سوخت و انرژی به اشکال مختلفی در می‌آید، می‌تواند یک فنجان قهوه باشد که هنگام صبح می‌نوشیم، ورزش صبحگاهی برای ترشح دوپامین و اندورفین یا به صورت بنزینی باشد که باعث حرکت اتومبیل می‌شود. و درست مانند نیاز انسان و اتومبیل به سوخت و انرژی، اتریوم (ETH) نیز نیاز به سوخت دارد. منبع انرژی این دارایی خاص دیجیتال، گس اتریوم نامیده می‌شود. در ادامه قصد داریم درباره تعیین قیمت گس اتریوم بیشتر صحبت کنیم.

قبل از شروع، بگذارید توضیح مختصری در مورد اتریوم بدهیم. به زبان ساده، اتریوم یک ارز دیجیتال و همچنین یک پلتفرم نرم‌افزاری متن باز مبتنی بر بلاکچین است. ویژگی انقلابی اتریوم توانایی امکان استفاده از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع شده (DApps) است.

خرید اتریوم

گس اتریوم چیست؟

گس اتریوم در اصل هزینه‌ها یا کارمزدهای انجام تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم است. بخش چالش‌برانگیز قضیه این است که قیمت گس اتریوم ثابت نیست، مقدار گس مورد نیاز برای هر تراکنش بستگی به میزان پیچیدگی آن تبادل دارد. به عنوان مثال، یک انتقال ساده می‌تواند ۲۱۰۰۰ گس (حداقل شرط لازم برای هر تراکنش) هزینه داشته باشد. از طرف دیگر، یک مورد پیچیده‌تر، مانند مواردی که در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌شوند، می‌تواند تا ۱۰۰۰۰۰۰ گس خرج روی دست شما بگذارد.

هر واحد گس دارای یک قیمت است. قیمت‌های گس اتریوم به صورت gwei یا nanoeth نشان داده می‌شوند، که هر ETH برابر است با ۱۰ به توان ۹ (۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰) gwei. فرض کنیم که قیمت gwei برابر عدد ۵ باشد. در این صورت، یک تراکنش با  ۲۱۰۰۰ گس، gwei ۱۰۵۰۰۰=۵×۲۱۰۰۰ (ETH ۰/۰۰۰۱۰۵) هزینه خواهد داشت.

گس اتریوم و قیمت های آن در روز

قیمت گس اتریوم در روز

اساساً، گس توسط ماشین مجازی اتریوم (EVM)، مکانیسم دیجیتالی ارزهای دیجیتال به کار برده می‌شود، تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بتوانند قراردادهای هوشمند را به روشی ایمن و غیرمتمرکز اجرا کنند. آنها روشی برای پاداش دادن به ماینرهایی هستند که از قدرت محاسباتی خود برای پردازش و اعتبار سنجی تراکنش‌های شما استفاده می‌کنند.

در اکثر موارد، گس و کارمزدهای اتریوم عمدتاً از طریق عرضه و تقاضا میان استخراج‌کنندگان شبکه تعیین می‌شوند. این بدان معنی است که اگر قیمت گس مطابق با استانداردهای آنها نباشد، آنها می‌توانند یک تراکنش را تأیید نکنند. همچنین بدان معنی است که هزینه گس با عرضه و تقاضا برای قدرت پردازش در نوسان است.

اینجاست که «حد گس اتریوم» وارد می‌شود. حد گس (Gas limit) به میزان تمایل شما برای هزینه کردن برای یک تراکنش اشاره دارد. تعیین یک حد گس بالاتر به شما امکان می‌دهد تا به استخراج‌کنندگان اتریوم بگویید که تراکنش شما را زودتر تأیید کنند. در عین حال، اگر حد گس را خیلی کم تعیین کنید، ماینرها مممکن است به تراکنش شما رسیدگی نکنند.

برای ساده‌سازی بیشتر، بگذارید مثال‌های واقعی را در نظر بگیریم. راندن اتومبیل برای X مایل به Y گالن سوخت نیاز دارد. در مقابل، انتقال X مقدار پول از حساب بانکی شما برای یک دوست ممکن است برای شما Y دلار هزینه پردازش داشته باشد. در هر دو حالت X مقدار سودمندی است و Y هزینه انجام فرآیند را نشان می‌دهد. به همین ترتیب، یک قرارداد هوشمند در شبکه ممکن است ۵۰ اتر (X) ارزش داشته باشد و قیمت گس مورد نیاز در آن زمان ۰/۰۰۰۰۱ اتر (Y) باشد. سپس استخراج‌کنندگان اتریوم در ازای خدمات محاسباتی خود با این کارمزد پاداش می‌گیرند.

چرا سیستم گس وجود دارد؟

مفهوم گس ارائه شد تا شبکه اتریوم بتواند هزینه‌های محاسباتی را از سایر هزینه‌ها متمایز کند. با داشتن یک واحد جداگانه برای این منظور، یک تمایز عملی بین هزینه‌های محاسباتی EVM و ارزش‌گذاری واقعی ETH ایجاد می‌شود.

به غیر از این، وجود این سیستم یک دلیل اصلی دارد: تشویق. باید به خاطر داشته باشیم که اتریوم هنوز از سیستم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، به این معنی که به شدت به هش ریت ماینرهای خود وابسته است. هر چه تعداد ماینرها بیشتر باشد، هش ریت بالاتر است. و هرچه میزان هش ریت بالاتر باشد، سیستم از کارآیی و امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

برای ورود ماینرهای بیشتر به این سیستم، توسعه‌دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که استخراج اتریوم به اندازه کافی سودآور و جذاب باشد. در بلاکچین اتریوم، دو روش برای کسب درآمد استخراج‌کنندگان وجود دارد.

مورد اول بسیار ساده است: استخراج بلوک و دریافت پاداش مربوط به آن بلوک. روش دوم کسب درآمد از بلاکچین اتریوم با کنترل بلوک و اطمینان از انجام تراکنش‌ها. در اینجا سیستم گس وارد می‌شود. ماینرها برای قرار دادن تراکنش‌ها در بلوک، باید از قدرت محاسباتی خود برای اعتبارسنجی قراردادهای هوشمند استفاده کنند که می‌توانند بابت آن پول دریافت کنند. اساساً، گس کارمزد ماینر است و به ماینرها انگیزه می‌دهد تا به صورت فعال در اکوسیستم اتریوم مشارکت کنند.

چرا بیت کوین (BTC) این سیستم را ندارد؟

هنگامی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شد، نوع جدیدی از ارز متولد شد. بیت کوین یک ارز بود که بدون نیاز به واسطه می‌توانست بین دو نفر منتقل شود. همچنین، این ارز کاملاً غیرمتمرکز بود. با این حال، بیت کوین فقط همین بود. اگرچه بیت کوین انقلابی به پا کرد، اما تنها مجاز به انجام تراکنش‌های پولی بود، راهی برای افزودن شرایط به این تراکنش‌ها وجود نداشت.

به عنوان مثال، اندی می‌تواند ۵ بیت کوین را برای برونو ارسال کند، اما نمی‌تواند برای آن انتقال شروطی تعیین کند. مثلاً، فرض کنیم برای اینکه برونو ۵ بیت کوین را دریافت کند، اندی ابتدا لازم است کارهای خاصی را انجام دهد. این نوع شروط به اسکریپت‌های بسیار پیچیده‌ای نیاز دارند. چیزی این وسط کم بود و همان چیزی است که امروزه به آن یک قرارداد هوشمند گفته می‌شود.

قراردادهای هوشمند قراردادهایی خودکار و خود اجرا هستند که می‌توانند به شما کمک کنند اموال، پول یا هر چیز ارزشمندی را به روشی شفاف، بدون مغایرت و بی‌نیاز از یک واسطه مبادله کنید.

قیمت گس اتریوم

سیستم بیت کوین فاقد قرارداد هوشمند است و در نتیجه سیستم گس ندارد.

بهترین زمان برای انجام یک تراکنش اتریوم چه موقع است؟

آیا می‌خواهید در تراکنش‌های خود در شبکه اتریوم صرفه‌جویی کنید؟ ما نمودارهای گس اتریوم را بررسی کرده و بهترین زمان‌ها را برای انجام تراکنش پیدا کرده‌ایم.

شلوغ ترین زمان‌ها و بنابراین گران‌ترین مواقع از ۸ صبح تا ۱ بعد از ظهر (EST) است. این موضوع عجیبی نیست، زیرا اروپا و ایالات متحده در این زمان کاملاً بیدار و مشغول کار هستند. در مقابل، خلوت‌ترین زمان بین نیمه شب تا ۴ صبح (EST) است، زمانی که مردم ایالات متحده در خواب بوده و مردم اروپا در آستانه شروع روز خود هستند، در حالی که آسیا روز کاری خود را به پایان می‌رساند.

این بدان معنی است که بهترین زمان برای انجام معامله ETH، شنبه یا یکشنبه است. در این زمان است که قیمت گس در پایین‌ترین حد خودش است. از طرف دیگر، بدترین زمان سه شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها هستند، روزهایی که شبکه بیشترین ترافیک را داشته و قیمت گس در بالاترین حد خود قرار دارد.

روز زمانی که گس اتریوم در پایین‌ترین حد قرار دارد (EDT/EST)
یکشنبه ۲ تا ۳ بامداد
دوشنبه ۱ تا ۲ بامداد
سه شنبه ۶ تا ۸ صبح
چهارشنبه ۱۱ شب تا ۷ صبح
پنجشنبه ۱ تا ۳ بامداد
جمعه ۱۰ شب تا ۸ صبح
شنبه ۲ تا ۳ بامداد

 

همه این داده‌ها بدان معنی است که اگر اندکی در تراکنش خود دست نگه داشته یا کارمزد کمتری را برای یک تراکنش با اولویت کم با علم به اینکه چند ساعت دیگر تأیید می‌شود، ارسال کنید، می‌توانید در این فرآیند مقداری در هزینه گس صرفه‌جویی نمایید.

با افزایش قیمت اتریوم (و کارمزدهای فزاینده آن)، شاید ارزش این را داشته باشد که بدانید چطور در هزینه گس اتریوم صرفه جویی کنید. بهترین زمان‌ها را برای خرید اتریوم پیدا کرده و سپس طبق آن برنامه‌ریزی کنید. شاید این کار بتواند در دراز مدت از صرف هزینه‌های هنگفت جلوگیری کند.

شما در این زمینه چه تجربه‌ای دارید؟ بالاترین میزان قیمت گس اتریوم که تاکنون پرداخت کرده‌اید چه مقدار بوده است؟ شما می‌توانید از طریق سایت کوین نیک با ما در ارتباط بوده و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. همچنین، می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام نیز دنبال کنید.

منبع: paxful