به گفته دنی رایان (Danny Ryan) توسعه دهنده و هماهنگ کننده اتریوم ۲، بعد از انتظار طولانی مدت جامعه اتریوم، حالا توسعه دهندگان این پلتفرم به دو دستاورد بزرگ برای رونمایی از فاز صفر اتریوم ۲ دست پیدا کرده‌اند. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد جزئیات رونمایی از فاز صفر اتریوم ۲ صحبت کنیم.

بر اساس گزارش دنی رایان، در ابتدا قرار است نسخه آزمایش عمومی چند کاربره (public multi-client testnet) اتریوم ۲ روز دوشنبه ۲۹ ژوئن رونمایی شود. این نسخه آزمایشی که با نام آلتونا (Altona v0.12) منتشر می‌شود، احتمالا آخرین نسخه شبکه آزمایشی اتریوم ۲ است و انتظار می‌رود پایه و اساس اولین شبکه آزمایشی اتریوم ۲ باشد که به صورت عمومی و طولانی مدت در دسترس قرار خواهد گرفت.

طبق گزارش این کار توسط تیم‌های اصلی به نام‌های لایت هاوس (Lighthouse)، نیمبوس (Nimbus)، پریسم (Prysm)، تکو (Teku)، آفری (Afri) و برخی از اعضای تیم بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) کنترل خواهد شد.

سپس قرارداد سپرده (deposit contract) اتریوم ۲ هم به طور رسمی به‌روزرسانی خواهد شد. نسخه جدید این ویژگی به جای کامپایلر وایپر (Vyper) در سالیدیتی (Solidity) نوشته شده است و دارای همه ویژگی‌های نسخه قبلی خواهد بود.

به گفته رایان، وایپر یک زبان برنامه‌نویسی بسیار درخشان است اما گزارش تیم‌های تحقیقات امنیتی نشان می‌دهد که دارای باگ‌ زیادی است و همین موضوع نگرانی‌هایی را در مورد بانک اطلاعاتی کامپایلر ایجاد می‌کرد.

از این قرارداد سپرده برای واریز حداقل ۳۲ اتریوم برای افرادی که تمایل دارند در برنامه استیکینگ اتریوم و اعتبارسنجی شبکه شرکت کنند، استفاده خواهد شد.

در حال حاضر تیم توسعه دهنده اتریوم ۲ یک برنامه پیدا کردن باگ و دریافت بازخورد برای فاز صفر و همچنین قرارداد سپرده جدید اجرا کرده است.

رایان اعلام کرده است پس از راه‌اندازی اولیه و شناسایی باگ‌های احتمالی، آدرس جدید قرارداد سپرده برای مشارکت باز و عمومی کاربران فراهم شود.

آلتونا یک شبکه آزمایشی است که به جای کاربر نهایی بیشتر روی توسعه‌دهندگان متمرکز شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند به محیط تولید این نرم‌افزار ملحق شوند و آن را آزمایش کنند و باگ‌های احتمالی را شناسایی و رفع کنند.

با همه این‌ها، آلتونا یک نقطه عطف برای راه‌اندازی فاز صفر و پیاده‌سازی تدریجی اتریوم ۲ خواهد بود.

راه اندازی فاز صفر اتریوم ۲

فازهای اجرایی پیاده‌سازی پروژه اتریوم ۲

این مطلب راهم مطالعه کنید: مردم آماده سرمایه گذاری روی اتریوم ۲ هستند

اتریوم ۲ دارای یک زیرساخت مقیاس پذیر اثبات سهام (proof-of-stake) است که با هدف افزایش امنیت و مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم برای انجام کارها با کمترین اختلال ممکن است.

راه‌اندازی اتریوم ۲ یک پروژه چندساله است که شامل فاز صفر (زنجیره بیکن)، فاز ۱، فاز ۱/۵ و فاز ۲ است.

با وجود به‌روزرسانی‌های متعدد هنوز برنامه زمان‌بندی رسمی برای پیاده‌سازی فازهای اتریوم ۲ اعلام نشده است، اگرچه برخی از کاربران ردیت حدس می‌زنند پیاده سازی کامل فاز صفر تقریبا ۴ تا ۸ ماه طول خواهد کشید.

در به‌روزرسانی قبلی که اوایل ماه آوریل انجام شده بود، نسخه ۰/۱۱شبکه آزمایشی چند کاربره تنها برای اعتباردهندگان پریسم و لایت‌هاوس عرضه شده بود.

باید تا فردا صبر کنیم و ببینم راه‌اندازی فاز صفر اتریوم ۲ چگونه پیش خواهد رفت.

منبع: Cryptonews