مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (financial conduct authority) فروش مشتقات ارز دیجیتال به مشتریان خرد را در این کشور ممنوع کرد. ممنوعیت معامله مشتقات ارز دیجیتال از ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد.

مرجع راهبرد امور مالی (FCA) به دلایل مختلف خرید و فروش محصولات مشتقات ارز دیجیتال را برای مشتریان خرد «مناسب» نمی‌داند. این دلایل شامل عدم ارزیابی قابل اعتماد، گسترش جرائم مالی در این محصولات، بی ثباتی شدید قیمت و همچنین عدم درک و آگاهی دارایی‌های دیجیتال از طرف مشتریان خرد و عدم وجود دلایل موجه برای مشتریان خرد برای سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها است.

بر اساس گفته‌های FCA نوسانات قابل توجه قیمت، همراه با مشکلات ذاتی عدم امکان ارزیابی قابل اعتماد دارایی‌های دیجیتال، مصرف کنندگان خرد را در معرض خطر بالایی از ضرر و زیان ناشی از معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد. شلدون میلز (Sheldon Mills) مدیر اجرایی استراتژی در FCA می‌گوید: ما شواهد گسترده‌ای از این اتفاق داریم.

برای محافظت در برابر این خطرات، FCA فروش، بازاریابی و توزیع این محصولات را ممنوع کرده است. این ممنوعیت مربوط به همه شرکت‌هایی است که درون انگلستان قرار دارند یا از طریق این کشور فعالیت می‌کنند. آقای میلز در ادامه صحبت‌هایش اضافه می‌کند با توجه به آسیب جدی که در این محصولات وجود دارد ما وجود یک قانون برای حمایت از مشتری را به خوبی حس می‌کنیم.

این اطلاعیه کمتر از یک هفته پس از محکومیت صرافی بیت مکس (BitMEX) برای معاملات مشتقات ارزهای دیجیتال و کار با یک سیستم معاملاتی ثبت نشده و عدم اجرای مناسب سیاست‌های مبارزه با پولشویی صادر شده است.

در همان زمان، وزارت دادگستری علیه صاحبان صرافی بیت مکس یعنی آرتور هیز، بن دلو و ساموئل رید پرونده قضایی ایجاد کرد و مدیر فنی آن را دستگیر کرد.

ممنوعیت معامله مشتقات ارز دیجیتال

ممنوعیت معامله مشتقات ارز دیجیتال در انگلستان به دستور مرجع راهبرد امور مالی FCA

این مطلب راهم مطالعه کنید: مدیر فنی صرافی بیت مکس دستگیر شد

از زمان انتشار اخبار این اتهامات بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بیت کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال مبتنی بر سیشل (Seychelles-based crypto exchange) خارج شد.

مدت‌هاست که صرافی‌های مشتقات ارزهای دیجیتال در انگلستان با حضور FCA در این زمینه مخالف هستند. در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹، صرافی  کوین شیرز (Coinshares) مستقر در انگلستان، نامه‌ای صادر کرد که در آن علناً با هرگونه تصمیم مرجع راهبرد امور مالی FCA مبنی بر ممنوعیت فروش مشتقات ارزهای دیجیتال به مشتریان خرد مخالفت کرد.

در مقابل اما FCA تخمین می‌زند، مشتریان خرد با این ممنوعیت حدود ۵۳ میلیون پوند معادل ۶۹ میلیارد دلار پس‌انداز خواهند کرد، البته به نظر می‌رسد منظور FCA این است که به این ترتیب از از دست رفتن ۵۳ میلیون پوند جلوگیری خواهد شد.

به نظر شما ممنوعیت معامله مشتقات ارز دیجیتال چه تاثیری روی آینده بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: decrypt