پروپوزال جدید اتریوم پاداش بلوک ماینرها را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. مسئله‌ای که باعث مخالفت ماینرها با پروپوزال اتریوم شده و انتقادات تند و تیزی را به همراه داشته است. یکی از دلایل ماینرها برای مخالفت با این پروپوزال، کاهش امنیت شبکه است.

پروپوزال جدید اتریوم (Ethereum Improvement Proposal) که طرح‌های پیشنهادی برای بهبود شبکه اتریوم را مشخص می‌کند، خشم ماینرها را برانگیخته است. از نگاه ماینرها، این پروپوزال اهمیت کمتری به شبکه می‌دهد و در عین حال روی سود سرمایه‌گذاران تمرکز می‌کند.

پروپوزال EIP-2878 طرحی را مطرح کرده که در آن پاداش بلوک‌ها با کاهشی ۷۵ درصدی،‌ از ۲ اتریوم به ۰٫۵ اتریوم کاهش پیدا می‌کند. دلیل اصلی پشت این پروپوزال، کاهش نرخ تورم اتریوم نزدیک به خط بیت کوین است تا قدرت خرید اتریوم را حفظ کند.

مخالفت ماینرها با پروپوزال اتریوم

مخالفت ماینرها با پروپوزال اتریوم که باعث کاهش قدرت ماینرها خواهد شد

ماینرها، مخصوصا آن‌هایی که از پردازنده گرافیکی (GPU) استفاده می‌کنند، به این مسئله اشاره کرده‌اند که مقدار کاهش پاداش‌های بلوک‌ها بیشتر از نیمی از کاهش پاداش گذشته بوده است و احتمال حمله ۵۱ درصد را افزایش می‌دهد.

مخالفت ماینرها با پروپوزال اتریوم؛ حق با کدام دسته است؟

مدیر محصولات PegaSys در خصوص این پروپوزال اتریوم می‌گوید:

این یک تغییر بیش از حد بزرگ است. ما از ۵ عدد به ۳ عدد (کاهش ۴۰ درصدی) و سپس از ۳ عدد به ۲ عدد (کاهش ۳۳ درصدی) و حالا با کاهش ۲ عدد به ۰٫۲ (کاهش ۷۵ درصدی) روبه‌رو هستیم. به‌عقیده من مسئله مهمی که باید در نظر گرفت، امنیت شبکه است. مثلا چطور مطمئن می‌شویم که احتمال حمله ۵۱ درصد پایین خواهد ماند یا چطور قرار است ماینرهای متنوع را در شبکه داشته باشیم یا مسائلی دیگر.

کاربر دیگری در مورد کاهش پاداش ماینرها نوشته است:

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) نسبت به پردازنده‌های گرافیکی در زمینه ماینینگ بسیار سودمندتر هستند. هرگونه کاهش پاداش بدون یک تغییر الگوریتمی، پایان کار ماینرهای پردازنده گرافیکی در شبکه خواهد بود که در نتیجه باعث می‌شود کاربران ASIC کنترل را در دست بگیرند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: به عقیده بوترین افزایش کارمزد می‌تواند امنیت شبکه اتریوم را به خطر بیندازد

مدیرعامل و موسس Bit Capital Group به این مسئله اشاره می‌کند که اتریوم نباید سعی کند نرخ تورم بیت کوین را تقلید کند. چرا که بیت کوین یک شبکه قدیمی‌تر است و اصلا هدف دیگه‌ای را دنبال می‌کند. او همچنین این تغییر را توهینی به ماینرهایی اعلام کرد که از آن‌ها تا زمان انتقال به پلتفرم اتریوم ۲ سو استفاده می‌شود.

آیا این روشی مناسب برای حذف ماینرها پیش از عرضه اتریوم ۲ است؟

تعداد زیادی هم از کاربران مخالف اصول کاهش پاداش نیستند چرا که اتریوم دارای مکانیزمی داخلی مانند هاوینگ بیت کوین نیست و بنابراین شبکه اتریوم وابسته به پروپوزال‌ها برای کنترل تورم است. اما خیلی از این کاربران پیشنهاد داده‌اند که کاهش از ۱٫۵ به ۱ اتریوم پاداش منطقی‌تر است. همچنین برخی از کاربران در پلتفرم ردیت به این مسئله اشاره کرده‌اند که ماینرها در سال ۲۰۱۷ بیش از حد توانسته‌اند اتریوم استخراج کنند.

این پروپوزال اتریوم یک طرح تازه است و پشتیبان‌های کمی در جامعه بیت کوین دارد. نظر شما در خصوص این پروپوزال چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Cointelegraph