یکی از مهندسان بنیاد اتریوم به نام کریستوف بورگ‌دورف (Christoph Burgdorf) یک زبان برنامه نویسی جدید به نام «Fe» برای توسعه قراردادهای هوشمند اتریوم معرفی کرد.

اغلب اپلیکیشن‌هایی که این روزها روی شبکه اتریوم پیاده‌سازی می‌شوند به کمک زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) نوشته می‌شوند. کریستوف می‌گوید: «ما باور داریم که تیم سالیدیتی کارش را به خوبی انجام می‌دهد و هنوز کارهای زیادی در این بازار باید انجام دهند، همچنین ما عقیده داریم، انتخاب‌های بیشتر برای توسعه دهندگان برای کل اکوسیستم مفید خواهد بود.»

زبان برنامه نویسی Fe

راس کمپل (Ross Campbell) مهندس شرکت «Open Law» در این باره می‌گوید:

ورود زبان‌های جدید برای برنامه نویسی قراردادهای هوشمند، توسعه دهندگان و در نتیجه رقابت بیشتری را به ماشین مجازی اتریوم (EVM) می‌آورد. من خوشحالم که شاهد زبان برنامه نویسی Fe در کنار وایپر (Vyper) هستم این امر مانع از اکوسیستم تک فرهنگی برای سالیدیتی می‌شود که در این مرحله از صنعت ایده‌آل به نظر می‌رسد.

جالب است بدانید Fe در جدول تناوبی نام عنصر آهن یا Ferrum است. این زبان برنامه‌نویسی در اصل یک اسپین آف از زبان وایپر، یک کامپایلر اتریوم توشته شده به زبان راست (Rust) است.

با این حال توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی Fe تصمیم گرفتند، برخی از نقص‌های امنیتی وایپر را که سال گذشته استودیو کانسن‌سیس (ConsenSys) به آن اشاره کرده بود برطرف کند.

کریستوف بورگ‌دورف توضیح می‌دهد، در حالی که هدف اولیه داشتن یک کامپایلر جایگزین وایپر بود، در نهایت این دو زبان از هم فاصله گرفتند و زبان برنامه نویسی Fe متولد شد.

بنابراین این پروژه برخی از ویژگی‌های وایپر را به ارث می‌برد مانند سادگی استفاده از پایتون و تاکید بر امنیت و همزمان خوانا و آشنا برای توسعه‌دهندگانی که از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی Fe

زبان برنامه نویسی Fe برای کدنویسی قراردادهای هوشمند اتریوم

این مطلب راهم مطالعه کنید: زبان برنامه نویسی وایپر چگونه برای قراردادهای هوشمند اتریوم راهکار ارائه می کند؟

تفاوت‌های Fe

بورگ‌دورف اضافه می‌کند در مراحل اولیه توسعه زبان برنامه نویسی Fe شاید تفاوت آن با وایپر خیلی محسوس نباشد. یکی از نکات قابل ذکر در مورد Fe  این است که در حال حاضر از چندین ویژگی زبان Rust برخوردار است، با ادامه افزودن ویژگی‌های جدید احتمالا Fe بیشتر شبیه Rust خواهد شد.

در حال حاضر، توسعه دهندگان Fe مشغول کار روی مشخصات جامع این زبان برنامه ‌نویسی هستند که برای نشان دادن و اثبات صحت کامپایلر استفاده می‌شود یعنی توانایی تصحیح کدهای تولید شده و شناسایی اشکالات مختلف قبل از پیاده‌سازی واقعی آن.

این زبان همچنین برنامه‌ریزی شده است که از یول (Yul) پروژه‌ای که توسط تیم سالیدیتی توسعه داده شده است، به عنوان یک نماینده واسطه استفاده کند.

بورگ‌دورف توضیح می‌دهد که یول به عنوان یک نماینده مشترک برای چندین پلتفرم سطح پایین در نظر گرفته می‌شود به این معنی که نیازی به نوشتن بک اند (backend) جداگانه برای EVM 1.0، EVM 1.5 و eWASM نخواهد بود.

به گفته بورگ‌دورف، ما در حال حاضر فقط از بک‌اند سالیدیتی برای کامپایل کردن یول استفاده می‌کنیم، این کار منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان می‌شود.

زمان انتشار

در جال که هیچ تاریخ انتشار یا برنامه زمان‌بندی مشخصی برای زبان برنامه نویسی Fe اعلام نشده است، بورگ‌دورف اشاره می‌کند توسعه این زبان در ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است:

ما خوشبین هستیم که همه ویژگی‌های مورد استفاده در قراردادهای ERC20 را بتوانیم اضافه کنیم و می‌توانیم قبل از اتمام سال ۲۰۲۰ یکی از آن‌ها را انجام دهیم. در حال حاضر کامپایلر به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای تولید ERC20 نیست، اما ما به دنبال نشان دادن توانایی‌‌های زبان برنامه نویسی Fe با یک نمونه کار شده موفق هستیم. هر چیزی که برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند را ساده‌تر کند به طور حتم ارزشمند خواهد بود.

فراموش نکنید اگر از مطالب سایت کوین نیک استفاده می‌کنید، حتما آن را به دوستان خود که به حوزه ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند معرفی کنید.

 

منبع: decrypt