کنستانتین کلادکو (Konstantin Kladko) مدیر فنی شبکه اسکیل (Skale Network) در مصاحبه با کوین تلگراف گفت: قدرت اتریوم به اکوسیستم بزرگ آن وابسته است و نه چیزی که از اتریوم ۲ انتظار داریم. در ادامه این مقاله از کوین نیک به بررسی جزئیات این مصاحبه و نظرات کلادکو در مورد اتریوم ۲ خواهیم پرداخت.

کلادکو توضیح می‌دهد که:

توکن ما (شبکه اسکیل) روی اتریوم قرار دارد. هنگامی که گرهی را در اسکیل ثبت می‌کنید، در واقع از طریق اتریوم این کار را انجام می‌دهید. ما احتمالا بزرگترین مجموعه قراردادهای هوشمند روی شبکه اصلی اتریوم هستیم.

در واقع از صحبت‌های کلادکو می‌توان نتیجه گرفت اکوسیستم اتریوم مانند یک بولدوزر غیرقابل توقف است و شبکه اتریوم آنقدر بزرگ شده است که رقابت با آن بی‌معنی و ناامید کننده است.

کلادکو در این مصاحبه قسمتی از زندگی خودش از سال ۲۰۰۰ که در استنفورد کار می‌کرد را هم بازگو کرده است:

یکی از دوستانم به اتاقم آمد و گوگل را به من نشان داد. لحظه‌ای که آن را دیدم و در قسمت جستجو کلمه‌ای را تایپ کردم فهمیدم این شرکت صدها میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

گاهی اوقات در زندگی این حس را پیدا می‌کنی، مثلا وقتی استیو جابز در سال ۲۰۰۷ آیفون را معرفی کرد.

برای اتریوم هم در کنفرانس سال ۲۰۱۷ که با عنوان Devcon 3 برگزار شد، اتفاق مشابه افتاد. برای ما در آن زمان کاملا روشن بود که اتریوم یک پیشرفت باورنکردنی خواهد داشت.

برای کلادکو شتاب رو به جلو و جامعه مهمترین اجزای یک اکوسیستم هستند، در حالی که فناوری می‌تواند ثابت باشد.

کنستانتین کلادکو مدیر فنی شبکه اسکیل

کنستانتین کلادکو بنیانگذار شبکه اسکیل

این مطلب راهم مطالعه کنید: میزان سود اتریوم ۲ برای سهامداران در شبکه اتریوم چقدر خواهد بود؟

قدرت اتریوم وابسته به اکوسیستم است نه اتریوم ۲

کلادکو در پاسخ به این سوال که چگونه اتریوم ۲ و تاخیرهای آن با نظریه بولدوزر توقف ناپذیر همخوانی دارد، گفت: این موضوع را می‌توان با بعضی از زبان‌‌های برنامه نویسی مانند جاوا مقایسه کرد، با وجود اینکه به طور مرتب زمان عرضه نسخه‌های مختلف آن طولانی‌تر شد اما توانست خودش را به بازار تحمیل کند.

این موضوع برای اتریوم هم صادق است. واقعاً تاخیر در عرضه اتریوم ۲ خیلی هم مهم نیست. احتمالا علت اصلی این تاخیرها وجود افراد بالغ و برنامه نویسان مختلف است. در این میان، استارتاپ‌های نوپا مانند ما هم کمک خواهند کرد. شما قادر خواهید بود کارهای بسیاری را در اتریوم ۱ بعلاوه اسکیل  انجام دهید.

شبکه اسکیل، همانطور که از نامش هم مشخص است (اشاره به واژه Scsle) در مورد افزایش مقیاس شبکه از طریق یک معماری زنجیروار است که به عقیده کلادکو می‌تواند با پلتفرم‌های متمرکز مانند AWS رقابت کند.

کلادکو در صحبت‌هایش به رمان علمی تخیلی شکست ناپذیر (Invincible) اثر استانیسلاو لم (Stanislaw Lem) اشاره می‌کند. در این رمان یک سیاره درگیر جنگ بین دو تمدن کامپیوتری قرار می‌گیرد. یکی از این تمدن‌ها از کامپیوترهای بزرگ تشکیل شده و دیگری از کامپیوترهای ریز که می‌توانند به هر شکلی تبدیل شوند. در نهایت کامپیوترهای ریز به دلیل انعطاف پذیری بیشتر به پیروزی می‌رسند.

از صحبت‌های کلادکو می‌توان فهمید که اسکیل قصد دارد تا به موج بعدی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قدرت دهد که به گفته وی می‌توانند جایگزین گوگل، فیسبوک و سایر پلتفرم‌هایی شوند که از داده‌های متمرکز استفاده می‌کنند.

مردم دلشان می‌خواهد قدرت داشته باشند. آن‌ها می‌خواهند کنترل داده‌های خود را در دست داشته باشند و این یک موضوع مهم است. برای این کار شما باید از فناوری بلاک چین استفاده کنید.

اما اتریوم ۲ حتی با زنجیره ۶۴ تایی شاردینگ آن و توانایی انجام هزاران تراکنش در ثانیه هنوز هم نمی‌توان میزبان مناسبی برای پلتفرم‌های مانند گوگل غیرمتمرکز باشد.

چشم انداز اسکیل در ۱۰ سال آینده این است که اتریوم بتواند یک لایه امنیتی را به عنوان پایه و اساس تامین کند و هزاران تراکنش روی شبکه‌های دیگری مانند ما که روی اتریوم قرار داریم، انجام شود.

به نظر شما علت اصلی موفقیت و قدرت اتریوم چیست؟ آیا تاخیر و عدم موفقیت در پیاده‌سازی اتریوم ۲ می‌تواند به محبوبیت آن خدشه‌ای وارد کند؟

منبع: cointelegraph