همزمان با ادامه تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، کلاهبرداری‌های خاصی که با سواستفاده از شیوع ویروس کرونا با اهداف خاص و با شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاران آسیب‌پذیر رمزارز را نشانه گرفته‌اند نیز افزایش می‌یابد. اف بی آی روز دوشنبه این هفته به دارندگان رمزارز در مورد افزایش کلاهبرداری‌ مربوط به کرونا هشدار داده است. برای خواندن جدیدترین اخبار رمزارز با کوین نیک همراه باشید.

شیوع بیماری همه‌گیر کووید۱۹ تمام جهان را به تعطیلی کشانده است. اکثر کشورها در سرتاسر جهان اقدامات سختگیرانه‌ای برای تعطیلی و قرنطینه شهروندان انجام داده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر این بیماری را بگیرند.

با این حال، جامعه رمزارز با وجود بحران اقتصادی جاری، به خاطر هاوینگ بیت کوین پیش‌رو که کمتر از یک ماه دیگر اتفاق می‌افتد هنوز مشتاق و فعال است. اما این اشتیاق طرفداران بیت کوین و رمزارزها باعث آسیب‌پذیری آن‌ها نسبت به کلاهبرداری‌های رمزارز نیز شده است.

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) روز دوشنبه هشدارنامه‌ای برای دارندگان رمزارزها منتشر کرد و از آن‌ها خواست در مورد کلاهبرداری‌های رمزارزی که با سواستفاده از شیوع ویروس کرونا طی هفته‌های آینده انجام می‌شوند آماده و هوشیار باشند.

رمزارزها طی چند سال اخیر به یک سرمایه‌گذاری پرسود تبدیل شده‌اند، که علاقه و سرمایه بسیاری افراد از تمام اقشار، چه سرمایه‌گذاران سازمانی، چه معامله‌گران پاره‌وقت، چه پیر و چه جوان را به خود جلب کرده‌اند. افزایش سریع میزان علاقه افراد به این حوزه راه را برای کلاهبردارانی نیز باز کرده که با استفاده از طرح‌های پانزی (Ponzi scheme) و با وعده بازگشت سرمایه زیاد در مدت کم، سرمایه افراد را به سرقت می‌برند.

با این حال، در این ایام دشوار که اکثر افراد به خاطر رکود بازارهای مالی و فرصت‌های اندک سرمایه‌گذاری از آینده مالی خود مطمئن نیستند، خطر این کلاهبرداران نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

به عقیده اف بی آی کلاهبرداران با سواستفاده از حس عدم امنیت مالی افراد اقدام به سرقت سرمایه‌ای که این افراد با زحمت به دست آورده‌اند می‌کنند. آن‌ها سپس سرمایه به سرقت‌برده را از طریق اکوسیستم پیچیده صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارز وارد فرآیند پولشویی می‌کنند. البته نهادهایی مانند هواوبی (Huobi) تدابیری جهت جلوگیری از چنین فعالیت‌هایی اندیشیده‌ و به کار بسته‌اند، اما خریداران نیز باید هوشیار باشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: گسترش کلاهبرداری ارزهای دیجیتال همزمان با شیوع ویروس کرونا

سوءاستفاده کلاهبرداران از کمک‌های بشردوستانه به عنوان پوششی برای کلاهبرداری

این هشدار اف بی آی اشاره می‌کند که کلاهبرداران ممکن است از روش‌هایی خاص جهت فعالیت‌های غیرقانونی خود بهره ببرند. این کلاهبرداران احتمالا از احساسات ناشی از وضعیت جاری سواستفاده کرده و تظاهر می‌کنند که از سوی سازمان‌های خیریه به‌ دنبال جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه جهت کمک به افراد نیازمند هستند.

اف بی آی همچنین معتقد است که باج‌گیری نیز می‌تواند راهی برای کلاهبرداری باشد. کلاهبرداران ممکن است خانواده قربانی را به آلوده‌شدن با ویروس کرونا تهدید کنند.

در این هشدار اف بی آی، همچنین از مردم خواسته شده تا محتاط باشند و با استفاده از درایت خود اجازه ندهند که از احساسات‌شان سواستفاده شود.

این آژانس امنیتی همچنین اظهار داشته که افراد پیش از اهدا کمک‌های خیرخواهانه خود باید از اعتبار منبع اطمینان حاصل کنند. اف بی آی از افراد خواست تا هرگونه فعالیت مشکوک از سوی وبسایت‌ها یا افرادی که درخواست کمک مالی دارند را گزارش کنند.

با اینکه هنوز در خصوص هشدار ویژه این آژانس هیچ توضیحی داده نشده است، به نظر می‌رسد تعداد روزافزون کلاهبرداری‌های مربوط به بیماری کووید۱۹ طی چند هفته گذشته مقامات را وادار به صدور این هشدارنامه کرده‌ است.

برای مثال، کلاهبرداران تاکنون توانسته‌اند از افرادی که به دنبال تجهیزات حفاظت فردی در آسیا هستند ۲ میلیون دلار به سرقت ببرند. همچنین، چند کلاهبردار در بریتانیا و ایالات متحده که پیام‌های فریبکارانه ارسال می‌کردند شناسایی شدند که این مسئله توجه مقامات قانونی مالی را به خود جلب کرد.

طبق گزارش Chainalysis، شیوع بیماری کووید۱۹ باعث شد موفقیت چنین فعالیت‌های غیرقانونی تا یک سوم کاهش یابد. با این حال، این مسئله نتوانسته کلاهبرداران را از تلاش برای فریب افراد بازدارد زیر تعداد تلاش‌های فریبکارانه همچنان ثابت مانده است. اگر شما هم از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال هستید، این روزها مراقب افزایش کلاهبرداری‌ مربوط به کرونا باشید.

منبع: bitcoinexchangeguide.com