طی چهار هفته گذشته بازار ارزهای دیجیتال روزهای درخشانی را سپری کرده و ارز دیجیتال اتریوم هم موفق شده است در ۳۰ روز گذشته ۴۰ درصد به ارزش خود بیفزاید. افزایش قیمت اتر باعث کمبود پردازنده های گرافیکی (GPU) و در نتیجه کمیاب شدن ماینرهای اتر شده است. در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

علت کمبود پردازنده های گرافیکی در بازار چیست؟

گزارش‌های محلی از بازار پردازنده‌های گرافیکی در چین نشان می‌دهد، با افزایش قیمت اتر، پیدا کردن دستگاه‌های ماینر اتریوم هم بسیار دشوار شده است. جالب است بدانید روز دوشنبه اتریوم به بالاترین قیمت ۱۱ ماه اخیر خود یعنی ۳۲۷ دلار صعود کرد.

آمارهای منتشر شده توسط اتر اسکن (Etherscan) نشان می‌دهد، هش‌ریت شبکه اتریوم نسبت به هفته اول ژانویه سال ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۸)، بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. بررسی شبکه بلاک چین اتریوم در روز ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد) نشان می‌دهد هش ریت اتریوم نزدیک به ۱۹۴٫۶۵۰ گیگاهش در ثانیه رسیده است.

خبرنگار مالی به نام وینسنت هی (Vincent He) اخیرا در مصاحبه با یک تولیدکننده پردازنده گرافیکی در چین توضیح داده است که مشکل اصلی کمبود GPU مربوط به تامین‌کنندگانی مانند انویدیا (Nvidia) است.

این شرکت تولیدکننده GPU در چین می‌گوید انویدیا تولید چیپ‌های سری RTX 20 را متوقف کرده است که همین امر باعث ایجاد مشکل در صنعیت ماینینگ اتریوم شده است. البته انویدیا اعلام کرده است قصد دارد در آینده نزدیک نسل جدید این کارت‌ گرافیکی به نام RTX 30 را به بازار عرضه کند.

به گفته این شرکت تولیدکننده GPU علت اصلی افزایش قیمت GPU به خاطر دو تامین‌کننده اصلی کارت‌های گرافیکی است که به خاطر شیوه ویروس کرونا تولیدات خود را کاهش داده‌اند. علاوه بر این شرکت‌ها برای جلوگیری از خرید بیش از حد و نگهداشتن بازار برای تولیدات بعدی سعی می‌کنند تولید خود را محدود کنند. به‌گفته این تولیدکننده احتمالا محصول جدید انویدیا پس از ماه سپتامبر (شهریور) وارد بازار شود که تقاضای آن در بازار به‌وجود آمده باشد.

کمبود پردازنده های گرافیکی

کمبود پردازنده های گرافیکی در بازار در اثر افزایش قیمت اتریوم

ماینرهای اتریوم مشتریان اصلی کارت‌های گرافیک

این اولین بار نیست که به خاطر ماینرهای اتریوم، پردازنده‌های گرافیکی در بازار کمیاب می‌شود. بسیاری از مردم امیدوارند با راه‌اندازی شبکه اتریوم ۲ تقاضا برای GPU کاهش پیدا کند.

نسخه جدید اتریوم یا همان اتریوم ۲ که بارها راه‌اندازی آن به تعویض افتاده است، از مکانیسم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که می‌تواند به مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه اتریوم اضافه کند.

در ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) ینسن هوانگ (Jensen Huang) مدیرعامل انویدیا، از ماینرهای اتریوم که باعث کمبود کارت‌های گرافیکی این شرکت در بازار شده بودند گلایه کرد. هوانگ اعتقاد دارد جامعه ارز دیجیتال از قابلیت بالای کارت‌های گرافیک انویدیا برای استخراج اتریوم استفاده می‌کنند.

البته هوانگ توضیح می‌دهد:

در بالاترین سطح فکر می‌کنم فسلفه ارزهای دیجیتال است که باعث این مشکل شده است. صنعت ارز دیجیتال بر پایه استفاده از محاسبات توزیع شده با کارایی بالا است. به این ترتیب ابرکامپیوترهایی که به‌نوعی در دست همه مردم جهان است به‌طوریکه هیچ نیرویی به تنهایی نمی‌تواند این ارزهای دیجیتال را کنترل کند.

هوانگ همچنین در ادامه توضیح می‌دهد مشکل اصلی کمبود برعهده انویدیا نیست بلکه صنعت بازی و گیمینگ هم در حال گسترش است و پردازنده‌های گرافیک مخصوص بازی هم با تقاضای بالایی همراه شده است.

وینست هی در یگ گزارش در نشریه «۸btc» توضیح داده است که در حال حاضر تعداد زیادی از ماینرهای چینی به‌خاطر دریافت سریع‌تر پاداش حاصل از ماینینگ از شبکه بیت کوین به شبکه اتریوم مهاجرت کرده‌اند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در صنعت استخراج بیت کوین پس از ۶۰۰ روز به سودآوری می‌رسد اما در شبکه اتریوم این عدد به ۲۰۰ روز کاهش می‌یابد.

همچنین وانگ شنگ‌لین (Wang Shenglin) مدیرعامل تولیدکننده اسیک (ASIC) به نام «Innosilicon» که تجهیزات استخراج بیت کوین «SHA256» و کارت‌های گرافیکی استخراج اتریوم را تولید می‌کند می‌گوید: «به‌تازگی شاهد افزایش تقاضای خرید تجهیزات با پردازنده‌های گرافیکی بوده است.»

وانگ شنگ‌لین می‌گوید: ‌«اتریوم همچنان رهبر بازار ارزهای ارزهای دیجیتال است و تولید پردازنده‌های گرافیکی در حال کاهش یافتن است، اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالا خیلی زود شاهد افزایش قیمت پردازنده‌های گرافیکی خواهیم بود.»

منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما از بازار ارزهای دیجیتال در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم

منبع: news.bitcoin