به نظر می‌رسد آزمایش شبکه ارتقایافته اتریوم (ETH 2.0) مراحل آخر خود را طی می‌کند و به گفته یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم چیزی به راه‌اندازی آخرین شبکه آزمایشی اتریوم ۲ نمانده است.

فاز صفر اتریوم ۲ ماه‌ها است که به‌صورت فول نود (Full nodes) روی شبکه آزمایشی توپاز (Topaz) راه‌اندازی شده است؛ اگرچه که اولین بلاک روی بیکن چین (Beacon Cahin) در اواسط آوریل استخراج شد و مورد تایید قرار گرفت. نام اولین شبکه آزمایشی سفایر (Sapphire) بود و تقریبا یک نسخه کوچک‌شده از شبکه اصلی را به‌نمایش می‌گذاشت. سفایر باموفقیت توانست ۳/۲ واحد اتریوم را سپرده کند.

توپاز با آزمایش ۳۲ گره اتریوم در ماه می کار خودش را شروع کرد و شبکه آزمایش اونیکس (Onyx) در اواسط ژوئن راه‌اندازی شد. به‌گفته پریسماتیک لبز که آزمایش‌های بسیار زیادی روی این شبکه‌ها انجام داده، در اواخر ماه ژوئن اونیکس توانسته بود از پس بیش از ۲۰ هزار اعتبارسنج بربیاید و به‌ نقطه پایداری برسد.

مرحله بعدی این فرایند راه‌اندازی اتریوم ۲ روی شبکه آزمایشی هماهنگ و چندکاربره آلتونا (Altona) در اوایل ماه جولای بود. هدف اصلی آلتونا اطمینان از درجه ثبات اتریوم ۲ قبل از عرضه رسمی است. طبق آخرین گفته اتریوم، آلتونا شبکه آزمایشی چندکاربره «رسمی» اتریوم ۲ است.

آخرین شبکه آزمایشی اتریوم ۲ بسیار نزدیک است

با نگاهی به حرف‌هایی که توسعه‌دهنگان اتریوم در دیزکورد با هم ردوبدل می‌کنند، به نظر می‌رسد آخرین شبکه آزمایشی اتریوم ۲ از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر باشد.

از لحاظ فنی، فکر نمی‌کنم برای راه‌اندازی عمومی شبکه آزمایشی چیزی کم‌وکسر داشته باشیم. فقط مانده چند تا کار کوچک عملیاتی. احتمالا هفته بعد می‌توانیم کارمان را شروع کنیم.

از کامنت این توسعه‌دهنده می‌توان فهمید که فقط چند مسئله پایداری مانده تا راه‌اندازی شبکه آزمایشی جدید؛ که احتمالاً هفته آینده خواهد بود.

هم‌بنیانگذار Ethhub، آنتونی ساسانو نیز در توییتی نوشته است:

به‌زودی آخرین شبکه آزمایشی فاز صفر اتریوم ۲ راه‌اندازی می‌شود.

آخرین شبکه آزمایشی اتریوم ۲
توییت آنتونی ساسانو

بیشتر بخوانید: امکان پردازش ۱۰۰٫۰۰۰ تراکنش در ثانیه برای اتریوم ۲

پریسماتیک لبز در آخرین مطلب وبلاگ خود به تشریح وضعیت اتریوم ۲ پرداخته و عنوان کرده است: به شبکه آزمایشی چندکاربره رسمی بسیار نزدیک هستم! پریسماتیک لبز در این مطلب گفته است فقط چند ایراد فنی در انتشار بلاک و پکیج بلاکچینی که وظیفه کنترل بیکن بلاک را برعهده دارند، بوده که آنها هم برطرف شده‌اند. آفری شوئدون که مسئول هماهنگی شبکه آزمایشی چندکاربره اتریوم ۲ است در توییتی آمار یکی از کاربرهای این شبکه را منتشر کرده است:

آخرین شبکه آزمایشی اتریوم ۲
توییت آفری شوئدون

توسعه‌دهندگان به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که هنوز کارهایی مانده تا به اتمام پروژه برسند، اما به‌هرحال تا راه‌اندازی آخرین شبکه آزمایشی چیزی نمانده است.

هدف ما این است که مطمئن شویم گره بیکن پریسم (Prysm beacon) آنچنان نیرومند شده است که می‌تواند در شرایط سخت مثل سرعت پایین، ازهمگسیختگی و همتاهای مخرب از پس وظایفش بربیاید.

آخرین قیمت اتریوم

متاسفانه، البته برای دارندگان اتریوم، هیچکدام از این موارد تاثیری روی قیمت اتریوم نگذاشته است. در واقع هیچ‌یک از اتفاقات امسال تاثیر چندانی روی اتریوم نگذاشته است.

حالا که این مطلب نوشته می‌شود قیمت اتریوم تقریبا ۲۳۵ دلار است و نسبت به نقطه مشابه هفته پیش ۳/۲ درصد کاهش داشته است. به‌طور کلی اتریوم تمام امسال را در یک محدوده ایستاده است.

به‌نطر می رسد دارندگان اتریوم منتظراند اتریوم ۲ راه‌اندازی شود. چیزی حدود ۸۰٪ کل اتریوم در چرخش، در کیف پول هایی ذخیره شده‌اند که دارای حداقل ۳۲ اتریوم هستند؛ یعنی کمترین مقداری که برای یک اعتبارسنج نیاز است.

منبع: CRYPTOPOTATO