت کردید که عبارت یادآورتان را یادداشت کرده‌اید، کلیدهایتان را دریافت می‌کنید.

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
نمونه‌ای از کلید تولیدشده

همین، تمام!

تراکنش‌ها

وقتی توانستید با موفقیت کلیدهایتان را تولید کنید، به شما آموزش داده می‌شود که چطور کلید‌های عمومی‌تان را به‌صورت آنلاین ارسال کنید، کلیدهایی که بعدا باید تایید شوند و به قرارداد سپرده‌گذاری ارسال شوند.

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
ابتدا لانچ پد باید سپرده بارگذاری‌شده شما را تایید کند
لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
لانچ پد دوباره در این مرحله از اطلاع کامل شما درباره تمام شرایط اطمینان حاصل می‌کند
لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
در این مرحله لانچ پد به شما کمک می‌کند که تراکنش را به انجام برسانید

و تمام! همه‌اش همین بود. شما توانستید با موفقیت سپرده کنید و تبدیل به یک اعتبارسنج در اتریوم ۲ شده‌اید.

حالا که شما توانستید سپرده‌تان را انجام دهید، مرحله بعدی انتخاب کلاینت است. (نرم‌افزاری که برای نصب بیکن نود، وارد کردن keystoreهایتان و اجرا کردن اعتبارسنج باید از آن استفاده کنید).

لانچ پد اعتبارسنج اتریوم ۲
کلاینت‌های اتریوم ۲

به نظر می‌رسد تعداد کلاینت‌ها از چهار عدد کمتر نخواهد بود: Lighthouse، Nimbus، Prysm و Teku. از آنجایی که تیم کلاینت هنوز دستورالعمل‌های مدالا را آماده نکرده‌اند و احتمالا نزدیکی‌های ۴ اوت (۱۴ مرداد) آن را منتشر کنند، بهترین زمان برای بررسی کلاینت‌ها و انتخاب بهترین آنها برای اجرای کارهایتان است. به‌عقیده اتریوم زمان مناسبی است که نگاهی به اطلاعات آنها بیاندازید و چرخی در شبکه آزمایشی بزنید تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

اتریوم می‌گوید لانچ پد پروژه‌ای مهم برای آنهاست و می‌تواند مسیر آشنایی با زنجیره بیکن و به‌طور کلی اتریوم ۲ را بسیار هموار کند. همچنین اتریوم از برنامه‌های مشابهی می‌گوید که در آینده از آنها رونمایی خواهد کرد.

خوشحال می‌شویم نظرات و تحلیل‌های خودتان را از اتریوم ۲ و عرضه لانچ پد اعتبارسنج آن با کوین‌نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Ethereum Blog