شبکه‌ای از تولیدکنندگان جعلی کد QR بیت کوین در عرض یک ماه بیش از ۴۰ هزار دلار در قالب بیت ‌کوین به سرقت بردند. برای اخبار بیشتر در مورد کلاهبرداری‌ها با کوین‌ نیک همراه باشید.

حداقل ۹ تولیدکننده جعلی کد QR طی هفته‌های اخیر شناسایی شده‌اند. ابتدا، مسئول بررسی امنیت، هری دنلی (Harry Denley)، توییت کرد که دو دامنه هاست اپلیکیشن‌های کد QR را در ۲۲ مارس شناسایی کرده است.

دنلی بعدا هفت دامنه دیگر را نیز شناسایی کرد که رابط مشابهی داشتند، به این معنی که همگی آن‌ها توسط یک توسعه‌دهنده ایجاد شده بودند.

تولیدکنندگان جعلی کد QR بیت‌ کوین بیش از ۷ بیت کوین به سرقت بردند

برنامه‌های جعلی به کاربر وعده تبدیل آدرس بیت‌ کوین به کد QR می‌دهند. آن‌ها ادعا می‌کنند که خطر ازدست‌دادن وجوه کاربر که ممکن است به علت اشتباهات تایپی در هنگام ورود یا به‌اشتراک‌گذاری آدرس‌شان رخ ‌دهد از این طریق برطرف خواهد شد. این سرویس معمولا توسط مرورگرهای محبوب بلاک‌ چین و اغلب اپلیکیشن‌های کیف پول موبایلی ارائه می‌شود.

با این وجود، کد QR تولیدشده توسط این برنامه‌های جعلی همیشه آدرسی مشابه است. این یعنی با ایجاد این کد جعلی وجوه قربانیان درواقع به سمت حساب‌ سارقین هدایت می‌شوند. این تولیدکنندگان جعلی کد QR از پنج کیف پول مختلف استفاده می‌کردند که حاوی هفت بیت کوین بودند، که احتمالا از قربانیان این اپلیکیشن‌ها به سرقت رفته بود.

این وبسایت‌های جعلی عبارتند از:

  • bitcoin-barcode-generator.com
  • bitcoinaddresstoqrcode.com
  • bitcoins-qr-code.com
  • btc-to-qr.com
  • create-bitcoin-qr-code.com
  • free-bitcoin-qr-codes.com
  • freebitcoinqrcodes.com
  • qr-code-bitcoin.com
  • qrcodebtc.com

«شتاب‌دهنده‌های تراکنش بیت کوین» ۱۷/۶ بیت کوین به دست آوردند

این وبسایت‌ها توسط سه سرور مختلف میزبانی می‌شدند. این سرورهای هاست تقریباً ۴۵۰ وبسایت دیگر نیز هستند که آن‌ها نیز مشکوک به نظر می‌رسند. برخی از این سایت‌ها از کلیدواژه‌هایی مرتبط با کروناویروس، جیمیل، و رمز ارزهای مختلف استفاده کرده‌اند.

در بین این وبسایت‌ها، چندین «شتاب‌دهنده تراکنش‌ بیت کوین» نیز دیده می‌شود که ادعا می‌کنند در ازای ۰/۰۰۱ بیت کوین می‌توانند سرعت انتقال بیت‌ کوین را سرعت ببخشند. آدرس‌های بیت کوین مرتبط با این به‌اصطلاح «شتاب‌دهنده‌ها» تاکنون بیش از ۱۷/۶ بیت کوین (برابر با ۱۱۰ هزار دلار) به دست آورده‌اند.

کلاهبرداری‌های رمزارز با سواستفاده از ترس ناشی از ویروس کرونا

کلاهبرداران فرصت‌طلب به‌دنبال سواستفاده از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ هستند. طی هفته گذشته، قانون‌گذاران بریتانیا، هیئت مدیره اوراق بهادار ایالت تگزاس، و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده در مورد گسترش کلاهبرداری‌های رمزارز با سواستفاده از وضعیت شیوع بیماری کرونا هشدارهایی اعلام کرده‌اند.

کلاهبرداری‌های اخیر زیر نقاب سازمان جهانی بهداشت انجام شده است. کلاهبرداران در قالب اپلیکیشن‌هایی جعلی که ادعا می‌کردند برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری کرونا رمزارز جمع‌آوری می‌کنند، دارایی‌های افراد را به سرقت می‌بردند.

منبع: cointelegraph.com