مهم‌ترین خبری که این روزها از اطراف اتریوم به گوش می‌رسد و خیلی‌ها درباره‌اش صحبت می‌کنند، نسخه دوم اتریوم (ETH 2.0) است.

برای کسانی که اطلاعی از این موضوع ندارند بگوییم که نسخه دوم اتریوم (ETH 2.0) نسخه جدیدی از شبکه اتریوم است که به‌طور چشمگیری کارایی، پهنای باند و سرعت این شبکه را افزایش می‌دهد. توسعه‌دهندگان این شبکه در نسخه جدید بیشتر روی مسائلی مانند اثبات سهام و شاردینگ تمرکز کرده‌اند.

در نشست آسیایی اتریوم که در مارس ۲۰۱۹ برگزار شد، ویتالیک بوترین درباره نسخه دوم اتریوم گفت:

ما در مسیری قدم گذاشته‌ایم که به پیشرفت‌های تکنیکال منتهی می‌شود، مانند اثبات سهم و شاردینگ، مسیری که ما را به ارتقای ماشین مجازی شبکه، درخت‌های مرکل، بهره‌وری پروتکل و خیلی چیزهای تکنیکال دیگر که حتی اسم‌شان را هم نشنیده‌اید، می‌رساند.

با این تغییرات به نظر می‌رسد که ارتقای شبکه اتریوم مهم‌ترین کاتالیزور این شبکه برای جهش و رسیدن به وضعیت گاوی خواهد بود. در واقع، اگر از سرمایه‌گذاران حوزه ارز دیجیتال بپرسید، بیشترشان می‌گویند که فقط به‌خاطر ارتقای شبکه اتریوم روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

با وجود اینکه وضعیت گاوی اتریوم بعد از گفته اخیر یکی از اعضای بالارتبه اتریوم کمی ضربه دید، اما این مسئله موجب نشد اتریوم به بالاترین قیمتش در چند ماه اخیر نرسد.

احتمال تاخیر اتریوم ۲

از ابتدای سال ۲۰۲۰ همه انتظار داشتند که اتریوم ۲ از ماه جولای یا آگوست در دسترس قرار بگیرد، اما احتمالا این تاریخ تغییر خواهد کرد.

جاستین دریک، یکی از محققین سازمان اتریوم گفته است که شخصا فکر نمی‌کند که فاز اول اتریوم ۲ حتی امسال هم در دسترس قرار بگیرد.

دریک این را در بخش «Ask Me Anything» سایت ردیت نوشته و ادامه داده است، برای رسیدن به یک نسخه روان، نیاز به یک تست‌نت عمومی، باگ باونتی و «اتک نت» است که به نظرم همه اینها تا پایان سال به اتمام نخواهد رسید.

همه این موارد تا پایان سال ۲۰۲۰ تمام نخواهد شد. زمانی که برای آخرین اتمام تست‌های شبکه متصور می‌شوم چیزی بین عید شکرگزاری یعنی ۲۶ نوامبر و تعطیلات دسامبر است. می‌شود ۴ ماه بعد. با این اوصاف تاریخی که من احساس می‌کنم نسخه اولیه شبکه آماده می‌شود، ۳ ژانویه ۲۰۲۱ خواهد بود (دوازدهمین تولد بیت کوین).

البته موسس اتریوم، ویتالیک بوترین خیلی محترمانه این موضوع را رد کرده است. ولی به هر حال با کنار هم گذاشتن این اظهار نظرها مشخص است که تاریخ دقیق انتشار نسخه دوم اتریوم هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: امکان پردازش ۱۰۰٫۰۰۰ تراکنش در ثانیه برای اتریوم ۲

کلوین کو، یکی از شرکای گروه اسپارتان، معتقد است این موضوع به ضرر اتریوم خواهد بود و آن را به وضعیت خرسی می‌کشاند.

او می‌گوید پیامدهای اقتصادی این مسئله و نقص‌های احتمالی نسخه دوم اتریوم موجب شده به سمت بیت کوین تمایل داشته باشد:

در حال حاضر بیت کوین را بیشتر می‌پسندم.

ارتقای شبکه اتریوم را به‌طور کامل و دقیق زیر نظر داریم تا دقیق‌تر متوجه پیامدها و تاثیرات این موضوع روی قیمت اتریوم شویم.

از جهاتی می‌شود گفت به سمت اتریوم کشیده شده‌ایم. اتفاق بزرگی خواهد بود اما در حال حاضر به طور کامل مطمئن نیستیم.

اتفاق بزرگی خواهد بود

تحلیلگران معتقدند که وقتی اتریوم ۲ از راه برسد تاثیر چشمگیری روی بازار خواهد گذاشت.

آدام کوچران، یکی از طرفدارن و سرمایه‌گذاران اتریوم گفته است که اتریوم ۲ موجب «بزرگترین دگرگونی اقتصادی در جامعه» خواهد شد. دلیل این گفته‌اش را استیکینگ و تقاضاهای زیادی می‌داند که بعد از خبر ارتقای شبکه اتریوم رخ داده و می‌تواند این امر قیمت اتریوم را افزایش دهد.

فقط چند ماه دیگر تا اتریوم ۲ فاصله داریم و می‌تواند تبدیل به بزرگترین دگرگونی اقتصادی جامعه شود.

منبع: BITCOINST