از زمان پیدایش بیت ‌کوین در سال ۲۰۰۹، این رمزارز صعود و سقوط‌های قابل‌توجهی را در بازار رمزارزها تجربه کرده است. بیت ‌کوین به عنوان برجسته‌ترین رمزارز در جهان شناخته شده است، اما هنوز هم نکات مبهم بسیاری درباره بیت کوین و چگونگی به وجود آمدن آن وجود دارد. در ذهن برخی افراد این سوالات ممکن است وجود داشته باشد، چه کسی خالق بیت ‌کوین است؟ آیا این رمزارز توسط شخص یا اشخاصی ایجاد شده است؟ و ساتوشی ناکاموتو کیست؟ با کوین نیک همراه باشید.

پیدایش بیت کوین چگونه اتفاق افتاد؟

منشأ پیدایش بیت کوین

در سال ۲۰۰۸، نخستین اطلاعات درباره بیت ‌کوین در وب‌سایت‌ها منتشر شد

در آگوست ۲۰۰۸، عنوان دامنه bitcoin.org بدون اعلان عمومی به صورت آنلاین ثبت شد. دو ماه بعد، مقاله‌ای تحت عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی پایاپای» به صورت یادداشتی در رمزنگاری منتشر شد. این مقاله در واقع برای نخستین مرتبه به معرفی ساتوشی ناکاموتو پرداخته و نام وی را برای همیشه با عنوان رمزنگاری پیوند می‌دهد.

پیدایش بیت کوین در سال 2008

اطلاعات درباره بیت ‌کوین در وب‌سایت‌ها

در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹، مراحل اولیه فعالیت بیت ‌کوین با ۳۰٫۰۰۰ خط کد آغاز شد

بیت ‌کوین از طریق یک سیستم نرم‌افزاری مستقل اجرا می‌شود که توسط افرادی که به دنبال بیت ‌کوین در یک سیستم مبتنی بر قرعه‌کشی هستند، استخراج می‌شود. در طی ۲۰ سال آینده، به‌طورکلی ۲۱ میلیون سکه توزیع و انتشار می‌یابد.

در میان نخستین طرفداران بیت ‌کوین، هال فینی، سازنده بازی کنسول و عضو اولیه «جنبش cypherpunk»، پیشنهاد ناکاموتو برای بیت ‌کوین را از فهرست پستی منتشر شده رمزنگاری پیدا کرد.

پیدایش بیت کوین با کدهای نخستین

فینی

«فینی» در یک پست وبلاگ خود اظهار داشت که به ایده ارز غیرمتمرکز آنلاین علاقه‌مند بود. هنگامی که ناکاموتو انتشار این نرم‌افزار را اعلام کرد، فینی استخراج ۱۰ بیت ‌کوین اصلی از بلوک ۷۰ را پیشنهاد داد – که ساتوشی درخواست وی را به‌عنوان تست ارسال کرد. فینی از روابط متقابل خود با ناکاموتو می‌گوید: «در ذهن خود این تصور را داشتم که با یک جوان ژاپنی- آمریکایی سروکار دارم که بسیار باهوش و متواضع بود. من فرد خوش‌شانسی هستم که در طول زندگی با افراد سرشناسی آشنا شده‌ام؛ بنابراین من درک خوبی از نشانه‌ها دارم.»

پیدایش بیت کوین و ایده ارز غیر متمرکز

دنیای بیت کوین

فینی هرگونه ادعایی مبنی بر اختراع بیت ‌کوین را به صراحت تکذیب کرده و همواره بیان دارد که بعد از ناکاموتو وارد عرصه رمزارز شده است. در سال ۲۰۱۴، فینی بر اثر بیماری عصبی دژنراتیو ALS درگذشت. وی در یکی از آخرین پست‌های خود در انجمن گفتگوی بیت کوین گفت که هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو هنوز به‌ صورت یک راز برای وی باقی‌مانده است. فینی می‌گوید که به دستاوردهای خود در زمینه بیت ‌کوین افتخار می‌کند و مخزن بیت ‌کوین وی در کیف پول آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) ذخیره شده و به عنوان بخشی از میراث وی برای خانواده باقی‌مانده است. امیدوارم که این مخزن بیت ‌کوین برای وراث مفید واقع شود.

پیدایش بیت کوین و اولین خرید با آن

پیدایش بیت کوین

تقریبا بعد از گذشت یک سال، بیت ‌کوین کم‌کم به یک ارز پایدار تبدیل می‌شود

در سال ۲۰۱۰، تعداد کمی از تجار بیت ‌کوین را به جای ارزهای مقرر پذیرفتند. یکی از اولین کالاهای ملموس که تاکنون با رمزارز خریداری شده، یک پیتزا بوده است. امروزه میزان بیت ‌کوین مورد نیاز برای خرید آن پیتزا ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد. همچنین علاقه‌مندان نخبگان فناوری، جذب حیطه رمزارز شده‌اند. در سال ۲۰۱۲، کامرون و تایلر وینکلووس ۱۰ میلیون دلار بیت ‌کوین خریداری کردند و در کمتر از یک سال میزان سرمایه‌گذاری آنها بیش از سه برابر شد. همچنین تخمین زده شده که دوقلوهای وینکلووس دارای ۱% کل بیت ‌کوین‌های موجود هستند.

پیدایش بیت کوین و ارتباط آن با مواد مخدر

بازار آنلاین سیلک رود

در سال ۲۰۱۱، سیلک رود، یک بازار آنلاین مواد مخدر غیرقانونی راه‌اندازی شده و از بیت ‌کوین به‌ عنوان شکل اصلی ارز خود استفاده می‌کند

بی تاثیر بودن ماهیت بیت ‌کوین، خصوصیتی است که آن را به یک ارز ایده آل برای تسهیل تجارت مواد مخدر در بازار سیاه رو به رشد اینترنتی تبدیل می‌کند. بیت ‌کوین معادل پول نقد دیجیتال، یک سیستم تجارت خودگردان با قابلیت نگه داشتن هویت ناشناس دارنده آن است.

با داشتن بیت ‌کوین هر فردی می‌توانست وارد سیلک رود شود و دانه حشیش، LSD و کوکائین را بدون احراز هویت، خریداری کند. این مزایای استفاده از بیت ‌کوین، کاملاً یک‌طرفه نبوده و به نحوی باعث قانونی شدن سایت قاچاق مواد مخدر، حتی با وجود استفاده از آن برای تسهیل تجارت غیرقانونی شد.

بیشتر بخوانید: رمزارزهای ناشناس برتر- SimpleSwap.io

دو سال بعد، شخصیت مرموز معروف به «ساتوشی ناکاموتو» از وب ناپدید می‌شود

ناکاموتو در ۲۳ آوریل ۲۰۱۱، برای «مایک هرن»، سازنده شبکه نرم‌افزاری بیت ‌کوین یک ایمیل کوتاه فرستاد. وی با اشاره به پروژه بیت ‌کوین گفت: مسیر فعالیتی خود را تغییر می‌دهم و همچنین درباره بیت ‌کوین پیش‌بینی کرد که در آینده جایگاه خوبی خواهد داشت. در نتیجه آن، ناکاموتو مجموعه گسترده‌ای از نوشته‌ها، فرضیه‌ای از عملکرد بیت ‌کوین و ابداع موثرترین رمزنگار خود را معرفی کرد.

پیدایش بیت کوین و ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو، این مرد دو ملیتی ژاپنی آمریکایی چه کسی است؟

وقتی عنوان «Satoshi Nakamoto» را در گوگل جستجو بزنید، نتایج آن تصویری از یک مرد سالخورده آسیایی نشان می‌دهد. این چهره متعلق به دوریان ناکاموتو که در بدو تولد «ساتوشی ناکاموتو» نام‌گذاری شده است. وی تقریبا ۷۰ سال سن داشته و به همراه مادرش در لس آنجلس زندگی می‌کند و همان‌گونه که چندین بار اعلام کرده، خالق بیت ‌کوین نیست.

در سال ۲۰۱۴، خبرنگار «نیوزویک»، لی گودمن، گزارشی مبنی بر اعلام هویت خالق بیت ‌کوین «ناکاموتو» با توجه به فعالیت برجسته وی در زمینه مهندسی و به‌ویژه در زندگی شخصی او منتشر کرد. پس از انتشار فوری این گزارش، ناکاموتو توسط خبرنگاران مورد تعقیب قرار گرفته و او را در مسیر حرکت به سمت یک رستوران سوشی ردیابی کردند. ناکاموتو به خبرنگار روزنامه آسوشیتد پرس گفت که در زمان تماس گودمن با وی، فقط چند هفته قبل درباره بیت ‌کوین مطالبی را شنیده بود. دو هفته بعد، وی بیانیه‌ای را به نیوز ویک صادر کرد و اظهار داشت که او خالق، ابداع کننده و یا سازنده بیت ‌کوین نبوده است.

ادعای دوریان ناکاموتو یک روز بعد توسط خالق واقعی بیت کوین ساتوشی ناکاموتو مورد تایید قرار گرفت و نام کاربری «ساتوشی» به طرز عجیبی در یک انجمن آنلاین با این عنوان ظاهر شد: «من دوریان ناکاموتو نیستم.»

پیدایش بیت کوین و نقش کریگ رایت

دوریان ناکاموتو

جدال کریگ رایت

در سال ۲۰۱۶، کارآفرین استرالیایی کریگ رایت ادعا کرد که خالق بیت ‌کوین است و کد مورد نظر را به‌ عنوان مدرک اثبات ارائه داد. علاوه براین، طراح و برنامه‌نویس بیت کوین، گاوین اندرسن، براساس حرکات رفتاری رایت تایید کرد که به احتمال ۹۸% رایت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است.

اما سایر افراد به سرعت مخالفت خود را نشان دادند و ادعای رایت باعث ایجاد شک و تردید در شبکه آنلاین و همچنین ورود FBI گشت. در حین انجام تحقیقات گسترده، رایت بیانات نوشته شده در پست خود را حذف کرد و عذرخواهی نا آشکار خود را اعلام نمود. وی اظهار داشت: من اعتقاد داشتم که می‌توانم چندین سال به‌ صورت ناشناس باقی بمانم اما از آنجایی که وقایع این هفته آشکار شد و من آمادگی جهت انتشار اثبات دسترسی به نخستین راه‌حل‌ها را داشتم، در این کار شکست خوردم و من شهامت کافی ندارم.

پیدایش بیت کوین و نقش نیک سازو

کارآفرین استرالیایی کریگ رایت

«نیک سازو» ادعای مبنی بر ابداع بیت ‌کوین را انکار می‌کند

در جریان تعیین هویت ساتوشی ناکاموتو، در مورد یک شخص صحبت‌های زیادی شده است. وی یک متخصص مخفی رمزنگاری است که نه تنها عامل پایه‌ای برای توسعه بیت ‌کوین نبود، بلکه رمزارز خود را با عنوان «بیت گلد» در اواخر دهه ۹۰ ابداع کرد. در سال ۲۰۱۴، تیمی از محققان زبان‌شناسی، نوشته‌های ناکاموتو را در کنار آن سیزده سازنده فعال بیت ‌کوین مطالعه کردند. نتایج این مطالعات غیرقابل انکار است.

محققان این مطلب را گزارش دادند که تعداد شباهت‌های مربوط به زبان‌شناسی بین مطالب نوشتاری Szabo و Bitcoin whitepaper غیرقابل توصیف است. همچنین یادداشتی موجود در روزنامه نیویورک تایمز، «زابو» را به‌ عنوان خالق بیت ‌کوین معرفی کرده است. زابو یک آزادیخواه مقتدر که درباره بیت ‌کوین و فناوری بلاکچین به‌طور علنی صحبت کرده، از ابتدای فعالیت خود در عرصه رمزنگاری فعال بوده است.

زابو به‌طور صریح ادعاهای گفته شده در روزنامه نیویورک تایمز و توییت نوشته شده را انکار کرد.

بیشتر بخوانید: راهی برای یافتن ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو واقعی چگونه می‌تواند هویت خود را اثبات کند؟

او می‌تواند از کلید PGP خود استفاده کند. کلید PGP یک برنامه رمزگذاری منحصر به فرد است که با نام کاربر مشخصی – مشابه امضای آنلاین – مرتبط است. ناکاموتو می‌تواند پیام خود را به یک پیام مبنی بر تایید هویت وی پیوست کند.

او می‌توانست بیت ‌کوین خود را جابجا کند

ناکاموتو ثروت بیت ‌کوین را به خود اختصاص داده است. تصور می‌شود وی بیش از یک میلیون سکه در اختیار داشته که این مبلغ امروز بیش از ده میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. از لحاظ تئوریکی ناکاموتو می‌تواند آن سکه‌ها را به آدرس دیگری منتقل کند.

پیدایش بیت کوین و نقش ایلان ماسک

ایلان ماسک، مؤسس «تسلا و اسپیس ایکس»

دوریان ناکاموتو، نیک سازو و کریگ رایت تنها افرادی نیستند که به‌ عنوان خالق بیت ‌کوین مورد بحث قرار گرفته‌اند

یک فهرست کلی از افرادی که ادعا شده است خالق بیت ‌کوین هستند، وجود دارد؛ اما تاکنون همه آن‌ها مورد اعتراض متخصصان این حیطه قرار گرفته‌اند. ایلان ماسک، مؤسس «تسلا و اسپیس ایکس»، هرگونه ادعایی مبنی بر خلق بیت ‌کوین را تکذیب کرده است. هنگامی‌که در ویکی‌پدیا نام «ساتوشی ناکاموتو» را وارد کنید حداقل اسامی ۱۳ شخص را به‌ عنوان مسئول ایجاد بیت ‌کوین معرفی می‌کند. تقریبا ۱۰ سال از آغاز بیت ‌کوین می‌گذرد و ما هنوز نتوانستیم هویت فرد سازنده اصلی آن را تایید کنیم.

پیدایش بیت کوین و نقش برنارد فون

برنارد فون نوت هاوس

چرا خالق مهم‌ترین رمزارز جهان تصمیم بر ناشناس ماندن هویت خود می‌گیرد؟

همان‌گونه که مشخص است، آزمایش اشکال جدید ارز بدون عواقب نیست. در سال ۱۹۹۸، برنارد فون نوت هاوس، ساکن هاوایی با یک ارز جدید بنام «دلار آزادی» به نتایج ناخوشایندی رسید: وی به جرم نقض قانون فدرال متهم شد و با یک عفو مشروط سه ساله، به شش ماه حبس خانگی متهم شد.

در سال ۲۰۰۷، فعالیت یکی از اولین ارزهای دیجیتال، E-Gold، در شرایط جنجالی اختلافات دولت به دلایل وجود پول‌شویی مابین آن‌ها، متوقف شد.

موضوع ناشناس ماندن هویت خالق اصلی بیت کوین می‌تواند دلایل قابل قبولی داشته باشد: با حفظ ناشناس ماندن، از عواقب نامطلوب حقوقی ممانعت کرده و ناشناس بودن خود را تا حدودی دلیل موفقیت ارز می‌داند.

علاوه بر این، یکی از موسسین بنیان‌گذار می‌گوید این یک ارز غیرمتمرکز و بدون هیچ‌گونه مشکلی برای موسسات و اشخاص است. ناکاموتو در گزارش اصلی خود درباره بیت کوین نوشت: لازمه فعالیت در این حیطه، ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به جای اعتمادسازی بوده که به هر دو طرف معامله اجازه ایجاد یک ارتباط مستقیم بدون نیاز به وجود شخص ثالث قابل اعتماد دیگری می‌دهد.

پیدایش بیت کوین و دردسرهای آن

هویت ناشناس خالق بیت کوین

چرا افراد برای ایجاد ارز غیرمتمرکز بدون دریافت اعتبار خود را درگیر مشکلات مربوطه می‌کنند؟

بخش اعظم رازهای موجود پیرامون ناکاموتو، می‌توان به انگیزه‌های وی اشاره کرد. دلیل نامشخص بودن هویت فردی که برای ایجاد ارز غیرمتمرکز تلاش زیادی کرده، چیست؟

نگاه دقیق‌تری به یکی از پست‌های نوشته شده توسط ناکاموتو درباره بیت کوین، انگیزه‌های احتمالی وی را روشن می‌کند. در فوریه ۲۰۰۹، ناکاموتو این مطلب را نوشت: مشکل اصلی پول رایج، داشتن اعتماد کافی و لازم به آن برای به‌کارگیری و استفاده از آن در فعالیت‌ها است. بانک مرکزی باید با کم نکردن ارزش پول رایج، اعتماد مردم را جلب کند؛ اما تاریخچه ارز فیات، نشان از وجود نقض فراوان این اعتمادسازی دارد.

در انجمن‌های بیت کوین تصوراتی وجود دارد که ناکاموتو ممکن است یک آزادیخواه باشد و از افراد ثروتمند و سیاستمداران فاسد متنفر باشد. گرایش‌های دیگری که درباره بیت کوین وجود دارد، حاکی از این است که زمان پیدایش بیت کوین نشانه روشنی از اعلام رسمی بودن آن را برای ما مشخص می‌کند. این ارز که پس از سال‌های رونق مسکن‌سازی در سال ۲۰۰۷ به روی کار آمده، ممکن است به‌ عنوان وسیله‌ای برای برهم زدن سیستم بانکی فاسد ایجاد شده باشد.

پیدایش بیت کوین و ارزش داشتن آن

خرید و فروش بیت کوین

آنچه که در مورد ساتوشی ناکاموتو می‌دانیم در اینجا آورده شده است:

ابداع کنندگان بیت ‌کوین نابغه هستند

در مقاله‌ای در روزنامه نیویورکر از سال ۲۰۱۱، یک محقق برتر امنیت اینترنتی، کد بیت ‌کوین را به‌ عنوان یک عملیات اجرایی غیرقابل توصیف معرفی کرده که به حد کمال مطلوب و بی نقصی نزدیک می‌شود. فقط حساس‌ترین و دقیق‌ترین رمزگذار در جهان می‌تواند از بروز مشکلات ممانعت کند.

خالقان بیت کوین مسلط به زبان انگلیسی هستند

ناکاموتو مطالب گسترده‌ای درباره بیت ‌کوین نوشته و در طی دو سال نزدیک به ۸۰٫۰۰۰ کلمه در این حیطه تالیف کرده است. نوشته‌های وی همانند یک سخنران بومی انگلیسی خوانده می‌شود.

خالق بیت کوین ممکن است انگلیسی باشند

با بررسی املای نوشتاری این مطالب نوشته شده و استفاده آن‌ها از عبارات مصطلح (برای اشاره به apartment از واژه flat آپارتمان دارای چند اتاق استفاده می‌شود)، این تصور وجود دارد که آن‌ها از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن زمان ارسال مطالب وی، می‌توان به این نتیجه رسید که ناکاموتو در انگلیس این مطالب را نوشته است.

بیشتر بخوانید: آیا ممکن است پاول لرو خالق بیت‌ کوین باشد؟

سازندگان بیت کوین ممکن است چند نفر باشند

درخشش شکست‌ناپذیر کد بیت ‌کوین باعث تعجب بسیاری از افراد گشته و این سوال به ذهن خطور می‌کند که آیا این یک کار تیمی ارائه شده توسط توسعه‌دهندگان نیست. Dan Kaminsky، محقق امنیتی بیت ‌کوین می‌گوید: «ناکاموتو می‌تواند تیمی از افراد مختلف و یا یک نابغه باشد.»

پیدایش بیت کوین توسط چه کسی انجام شد؟

خرید خدمات با بیت کوین

احساس خالق بیت کوین نسبت به موفقیت خود چگونه است؟

جوشوا دیویس که مدت چهار ماه به تحقیق در مورد هویت احتمالی خالق بیت ‌کوین برای یادداشتی در روزنامه «نیویورکر» می‌گوید که او کاملا در مورد چگونگی احساس خالق رمزارز نسبت به این موفقیت خود کنجکاو است.

هر بار که خبر یا مطلبی در مورد افزایش ارز بیت ‌کوین مشاهده می‌کنم، این حس کنجکاوی در من وجود دارد که آیا ساتوشی اتفاقات درباره بیت ‌کوین را می‌بیند؟ به چه چیزهایی فکر می‌کند؟ آیا نسبت به بروز این رویدادها احساس افتخار می‌کند؟ آیا او به این فکر است که روزی بالاخره هویت خود را آشکار کند؟

اگر ساتوشی ناکاموتو خود را تاکنون از دید عموم پنهان کرده، بعید است که تاکنون ما اطلاعی از هویت وی داشته باشیم.

شما درباره‌ی پیدایش بیت کوین چه فکر می‌کنید و مخترع آن را چه کسی می‌دانید؟

منبع: businessinsider.com