به گفته یکی از توسعه دهندگان اتریوم، نسخه دوم اتریوم یا همان «Ethereum 2.0» که شاید همه از به تاخیر افتادن آن خسته شده‌اند، قرار است ماه نوامبر راه‌اندزای شود. در ادامه این مطلب درباره اخبار مبنی بر راه اندازی اتریوم ۲ در ماه نوامبر صحبت می‌کنیم.

راه اندازی اتریوم ۲ در ماه نوامبر

رائول جردن (Raul Jordan) یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم در یک پست تازه در وبلاگ اتریوم نوشته است، چندین بررسی امنیتی و اصلاح تجربه کاربری دیگر باید روی اتریوم ۲ انجام شود و از نظر ما نوامبر زمان مناسبی برای رونمایی از نسخه جدید اتریوم خواهد بود.

هر چند به نظر می‌رسد اتریوم ۲ که به‌روزرسانی اصلی بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود، به این زودی‌ها نهایی نخواهد شد. در حال حاضر بلاک چین فعلی اتریوم تنها امکان پردازش ۱۴ تراکنش در ثانیه را دارد. به همین دلیل میزان استفاده از شبکه به ۹۷ درصد رسیده و میانگین هزینه تراکنش‌های اتریوم رکورد زده است.

حالا به این فشار بیش از اندازه روی شبکه، افزایش تعداد پروژه‌های مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای را هم اضافه کنید. اصطلاح دیفای به محصولات مالی غیرمتمرکز گفته می‌شود که تقریبا در سه ماه گذشته نزدیک به ۸ میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری شده است. بسیاری از این پروژه‌های دیفای روی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کنند که باعث افزایش ازدحام شبکه و بالا رفتن نرخ گس شده‌اند.

همین امر باعث شده است اتریوم به محدوده حداکثر توانایی خود برسد و کارمزد تراکنش‌ها برای پردازش تراکنش‌های کوچک بسیار گران باشد.

اما ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم قول داده است با راه‌اندازی اتریوم ۲، همه این مشکلات برطرف خواهد شد. به گفته او بلاک چین جدید اتریوم قادر به پردازش بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد. همچنین با این به‌روزرسانی مکانیسم اجماع این بلاک چین از الگوریتم پر هزینه اثبات کار (proof-of-work) به مکانیسم اثبات سهام (proof-of-stake) تغییر پیدا خواهد کرد.

اما اتریوم ۲ که نزدیک به ۲ سال است توسعه‌دهندگان اتریوم روی آن کار می‌کنند و قرار بود ابتدای سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود با تاخیرهای چندباره برای راه‌اندازی مواجه شده است. جاستین دریک (Justin Drake) یکی از محققان بنیاد اتریوم در ماه ژوئیه گفته بود حتی زمان‌بندی راه‌اندازی اتریوم ۲ در ماه نوامبر هم بلندپروازانه است. او ادامه داد، راه‌اندازی بلاک چین جدید در ژانویه سال ۲۰۲۱ محتمل‌تر است، در حالی که بوترین و سایر محققان در آن مورد با او اختلاف نظر دارند.

راه اندازی اتریوم ۲ در نوامبر

بر اساس اخبار منتشر شده قرار است اتریوم ۲ در ماه نوامبر رونمایی شود

این مطلب راهم مطالعه کنید: اتریوم هکرهای کلاه سفید را به چالش هک اتریوم ۲ دعوت کرد

چه کارهایی پیش از راه اندازی اتریوم ۲ باید انجام شود؟

در حال حاضر اتریوم ۲ روی شبکه آزمایشی مدالا (Medalla testnet) -یک شبکه عمومی که توسط بنیاد اتریوم ایجاد شده است- قرار دارد و به عنوان سندباکس پیش از قرار گرفتن روی شبکه اصلی در حال آزمایش است.

در ماه اوت این نسخه آزمایشی با اشکال مواجه شده بود که به‌تازگی این مشکلات رفع شده و شبکه ظاهرا به خوبی کار می‌کند.

تیم امنیت اتریوم گفته است در حال حاضر شرکت امنیتی پریسم (Prysm) برای دومین ارزیابی امنیتی کلاینت اتریوم ۲، مشغول بررسی این شبکه است. در ارزیابی اول از شرکت امنیتی Quantstamp استفاده شده بود.

جردن در وبلاگش به این موضوع اشاره می‌کند که به منظور بهینه‌سازی و مهاجرت به شبکه اصلی ما باید ذو ارزیابی روی تمامی کدهای اتریوم ۲ انجام دهیم که برای امنیت سهامداران و همچنین برای شناسایی روش‌های بهبود کدها برای به‌کارگیری بهترین شیوه‌ها برای مشتریان ضروری است.

از دیگر پیشرفت‌های این نقشه راه (roadmap) می‌توان به بهینه‌سازی مسیریابی همتا به همتا برای اطمینان از اینکه گره‌های اتریوم با «همتایان خوش رفتار» همکاری می‌کنند، در حالی که گره‌های کمتر مفید را محدود می‌کنند. همچنین رفع اشکالاتی که مانع از همکاری شبکه با سایر بلاک چین‌ها می‌شود و یکپارچه سازی API های اتریوم ۲ در کلاینت پریسم، اشاره کرد.

برای شفافیت عمومی تیم توسعه دهنده اتریوم، یک چک‌ لیست از کارهایی که باید پیش از قرار گرفتن اتریوم ۲ روی شبکه اصلی انجام شود را منتشر کردند که عبارتست از:

  • دومین ارزیابی امنیتی
  • پیاده‌سازی API های استاندارد اتریوم ۲ در کلاینت پریسم
  • آماده کردن شبکه برای خروج داوطلبانه از پرسیم
  • طراحی یک رابط کاربری جامعه برای پریسم
  • فاز آزمایشی و برطرف کردن مشکلات پیش از قرارگرفتن روی شبکه اصلی
  • بهبود اسلشرها
  • طراحی یک قالب محافظ برای انتقال کلیدها بین کلاینت‌های اتریوم ۲
  • همگام‌سازی گره‌ها برای رفع فردیت ضعیف

 

به نظر شما در ماه نوامبر شاهد راه اندازی اتریوم ۲ خواهیم بود یا باز هم این ماجرا به تعویق خواهد افتاد؟ به نظر شما تریوم ۲ چه تاثیری روی قیمت اتر و پروژه‌های دیفای می‌گذارد؟

منتظر شنیدن تحلیل‌ها و نظرات شما در کوین نیک هستیم.

منبع: decrypt