یکی از روش‌های محبوب و البته کم هزینه برای کسب درآمد از طریق ارزهای رمزنگاری شده، روش گواه اثبات سهام است. در این روش دیگر خبری از استخراج و هزینه‌های سرسام آور سخت افزاری و مصرف برق نیست.

در ادامه این مطلب از کوین نیک، به معرفی گواه اثبات سهام، چگونگی عملکرد آن و میزان امنیت آن صحبت می‌کنیم.

گواه اثبات سهام یا Proof of Stake چیست؟

گواه اثبات سهام یک الگوریتم است که در سال ۲۰۱۱ در انجمن Bitcointalk معرفی شد تا مشکلات موجود در الگوریتم دیگری به نام Proof of Work را حل کند. در حالی که هر ۲ آن‌ها اهدافی مشترک در بلاک چین دارند، اما پروسه رسیدن به آن‌ هدف برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

در گواه اثبات کار، این ماینرها هستند که با هزینه زیاد سخت افزار و مصرف برق فراوان به استخراج بلوک می‌پردازند و از آن سود می‌گیرند.
در گواه اثبات سهام، شما بدون نیاز به سخت افزار و مصرف برق، از طریق سهام و مشارکت در اعتبارسنجی بلوک‌ها، سود می‌برید.

گواه اثبات سهام در ارز دیجیتال

گواه اثبات سهام (Proof of Stake)

گواه اثبات سهام چطور کار می‌کند؟

الگوریتم گواه اثبات سهام از یک پروسه رای‌گیری شبه تصادفی برای انتخاب یک گره به عنوان اعتبارسنج بلوک بعدی استفاده می‌کند. این کار بر اساس ترکیبی از فاکتورهای مختلف که شامل سن سهام، تصادفی‌سازی و ثروت یک گره انجام می‌شود. منظور از گره، همان کاربران حاضر در یک شبکه بلاک چین هستند.

خوب است که در نظر داشته باشید در سیستم گواه اثبات سهام، بلوک‌ها ساخته می‌شوند، نه استخراج. رمزارزهایی که از گواه اثبات سهام استفاده می‌کنند، اغلب با فروش سکه‌های از پیش استخراج شده آغاز می‌شوند یا همراه با الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of Work) عرضه می‌شوند تا بعدا به گواه اثبات سهام منتقل شوند.

جایی که در سیستم‌های گواه اثبات کار، ارزهای رمزنگاری شده به عنوان پاداشی برای ماینرها تولید می‌شوند، در سیستم گواه اثبات سهام، معمولا هزینه تراکنش‌ها هستند که به عنوان پاداش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گواه اثبات سهام چطور به کاربران سود می‌دهد؟

کاربرانی که می‌خواهند در پروسه ساخت بلوک‌ها مشارکت کنند، نیازمند به این هستند که مقداری از ارزهای رمزنگاری شده خود را به عنوان سهام در این شبکه قرار دهند. حجم سهام، میزان شانس برای انتخاب یک گره به عنوان اعتبارسنج و ساخت بلوک بعدی را مشخص می‌کند.  هر چه که سهام بیشتر باشد، شانس هم بیشتر است.

برای این منظور که این سیستم انتخاب شبه تصادفی فقط به گره‌های ثروتمند در این شبکه لطف نکند و افرادی با سهام کمتر هم شانس داشته باشند، روش‌های منحصر به فرد بیشتری به سیستم انتخاب گره‌ها اضافه شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۵ روش کسب درآمد با بیت کوین

آیا الگوریتم اثبات سهام منصفانه است؟

برای ایجاد انصاف و برابری در این الگوریتم، روش‌های مختلفی به کار برده شده است که پیش از این ذکر کردیم. به هر حال باید شبکه به نوعی عمل کند که هم فردی که سهم بیشتری دارد بتواند سود خوبی به دست بیاورد و هم آن فردی که سهام کمی دارد، شانس این را داشته باشد تا از این کار سود ببرد.

دو روش متداولی که برای حل این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصادفی شدن انتخاب بلوک‌ها و سن سکه‌ها است. در روش تصادفی شدن انتخاب بلوک‌ها، اعتبارسنج‌ها با توجه به ترکیبی از پایین‌ترین ارزش هش و بالاترین میزان سهام انتخاب می‌شوند و از آن جایی که حجم سهام‌ها عمومی است، معمولا می‌توان سازنده بلوک بعدی را بر اساس دیگر گره‌ها، حدس زد.

روش انتخاب بر اساس سن سکه، گره راه بر اساس مقدار زمان نگه‌داری شده سهام انتخاب می‌کند. سن سکه با استفاده از ضرب تعداد روزهایی که سکه‌ها به عنوان سهام نگه داری شده‌اند و تعداد سکه‌های موجود در سهام، محاسبه می‌شوند. هنگامی که یک گره، یک بلوک ساخت، سن سکه آن‌ها صفر می‌شود و باید مدت زمان مشخصی صبر کنند تا قادر باشند بلوک بعدی را بسازند. این کار باعث می‌شود تا سهام‌های بزرگ نتوانند تسلط کاملی روی ساخت بلوک‌ها داشته باشند و همه بتوانند از این روش بهره ببرند.

گواه اثبات سهام در بلاک چین

الگوریتم گواه اثبات سهام

وظیفه گره‌ها در گواه اثبات سهام چیست؟

هر ارز دیجیتال رمزنگاری شده‌ای که از الگوریتم گواه اثبات سهام بهره می‌برد، قوانین خاص و روش‌های خود را دارد تا بتواند بهترین ترکیب را برای استفاده از کاربران خود ارائه دهد.

هنگامی که یک گره برای ساخت بلوک بعدی انتخاب می‌شود، این گره بررسی می‌کند که آیا تراکنش موجود در بلوک معتبر باشد. سپس آن بلوک را امضا و آن را وارد شبکه بلاک چین می‌کند. آن گره به عنوان پاداش، هزینه تراکنش انجام شده را که مرتبط با تراکنش درون آن بلوک بوده است، به جیب می‌زند.

اگر یک گره دیگر نخواهد به عنوان یک سازنده بلوک فعالیت داشته باشد، سهام او همراه با پاداش‌هایی که دریافت کرده است، بعد از مدت مشخص شده‌ای، آزاد خواهند شد. این کار به شبکه این زمان را می‌دهد تا تایید کند توقف ناگهانی یک گره ربطی به وجود بلوک‌های مخرب و جعلی درون شبکه بلاک چین نداشته باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال که منجر به کسب درآمد می شود

امنیت گواه اثبات سهام

سهام به عنوان یک محرک مالی برای گره‌های تولید کننده بلوک، ممکن است باعث شوند تا آن‌ها تراکنش‌ها را اعتبارسنجی نکنند یا قصد کلاه‌برداری داشته باشند. اگر شبکه یک تراکنش جعلی شناسایی کند، یک گره سازنده بخش خود از سهام را از دست می‌دهد و همچنین امتیاز مشارکت در ساخت بلوک‌ها در آینده هم از او گرفته می‌شود. بنابراین تا زمانی که سهام بیشتر از پاداش باشد، فرد اعتبارسنج با این کار می‌تواند سکه بسیار بیشتری نسبت به آن مقداری که قصد کلاهبرداری داشت، از دست دهد.

به منظور این که به شکل موثر بتوان شبکه را کنترل کرد و تراکنش‌های جعلی شناسایی شوند، یک گره باید سهامی قابل توجه در شبکه در اختیار داشته باشد که البته این روش با نام حمله ۵۱ درصد (۵۱% attack) هم شناخته می‌شوند.

مزیت اصلی الگوریتم گواه اثبات سهام، بهره‌وری موثر و امنیت است. از آن جایی که این کار آسان و کم هزینه است، تعداد زیادی از کاربران به انجام این کار مشتاق شده‌اند. این مسئله در کنار پروسه تصادفی‌سازی انتخاب گره‌ها، باعث شده تا این شبکه بیش از پیش غیر متمرکز شود و دیگر خبری هم از استخر استخراج برای استخراج بلوک‌ها نیست. همچنین از آن جایی که این کار نیاز کمتری برای انتشار سکه‌های جدید برای پاداش‌دهی دارد، این مسئله کمک می‌کند تا قیمت آن سکه مورد استفاده در این شبکه، ثبات بیشتری داشته باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که صنعت ارزهای دیجیتال به سرعت و به شکل دائمی در حال رشد و تغییر است و همچنین الگوریتم‌ها و روش‌های مختلفی در حال توسعه و تحقیق هستند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!