در این مطلب ما به سوال «اکسچنج چیست» پاسخ می‌دهیم. اکسچنج (exchange) یا صرافی ارز دیجیتال برای خرید، فروش و به اصطلاح مبادله انواع مختلف ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. هر اکسچنج یا صرافی ارز دیجیتال بهایی برای یک سرمایه (ارز دیجیتال) با توجه به رایج بودن آن تعیین می‌کند و قیمت‌های اضافی را برای سرویس استفاده می‌کند.

بلاک چین‌هایی که ارزهای آنلاین بر پایه‌ی آن ساخته شده‌اند در ارتباط با یکدیگر مشکل دارند. این به این معناست که اکسچنج کردن یک توکن (token) با دیگری بسیار مشکل است. در نتیجه اکسچنج به میان آمد تا خرید، فروش و معامله را برای شرکت‌ها از طریق ارزهای آنلاین آسان‌تر کند. در ادامه این مقاله از کوین نیک روند کار اکسچنج‌ها را توضیح می‌دهیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید

اکسچنج چیست؟

به عبارت ساده اکسچنج یا صرافی ارز دیجیتال یک بازار آنلاین معامله ارزهای دیجیتال با یکدیگر است. درست مانند صرافی‌های سنتی در این بازار امکان تعویض یک ارز با ارزهای دیگر وجود دارد.

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر توضیح دهیم اکسچنج یک پلتفرم آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد یک ارز دیجیتال را بر اساس ارزش آن در بازار با ارز دیگری مبادله کنید. برخی از اکسچنج‌ها اجازه خرید ارز دیجیتال را ارزهای فیات میان دلار و یورو را می‌دهند، اما در بیشتر آن‌ها تنها امکان مبادله ارزهای دیجیتال با یکدیگر را دارید.

دقت کنید که اکسچنج یا صرافی ارز دیجیتال را با والت یا کیف پول ارز دیجیتال اشتباه نگیرید. کیف پول‌ها ارز دیجیتال صرفا برای نگهدرای و ذخیره کردن ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، ممکن است برخی از این والت‌ها امکان مبادله ارزهای محدودی را ارائه کنند ولی جایگزین اکسچنج نخواهد بود.

اکسچنج‌های متمرکز و غیرمتمرکز چه تفاوتی دارند؟

برای ترید کردن یا معامله ارزهای دیجیتال ما نیاز به استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داریم. اما دو نوع صرافی وجود دارد که باید تفاوت این دو را درک کنیم.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

نوع اول اکسچنج‌های متمرکز (centralized cryptocurrency exchange) هستند. در این نوع اکسچنج‌ها همه معاملات و دارایی‌های شما زیر نظر شخص ثالث که همان مدیریت صرافی است به صورت متمرکز اداره می‌شود و از جانب شما وظیفه محافظت از دارایی را بر عهده دارد. معمولا این صرافی‌ها کاربران را به تایید هویت تشویق می‌کنند و در این صورت ممکن است خدمات بیشتری را هم ارائه کنند. از مهمترین اکسچنج‌های متمرکز حال حاضر می‌توان به بایننس و کوین بیس اشاره کرد.

 صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز

اکسچنج‌های غیرمتمرکز (decentralized cryptocurrency exchange) که به صورت مخفف به آن‌ها DEx هم گفته می‌شود از لحاظ فرآیند انجام معامله هیچ تفاوتی با اکسچنج‌های متمرکز ندارند اما دقت کنید در این نوع صرافی‌ها شخص ثالثی وجود ندارد که وظیفه نظارت بر دارایی‌ها و معاملات را داشته باشد و داده‌های روی بلاک چین ذخیره می‌شود.

در حقیقت نوع این صرافی‌ها به ماهیت ارزهای دیجیتال که غیرمتمرکز اداره می‌شوند نزدیک‌تر است و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این نوع صرافی‌ها استفاده کنند. همچنین ریسک هک شدن که امروز بسیاری از صرافی‌های متمرکز را تهدید می‌کند در این نوع صرافی‌ها وجود ندارد.

اما در حال حاضر صرافی‌های متمرکز به دلیل امکانات و مزایایی که فراهم می‌کنند از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و جریان نقدینگی و خرید فروش در صرافی‌هایی مانند بایننس بسیار بیشتر از صرافی‌های غیر متمرکز مانند یونی سواپ و سوشی سواپ است.

اکسچنج چیست و کاربردهای آن

استفاده از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال بهترین راه برای یک سرمایه‌ گذار است.

کارگزاران ارزهای دیجیتال یا صرافی ارزهای دیجیتال

آن‌ها به خوبی می‌دانند اکسچنج چیست و با قوانین مبادله ارزهای دیجیتال به خوبی آشنا هستند، این افراد به مردم در خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند. استفاده از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال بهترین راه برای یک سرمایه‌ گذار است، برای مثال وقتی می‌خواهید برای یک سفر به جای تهیه ارز خارجی از بیت‌ کوین و سایر انواع ارز دیجیتال استفاده کنید.

تفاوت صرافی ارز دیجیتال با سایر صرافی‌ها

قیمت ارزهای دیجیتال توسط صرافی و یا هیچ نهاد متمرکزی تعیین نمی‌شود بلکه این خریداران هستند که قیمت‌ ارزدیجیتال را تعیین می‌کنند.

اعتبار مالی ارزهای دیجیتال

برخی از صرافی‌های ارزدیجیتال اعتبار کمتری دارند و به سرمایه گذاران تنها اجازه‌ی استفاده‌ی یک یا چند نوع خاص از ارزهای دیجیتال را می‌دهند. این نوعی از اکسچنج است که هیچ ارز آنلاینی را نگه نمی‌دارد.

بعضی از اکسچنج‌ها تمام ویژگی‌های بالا را پیشنهاد می‌دهند و کارگزاران می توانند بسته به نیاز خود یکی از روش‌های دست یابی به ارزدیجیتال دلخواه خود را انتخاب کنند.

اکسچنج چیست و راهکار استفاده از آن

استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال برای مبادله خرید ارز دیجیتال بسیار متداول است.

روش کار صرافی های ارز دیجیتال

اکسچنج‌ها در موارد بسیار کوچکی با یکدیگر تفاوت دارند. بعضی از اکسچنج‌ها اجازه‌ی استفاده از ارزهای فیات (fiat) و یا بی پشتوانه را نمی‌دهند، یا به طور مستقیم ارزی را از اکسچنج می‌خرند تا شروع به کار کنند. در هر دو صورت شخص نیاز به حساب دارد.

برای خرید ارزدیجیتال در برخی صرافی‌ها می‌توانید ارزهای فیات استفاده کنید، برخی صرافی‌ها هم اجازه مبادله ارزهای دیجیتال بایکدیگر را می‌دهند.

در برخی موارد وقتی کاربر بخواهد پول خود را تبدیل به ارز فیات بکند، او عملا سرمایه‌ی خود را ارزان فروخته است و ارزش آن با یک حساب بانک معمولی یکسان می‌شود.

دلیل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف چیست ؟

ارزهای دیجیتال یا آنلاین غیر متمرکزاند. در نتیجه هیچ مقامی صلاحیت تعیین کردن ارزش آن را ندارد. اکسچنج‌ها بر اساس تفاوت در فاکتور‌ها ارزها را قیمت گذاری می‌کنند (بر اساس شناخته بودن یک ارز).

بنابراین دلیل اختلاف دقیق در قیمت گذاری برای یک سرمایه اکسچنجی است که شما آن را انتخاب می‌کنید که موجب می‌شود صنایع تازه تاسیس در تجارت از این اختلاف دقیق سود ببرند.

چه تعداد اکسچنج داریم؟

تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال هر روز افزایش پیدا می‌کند، اما با توجه به cryptocoincharts در حال حاضر بیش از ۳۴۰۰۰ اکسچنج یا بازار فعال وجود دارد.

بهترین اکسچنج‌های ارز دیجیتال کدامند؟

بر اساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ (CoinMarkeCap) که یکی از مهمترین منابع برای آگاهی از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال است در حال حاضر صرافی بایننس با نزدیک به ۴ میلیارد دلار حجم مبادلات روزانه در صدر جدول بهترین اکسچنج‌های ارز دیجیتال قرار دارد. صرافی بایننس که بیش از ۱۵۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند در بین کاربران ایرانی هم بسیار محبوب است.  

پس از بایننس، صرافی کوین بیس (Coinbase)، هوبی (Houbi)، کراکن (Kraken) و بیت فاینکس (Bitfinex) در رده‌های بعدی صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال قرار دارند.

در رده بندی صرافی‌های غیرمتمرکز هم یونی سواپ (Uniswap) با نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار مبادلات روزانه در صدر قرار دارد و پس از ان توکن‌لون (Tokenlon)، اوکس پروتکل (ox Protocole)، سوشی سواپ (Sushi Swap) و کامپوند (Compound) قرار گرفته‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل فاندامنتال اتریوم

برای استفاده از اکسچنج به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

در حال حاضر صرافی‌های ایرانی و خارجی زیادی در حوزه ارز دیجیتال حضور دارند که کار انتخاب را برای ما دشوار می‌کنند ولی نکاتی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان گزینه‌های موجود را محدود کرد و گزینه مناسب‌تر را انتخاب کرد.

احراز هویت

یکی از موضوعاتی که قبل از ورود به یک اکسچنج باید به آن دقت کنید مسئله احراز هویت است. برای استفاده از اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی باید هویت خود را تایید کنید. اما در برخی از صرافی‌های خارجی مانند بایننس این موضوع ضرورت ندارد. هرچند طبق سایت بایننس در صورت احراز هویت خدمات بیشتری به کاربران ارائه می‌شود اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد این است که در حال حاضر ارائه خدمات مالی به ایرانی‌ها ممنوع است و در صورتی که شما در یک صرافی هویت ایرانی خود را تایید کنید ممکن است با بسته شدن حساب یا مسدود شدن دارایی‌ها روبرو شوید. بنابراین قبل از انتخاب صرافی حتما به این موضوع دقت کنید.

توصیه می‌کنیم برای استفاده از صرافی‌های خارجی حتما از وی پی ان استفاده کنید.

حجم معاملات

اگر قصد ترید یا معامله ارز دیجیتال دارید، در صرافی‌هایی که حجم معاملات بیشتری دارند، سفارشات خرید و فروش شما زودتر تایید خواهد شد. در صورتی که در صرافی‌های کوچک‌تر ممکن است خریداری برای سفارش فروش شما وجود نداشته باشد.

کارمزد معامله

یکی از نکات مهم در انتخاب یک اکسچنج کارمزد معاملات است، میزان کارمزد در هر صرافی متفاوت است، اگر به این موضوع دقت نکنید ممکن است کارمزد یک معامله آن‌قدر زیاد شود که سود شما را پوشش دهد.

امنیت  و اعتبار

در طی سال‌های اخیر صرافی‌های ارز دیجیتال به یک هدف جذاب برای هکرها تبدیل شده‌اند. در صورت هک شدن یک صرافی ممکن است همه دارایی‌های شما در صرافی ذخیره کرده‌اید، از دست برود. قبل از انتخاب یک صرافی به سابقه، شهرت، مدیران اجرایی و بیمه بودن یا نبودن آن دقت کنید.

توصیه می‌کنیم هیچ گاه دارایی خود را در حساب صرافی ذخیره نکنید و پس از انجام معاملات آن را به کیف پول خصوصی خود انتقال دهید.

ضریب اهرم

یکی از روش‌های کسب سود بیشتر از معاملات کوچک استفاده از لوریج یا ضریب اهرم است. برخی از اکسچنج‌ها این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کنند تا بتوانن با ضریب ۱:۱۰، ۱:۵۰، ۱:۱۰۰ و … معامله کنند، اما برخی دیگر از صرافی‌ها از این اجازه را به کاربران خود نمی‌دهند. پیش از انتخاب صرافی به این موضوع هم دقت کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نکاتی که قبل از انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید به آن توجه کنید

آینده

استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال برای مبادله خرید ارز دیجیتال بسیار متداول است. با این وجود مشکلاتی هم در کار آن‌ها وجود دارد. گاهی اوقات اکسچنج‌ها هک می‌شوند و مقدار زیادی سرمایه از دست می‌رود.

اکسچنج‌ها به مرور زمان زیر فشار بیشتری برای فاش کردن هویت کاربران خود قرار می‌گیرند، که بهترین راه حل برای آن استفاده از اکسچنج‌های نامتمرکز است.امیدوارم با مطالعه این مطلب پاسخ سوال اکسچنج چیست را یافته باشید.