زنجیره بیکن (beacon) اتریوم ۲، امروز اول دسامبر فعال می‌شود. پس از راه‌اندازی اتریوم ۲ هولدرهای اتریوم (ETH) نیازی نیست با ارز دیجیتال خود کاری انجام دهند. شبکه اترویم ۲ تا زمان شروع به روزرسانی‌های بیشتر، کارآیی زیادی نخواهد داشت.

راه‌اندازی اتریوم ۲

اگرچه سال ۲۰۲۰ به نظر خیلی طولانی شده، اما آماده‌سازی بستر اتریوم ۲ بیشتر طول کشیده است. اما بالاخره امروز، اول دسامبر، زنجیره‌ای که مدتها در انتظار اثبات سهام بود رسماً راه‌اندازی می‌شود.

پس از مشارکت هولدرهای اتریوم (ETH) به میزان کافی (بیش از ۸۶۷٫۰۰۰ ETH تاکنون و خیلی بیشتر از ۵۲۴٫۲۸۸ مورد نیاز) زنجیره بیکن اتریوم ۲، امروز، سه‌شنبه ۱ دسامبر به وقت ظهر ساعت هماهنگ جهانی فعال می‌شود.

فعلاً نیازی نیست کاری انجام دهید

این یک رویداد مهم است، اما اگر نگرانید برای آماده شدن برای آن چه کاری باید انجام دهید، نگران نباشید.

بنیاد اتریوم در اطلاعیه خود گفته:

نیازی نیست با اتری که قبلاً هولد کرده‌اید کاری انجام دهید.

این گفته به چند دلیل صحیح است، مهم‌ترین دلیل این است که، اتریوم ۲ حداقل تا به روزرسانی‌های بیشتر، از نقطه نظر کاربر کار زیادی انجام نمی‌دهد. همان‌طور که بنیاد توضیح داده، «این فاز مانند شبکه اصلی اتریوم امروزی نخواهد بود. این فاز نمی‌تواند حساب‌ها یا قراردادهای هوشمند را مدیریت کند».

در مقابل، فاز صفر اثبات سهام را ارائه می‌دهد که در آن هولدرهای اتریوم (ETH) ارز دیجیتال خود را قفل می‌کنند تا شانس به‌دست آوردن بخشی از پاداش‌های بلوک را داشته باشند.

نمودار یک ماهه قیمت اتریوم

بیشتر بخوانید: اتریوم ۲ چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

مراحل بعدی راه‌اندازی اتریوم ۲

گام بعدی ایجاد زنجیره‌های شارد (shard)، در بهترین حالت در سال ۲۰۲۱ است که از لحاظ تئوری به بلاکچین اجازه می‌دهد تراکنش‌های بیشتری در ثانیه نسبت به اثبات کار اتریوم انجام دهد، که اغلب مشکل ازدحام و ترافیک دارد. در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲، فاز ۱/۵ باید از راه برسد که در آن Eth1 و Eth2 به هم پیوسته و این بلاکچین جدید به طور گسترده قابل استفاده خواهد شد.

اعضای جامعه اتریوم که می‌خواهند در این بین مشارکت داشته باشند، نه تنها می‌توانند اتریوم (ETH) را در این شبکه نوبنیاد استیک کنند، بلکه با آزمایش هر یک از به‌روزرسانی‌ها قبل از اجرای آن، یک کلاینت را اجرا کرده و از مزایای باگ باونتی (دریافت پاداش در ازای گزارش باگ‌ها) برخوردار می‌شوند.

راه ‌اندازی اتریوم ۲ به این معنی است که هر فردی که اتریوم (ETH) را برای این لانچ استیک کرده، نیازی به کار دیگری جز صبر کردن ندارد. آن اترها قرار است مدتی آنجا باشند.

اگر اتریوم (ETH) خود را در صرافی گذاشته باشید، چه می‌شود؟

چندین صرافی مهم، از جمله کوین بیس و هیوبی، اخیراً پشتیبانی از اتریوم ۲ را اعلام کرده‌اند.

سوراج کتارجی (Surojit Chatterjee) از صرافی مستقر در سانفرانسیسکو در تاریخ ۳۰ نوامبر نوشت:

مشتریان کوین بیس می‌توانند ETH را در حساب‌های کوین بیس خود به ETH2 تبدیل کرده و پاداش‌ استیکینگ را به دست آورند.

کوین بیس قصد دارد از این ویژگی در سال ۲۰۲۱ رونمایی کند.

جیمی پیتز (Jamie Pitts)، یکی از اعضای انجمن جادوگران اتریوم که بحث بین توسعه‌دهندگان Eth2 و جامعه گسترده‌تر اتریوم را تسهیل کرده، گفت:

این یک محصول IOU است که توسط این صرافی تولید شده، نه یک دارایی قابل معامله بومی.

از آنجایی که هنوز چند مورد به‌روزرسانی با اجرای اتریوم (ETH) روی بلاکچین اتریوم ۲ فاصله داریم، او فکر می‌کند کوین بیس می‌تواند این کار را پیش از موعد انجام دهد. به هر حال، جزئیات اجرای آن هنوز در حال بحث‌و‌بررسی است.

به هر حال، این صرافی این کار را با توجه به پیش بینی صعودی بودن آینده اتریوم انجام می‌دهد.

به نظر شما راه اندازی اتریوم ۲ چه تأثیری در قیمت اتر و آینده آن خواهد گذاشت؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt