گوگل بدون شک یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری است که طبیعتا تاثیر فراوانی بر بروز یا افول دیگر فناوری‌ها دارد. یکی از این فناوری‌ها که طی سال‌های اخیر روابط پر فراز و نشیبی با گوگل داشته است، بیت کوین و ارزهای دیجیتال هستند. در این سال‌ها مجموعه‌ای از اقدامات باعث شده است که شائبه مبارزه با بیت کوین و همه جنبه‌های مرتبط با آن توسط گوگل، به ذهن افراد حاضر در این صنعت رو به رشد رسیده است. در این مطلب کوین نیک به دلیل بروز این امر می‌پردازیم.

گوگل و رابطه‌اش با دنیای بیت کوین

گوگل، غول دنیای موتورهای جستجوی اینترنتی که دارای سرویس اشتراک ویدیوی یوتیوب و همچنین سیستم عامل اندروید هم است، طبیعتا با بیت کوین و دنیای رمزنگاری غریبه نیست. در سال‌های اخیر، سرویس‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بیت کوین مرتبا عصبانیت گوگل را خواسته یا ناخواسته بر انگیخته‌اند و حتی در مواردی موجب عکس‌العمل این شرکت شده‌اند. به گونه‌ای که در نتایج جستجوها، نادیده گرفته شده‌اند.

در آخرین اقدامی که که گوگل بر علیه بیت کوین و سرویس‌ها و محصولات مرتبط با آن داشته است، حذف ناگهانی بازی Bitcoin Blast از سرویس نرم افزاری گوگل پلی در دستور کار قرار گرفت. این کار به بهانه استفاده این بازی از اقدامات فریبکارانه صورت گرفت. Bitcoin Blast یک بازی جورچین ۳ تایی است که دارای قابلیت تعویض امتیاز کاربران با بیت کوین است. این بازی توانسته است از ۲۰ هزار رای، امتیاز ۴.۵ گرفته و حدود ۱۳ هزار نقد و بررسی دریافت کند.

نکته جالب اینجاست که Bitcoin Blast از ۲۴ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی در اپ استور اپل هم قرار گرفته بود ولی تنها در عرض یک هفته از این فروشگاه نرم افزاری هم حذف شد. دلیل این اقدام اپل هم تخطی سازندگان این بازی از برخی از سیاست‌های خاص شرکت اپل ذکر شده است.

دنیل رایس، موسس و مدیر شرکت Bling که سازنده این بازی است، در این رابطه می‌گوید:

ما به خاطر استفاده از رمزنگاری حذف نشدیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که دوباره دسترسی به این بازی را در iOS در آینده‌ای نزدیک ممکن سازیم. گرچه این امکان هم وجود دارد که Bitcoin Blast دیگر هرگز به پلتفرم اپل بازنگردد.

ماه گذشته، توسعه دهندگان این بازی شکایت خود را به خاطر تعلیق آن بدون ارائه دلیل موجه به گوگل ارائه دادند. در حال حاضر این بازی به گوگل پلی برگشته است گرچه توسعه دهندگان آن برای تحقق این امر، ناچار به کمک گرفتن از کاربران‌شان شدند.

گوگل و مبارزه با بیت کوین

گوگل و رابطه‌اش با بیت کوین

اواخر سال گذشته میلادی، نظیر همین اتفاق برای تولیدکنندگان محتواهای مربوط به بیت کوین در یوتیوب هم روی داد و دسترسی آن‌ها به سرویس‌های این پلتفرم اشتراک ویدیو قطع شد. این کار هم باعث بروز سر و صداهای زیادی شد تا در نهایت، گردانندگان این پلتفرم از تصمیم خود منصرف شدند. تنها مدت کوتاهی پس از این اقدام یوتیوب، گوگل تصمیم به تعلیق کیف پول محبوب MetaMask  که توسط شرکت معتبر ConsenSys  پشتیبانی می‌شود گرفت. گرچه در نهایت، این تصمیم هم ملغی شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مدیر ارشد شرکت گوگل به صرافی کوین‌بیس پیوست

همه این اتفاقات در کنار هم، باعث شد که امی وان (Amy Wan) مدیر عامل شرکت Bling، روابط آینده خود با شرکت گوگل را مورد بررسی مجدد قرار داده و به سایر کسب و کارهای بیت کوین و ارزهای دیجیتال هم در مورد انجام امور تجاری خود در پلتفرم گوگل هشدار دهد.

تعلیق Bitcoin Blast از سوی گوگل با دلیل “اقدام فریبکارانه” صورت گرفت. این در حالی است که برای ما مشخص نشد که منظور گوگل از اقدام فریبکارانه، دقیقا چه بوده است. گوگل در آخرین پاسخ خود اعلام کرد که نمی‌تواند جزئدات بیشتری در این رابطه در اختیار ما گذشاته یا پاسخ بهتری به سوال ما بدهد.

امی وان (Amy Wan)

گرچه در نهایت گوگل اجازه انتشار مجدد این برنامه در پلی استور خود را صادر کرد ولی درباره دلایل اصلی این اقدام شرکت، هنوز سوالات زیادی بر جای مانده است. سوالاتی که گوگل هم علاقه‌ای به پاسخ دادن به آن‌ها نشان نداده است. پیش از این، برخی از افراد حاضر در صنعت بیت کوین و ارزهای دیجیتال، گوگل را به خاطر برخورد و رویکرد غیر منصفانه‌ای که نسبت به اخبار، سرویس‌ها و محصولات مربوط به بیت کوین در پیش گرفته است، تهدید به تحریم کرده اند. در این میان برخی حتی پا را فراتر از این گذاشته و به دنبال جایگزینی برای گوگل هستند.

مبارزه با بیت کوین توسط اپل و گوگل

نمودار قیمت بیت کوین

دلیل مخالفت گوگل با بیت کوین

اما شاید جواب همه این سوالات در رابطه با دلیل مبارزه با بیت کوین توسط گوگل در سیاست‌های درآمدزایی این شرکت نهفته باشد. گوگل به همراه شرکت‌های بزرگ دیگری نظیر فیسبوک، در سال‌های اخیر به دنبال سود هر چه بیشتر از درآمدهای حاصل از تبلیغات توسط خدمات امور مالی است اما عموم مردم با مدل‌های تجاری مبتنی بر تبلیغات، مخالف هستند.

این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد که با کمک گروه Citigroup که غول بانکداری آمریکا است در حال برنامه ریزی برای عرضه حساب‌های بانکی با ویژگی «بررسی هوشمند» از طریق سرویس گوگل پی (Google Pay) است. این موضوعی است که می‌تواند باعث فشار بر توسعه دهندگان بیت کوین شود تا به فکر بهبود رابط و تجربه کاربری خود باشند.

با این وجود، بیت کوین به سیر صعودی خود ادامه داده و به دلیل علاقه شرکت‌های بزرگ فناوری در سرتاسر جهان به ارزهای دیجیتال، قیمت آن در ۱۲ ماه گذشته سیر صعودی داشته است. این در حالی است که شرکت‌هایی مثل اپل و امازون همچنان بر خدمات و سیستم‌های مالی و پرداختی منحصر به خود تکیه کرده و هنوز به این عرصه ورود نکرده اند.

گرچه باید به این نکته هم توجه داشت که افزایش قیمت بیت کوین می‌تواند باعث بروز انواع کلاهبرداری‌ها و وعده‌های کاذب در خصوص سودهای چشمگیر و آنی شود. چیزی که گوگل همواره سعی بر محافظت کاربران خود از آن داشته است. بنابراین این موضوع را هم می‌توان دلیلی بر سختگیری‌های گوگل بر این پلتفرم‌ها و مبارزه با بیت کوین دانست. گرچه طبیعتا اقدامات اخیر این شرکت باعث عصبانی شدن کاربران شده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نسخه جدید اپ اندروید صرافی بایننس در گوگل پلی منتشر شد

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!