با افزایش هزینه تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک چین، حالا هزینه تراکنش در شبکه اتریوم گران‌تر از هر زمان شده است. برای اینکه بهتر این مطلب را درک کنید باید بدانید در حالی که میانگین هزینه تراکنش‌ها در شبکه اتریوم در ماه مارس کمتر از ۰/۱ دلار بود به بیش از ۰/۵۵ در ماه ژوئن رسیده است. به این ترتیب هزینه تراکنش‌ها در اتریوم هم به سرعت به میزان هزینه تراکنش در بیت کوین نزدیک می‌شود.

گس اتریوم چیست؟

هزینه تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم به وسیله گس تعیین می‌شود. همانطور که یک ماشین برای کارکردن به بنزین نیاز دارد، اکوسیستم اتریوم هم برای پردازش معاملات به گس نیاز دارد. هزینه اتریوم با واحد Gwei محاسبه می‌شود، به طوری که هر اتریوم برابر ۱ میلیارد Gwei است.

در حال حاضر اتریوم از طریق مکانیسم اثبات کار (proof-of-work) فعالیت می‌کند. یعنی ماینرها وظیفه پردازش و تایید اعتبار تراکنش‌ها در اتریوم را بر عهده دارند. در واقع استخراج کنندگانی که یک تراکنش را پردازش می‌کنند هزینه تراکنش را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. به این ترتیب اگر میزان گس یک معامله خیلی کم باشد ماینرها تمایلی به پردازش و تایید اعتبار آن نخواهند داشت و ممکن است هیچ وقت آن معامله انجام نشود.

هزینه گس به شدت به تقاضای شبکه بستگی دارد یعنی ماینرها تمایل دارند معاملاتی که قیمت گس بالاتری دارند را در اولویت قرار دهند. به این ترتیب هر چه فعالیت در شبکه اتریوم افزایش یابد، مصرف گس در شبکه هم بالاتر می‌شود. از آنجایی که هزینه تراکنش‌ها در اتریوم از حاصل‌ضرب گس مصرف شده در قیمت گس تعیین می‌شود هر چه تقاضای شبکه بالاتر رود هزینه تراکنش‌ها در اتریوم هم افزایش می‌یابد.

نمودار میزان گس استفاده شده روزانه در شبکه اتریوم

این مطلب راهم مطالعه کنید: استیکینگ اتریوم ۲ چیست و چگونه کار می کند؟

افزایش مصرف گس در شبکه

مصرف گس روزانه در شبکه اتریوم از اواسط سال ۲۰۱۷ همواره در حال افزایش است و در ماه‌های اخیر با رشد تراکنش‌ها روی زنجیره سرعت بیشتری هم گرفته است.

با رقابتی‌تر شدن تراکنش‌ها، کاربران برای اینکه معاملاتشان توسط ماینرها در اولویت قرار بگیرد مجبورند که هزینه بیشتری را متحمل شوند و این روند هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

بر اساس داده‌های «ETH Gas Station» تراکنش‌ها تتر (Tether) از طریق بلاک چین اتریوم در یک ماهه گذشته نزدیک به ۱۰٫۵۰۰ اتر هزینه داشته است. جالب است بدانید ارزش بازار تتر که بزرگ‌ترین استیبل کوین یا ارز ثابت بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود از ۹ میلیارد دلار عبور کرده است. تتر روی بلاک چین‌های مختلفی از جمله بلاک چین اتریوم از طریق توکن ERC-20 فعالیت می‌کند.

افزایش هزینه تراکنش اتریوم

نمودار میزان استفاده از تتر در شبکه اتریوم

علاوه بر حضور بزرگترین استیبل کوین بازار روی بلاک چین اتریوم، تقاضای تتر هم در ماه‌های گذشته افزایش یافته است و همین موضوع باعث افزایش تراکنش‌های در اتریوم شده است.

حجم استفاده از شبکه اتریوم

نمودار میزان استفاده از شبکه اتریوم نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر میزان استفاده از این شبکه نزدیک به ۹۵ درصد افزایش یافته است. با افزایش استفاده از سبکه بدون تردید رقابت برای تراکنش‌ها هم افزایش می‌یابد، در نتیجه عجیب نیست که قیمت گس هم افزایش یابد و در نهایت همه‌ی این‌ها به افزایش هزینه تراکنش اتریوم منجر شده است.

افزایش هزینه تراکنش اتریوم

نمودار میزان استفاده از شبکه اتریوم

این مطلب راهم مطالعه کنید: امکان پردازش ۱۰۰٫۰۰۰ تراکنش در ثانیه برای اتریوم ۲

با استفاده از مکانیسم اثبات کار، ماینرهای اتریوم می‌توانند درباره تغییرات شبکه رای دهند. بر اساس داده‌های به دست آمده از استخر استخراج اتریوم به نام اترماین «Ethermine»، ماینرها در حال حاضر به افزایش حد گس (gas limit)  از ۲/۵۰۰/۰۰۰ به ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ در هر بلوک رای داده‌اند.

ماینرها اعتقاد دارند این موضوع می‌تواند به افزایش ظرفیت پردازش تراکنش‌ها به ۹ تراکنش در هر ثانیه منجر شود. افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها می‌تواند به حل مشکل ازدحام و مقیاس‌پذیری اتریوم در صورت افزایش پذیرش و استفاده از شبکه آن کمک کند.

البته افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها یک راه حل کوتاه مدت برای این موضوع است و شاید تنها راه‌حل مشکل ازدحام و مقیاس‌پذیری اتریوم مهاجرت به اتریوم ۲ و استفاده از مکانیسم اثبات سهام (proof-of-stake) است.

اگر نسبت به این موضوع علاقه‌مند هستید به شما توصیه می‌کنیم حتما به مقاله گس اتریوم چیست در وبسایت کوین نیک سر بزنید و نظرات و سوالات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

منبع: dailyhodl