یک متخصص هندی با استفاده از شیوه کلوکینگ، به انتشار اخبار دروغین در خصوص ویروس کرونا و کلاهبرداری بیت کوین پرداخته که شکایت فیسبوک را به همراه داشته است. در ادامه در مورد مقابله فیسبوک با کلاهبردار کلوکینگ بیشتر صحبت می‌کنیم.

فیسبوک، غول شبکه‌های اجتماعی دنیا، از باسانت گاجار (Basant Gajjar)، یکی از فعالان در زمینه کلوکینگ (Cloaking) به دلیل نشر تبلیغات کلاهبرداری بیت کوین و همچنین نشر اکاذیب مرتبط با ویروس کرونا، شکایت کرد. مقابله فیسبوک با کلاهبردار کلوکینگ هندی، از طریق یک شکایت رسمی در دادگاه آمریکا صورت گرفته است.

این فرد هندی با هر موقعیتی، توانسته از قربانیان ساده و مشکوک خود به راحتی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی دزدی کند. گاهی به دلیل مشکلات مرتبط با صرافی‌ها و ایرادات سراسری و گاهی به دلیل کم توجهی و آسیب پذیر بودن صاحبان بیت کوین، این فرد توانسته ارزهای دیجیتال آن‌ها را به سرقت ببرد.

این شرکت که علاوه بر فیسبوک، صاحب دو پلتفرم بزرگ دیگر یعنی اینستاگرام و واتساپ است، در دادگاه کالیفورنیا ایالات متحده آمریکا از گاجار شکایت به عمل آورد. طبق بیان فیسبوک، این شخص از سال ۲۰۱۸ با تبلیغات دروغین در پلتفرم اجتماعی فیسبوک، صفحات ساختگی کلوک شده‌ای را ایجاد کرده که تبلیغات دروغین بیت کوین را نشر داده است.

مقابله فیسبوک با کلاهبردار کلوکینگ

فیسبوک و مقابله با کلاهبردار کلوکینگ

کلوکینگ (Cloaking) چیست؟

کلوکینگ تکنیکی در بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که در آن محتوایی را به خزنده‌های گوگل یا مایکروسافت نشان می‌دهد که با چیزی که کاربران در آن صفحه می‌بینند متفاوت است. به زبان ساده‌تر، مثلا اگر در یک صفحه مطالبی مضر و غیر قانونی وجود داشته باشد، با استفاده از کلاکینگ می‌توان کاری کرد که موتورهای جستجو، محتوایی متفاوت با این مطالب مضر و غیرقانونی را ببینند. مطلب اصلی ممکن است یک چاله سیاه کلاه‌برداری باشد، اما با استفاده از تکنیک کلاکینگ، گوگل آن را یک باغچه پر از گل می‌بیند!

این تکتینک معمولا در زمینه تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تبلیغات، ظاهر واقعی تبلیغ پنهان می‌شود و چیزی دیگر به عموم نمایش داده می‌شود. فیسبوک هم به دلیل داشتن فضای تبلیغاتی، زمینه مناسبی برای کلوکینگ به وجود آورده است. اگر ربات‌های فیسبوک تبلیغی نامناسب و مضری ببیند، آن را از دید عموم مخفی می‌کنند. اما با تکنیک کلوکینگ می‌توان این تبلیغ مضر را پشت یک تبلیغ به ظاهر بی‌ضرر پنهان کرد تا ربات‌های فیسبوک قادر به تشخیص آن نباشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مراقب این ۵ نوع کلاهبرداری بیت کوین باشید

مقابله فیسبوک با کلاهبردار کلوکینگ

فیسبوک در دادگاه با پرونده‌سازی علیه این شخص اعلام کرده:

متهم معرفی شده، با استفاده از کلوکینگ در کنار دیگر اعمال فریبنده‌ای نظیر قرص‌های رژیمی و دارویی، کلاهبداری‌هایی در زمینه ارزهای دیجیتاری، و حتی انتشار اخبار کذب در مورد تاثیرات ویروس کرونا در دنیای اقتصاد، به فریب مردم پرداخته است.

گاجار، یک شهروند هندی است که در بانکوک سکونت دارد. او صاحب شرکت ثبت نشده‌ای به نام LeadCloak است و تخصص آن، انجام تبلیغات با استفاده از شیوه کلوکینگ است. در این پرونده، اعلام شده که گاجار در سال ۲۰۲۰ با استفاده از یک سرویس کلوکینگ، سعی در تبلیغ فریبنده سرمایه‌گذاری بیت کوین داشته است. طبق ادعای فیسبوک، گاجار این حرکت جعلی را پشت تبلیغ بی‌ضرر قاشق‌های استیل ضد زنگ پنهان کرده است.

همچنین این متهم با استفاده از تصاویر سلبریتی‌ها، سعی در افزایش اعتبار تبلیغ سرمایه‌گذاری جعلی ارزهای دیجیتال داشته است. علاوه بر ارزهای دیجیتال، گاجار با استفاده از کلوکینگ، مکمل‌های رژیمی تقلبی را با استفاده از تصاویر سلبریتی‌ها تبلیغ کرده است.

فیسبوک در تلاش است تا با این شکایت، حکمی دائمی در برابر گاجار اعمال کند. مقابله فیسبوک با کلاهبردار کلوکینگ می‌تواند زنگ خطری برای دیگر کلاهبرداران این گونه روش‌ها باشد.

منبع: blockonomi