در این روزها تراکنش های شبکه اتریوم رشد قابل توجهی داشته است و به حد سال ۲۰۱۸ خود رسیده‌اند؛ یعنی سالی که عرضه اولیه سکه عظیمی تمام شبکه را فرا گرفته بود.

افزایش توکن‌های دیفای (DeFi) روی شبکه اتریوم و همچنین اپلیکیشن‌های لایه دوم را می‌توان از مهمترین دلایل افزایش تراکنش‌ها نام برد. از طرفی راه‌اندازی قریب‌الوقوع اتریوم ۲ موجب شده تا سرمایه‌گذاران برای استیکینگ در این شبکه به جمع‌آوری اتریوم در کیف پول‌هایشان روی بیاورند.

دیفای باعث جنب‌وجوش اتریوم شده است

اعداد و ارقام حکایت از این دارند که تراکنش‌های اتریوم نزدیک به سطح سال ۲۰۱۸ خود شده‌اند. این افزایش تراکنش موجب شده قیمت گس (GAS) نیز افزایش یابد و به بیشترین میزان خود برسد.

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، تعداد تراکنش‌ها از رکورد پارسال، یعنی یک میلیون تراکنش در روز نیز بیشتر شده و بالاتر رفته است (تقریبا نزدیک ۱/۳ میلیون تراکنش در روز در سال ۲۰۱۸). میزان فعلی تراکنش‌های اتریوم در روز چیزی حدود ۱/۱ تا ۱/۲ میلیون تراکنش است.

افزایش تراکنش های شبکه اتریوم

تراکنش های شبکه اتریوم

زمان محاسبه این نمودارها مصادف شده است با افزایش اپلیکیشن‌های دیفای. پروژه‌هایی مانند بالانسر (Balancer)، آوه (Aave)، کامپاوند (Compound)، و همچنین سینتتیکس (Synthetix) که علاوه بر جذب علاقه فعالان ارز دیجیتال، توانست نظر رسانه‌ها را نیز به خود جلب کند (تقریبا افزایش محبوبیت این پروژه‌ها همزمان شده است با افزایش تراکنش‌های شبکه اتریوم).

در حال حاضر توکن‌های دیفای ۱/۴۴ درصد از کل فضای ارز دیجیتال را از آن خود کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: تحلیل روند بیت کوین و اتریوم در هفته‌ گذشته و روزهای آینده

رشد تراکنش های شبکه اتریوم موجب شده برخی از افزایش قیمت اتریوم خبر دهند. بر اساس یک مدل اقتصادی رشد توکن‌های دیفای روی شبکه اتریوم موجب رشد قیمت اتریوم خواهد شد. این نکته را یکی از تحلیل‌گران ارز دیجیتال، مورگان بنت در توییترش به آن اشاره کرده است:

افزایش تراکنش های شبکه اتریوم

توییت مورگان بنت مبنی بر افزایش قیمت اتریوم

کارمزد تراکنش‌ها افزایش می‌یابد

اما به هر حال استخر حافظه شبکه اتریوم نیز کمک چندانی به ثابت ماندن کارمزد تراکنش نخواهد کرد. در چند هفته اخیر کامزد تراکنش‌های شبکه اتریوم افزایش یافته و در بعضی از قراردادهای هوشمند به بالاتر از ۱۰ دلار هم رسیده است.

در این قضیه می‌توان رد پای افزایش سکه‌های دیفای را نیز مشاهده کرد؛ ده سکه برتر دیفای همگی روی شبکه اصلی اتریوم فعالیت می‌کنند:

افزایش تراکنش های شبکه اتریوم

افزایش تراکنش های شبکه اتریوم

در سایت رددیت موضوع افزایش تراکنش‌های اتریوم مورد بحث قرار گرفته و کاربران به تحلیل احساسی و تاثیر آن بر بازار پرداخته‌اند. به‌عقیده یکی از این کاربران، «قیمت بالای گس واقعا ناراحت‌کننده است (و گاهی حتی گیج‌کننده) و کار قراردادهای هوشمند را واقعا سخت می‌کند.»

اما اکوسیستم‌های بزرگتر اتریوم در حال حل این مشکلات هستند. استارک‌ویر (Starkware) که برپایه کانسن‌سیس (ConsenSys) است توانسته در ماه می به مقدار ۹هزار تراکنش در ثانیه برسد؛ همچنین شبکه متیک (Matic) هفته پیش از آزماییش موفقیت‌آمیز ۷٫۲۰۰ تراکنش در ثانیه خبر داد.

سرعت تراکنش فعلی شبکه اتریوم پایین است و تنها به میزان ۱۲ تا ۱۵ تراکنش در ثانیه می رسد. البته آمار و ارقام آزمایش‌ها نشان می‌دهد که طراحی لایه دوم نوید قدرت گرفتن شبکه اتریوم را می‌دهد، تا جایی که می‌تواند یک میلیون تراکنش را در یک ثانیه انجام دهد.

منبع: CryptoSlate