به تازگی پیش نویش گزارشی توسط کمیته فناوری مالی و تنطیم مقررات سنای دولت استرالیا منتشر شد که در آن بیش از ۵۰ بار به فناوری بلاکچین اشاره شده است. این گزارش در پی وقوع اولین رکود اقتصادی استرالیا در ۳۰ سال گذشته که به دلیل ویروس کرونا ایجاد شده است، منتشر شد. طبق آمارها، رشد اقتصادی این کشور تا تاریخ ۲ سپتامبر سال جاری، منفی ۳ درصد بوده است. در این مطلب کوین نیک به جزئیات این گزارش راجع به رابطه میان توسعه شرکت های فین تک و بلاکچین پرداخته‌ایم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: وضعیت قانون‌ گذاری ارزهای دیجیتال کشور استرالیا

پیش نویس سند منتشر شده

در سند منتشر شده، پیشنهادات متعددی مبنی بر استفاده از فناوری و ایجاد بازار رقابتی توسط رئیس سنا، سناتور اندرو براگ، آمده است. او در این باره می‌گوید:

امیدوار هستم این گزارش موقتی موجب مجموعه ای از موفقیت ها یعنی ایجاد شغل های جدید و امکان انتخاب های بیشتر شود.

در این پیش نویس به ده‌ها مرجع بلاکچین و فناوری‌های توزیعی استناد شده است . برای مثال به یکی از عبارت‌های به کار رفته در آن توجه کنید:

تخمین زده می‌شود که با استفاده از پتانسیل بلاکچین می‌توان طی ۵ سال آینده به درآمد سالیانه ۱۷۵ میلیون دلاری و همچنین درآمد ۳ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ رسید.

در این گزارش به اهمیت استفاده از بلاکچین در بخش‌های مالی و نظارتی تاکید شده است:

اکثر پروژه‌های موجود در شرکت‌های فین تک بر پایه فناوری‌های توزیع شده یا بلاکچین شکل گرفته‌اند. این روند در ۱۰ سال آینده شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.

طبق پیشنهادات ارائه شده در این گزارش، بهتر است چارچوب‌های نظارتی حول سامانه‌های سکه‌های دیجیتالی، به تشویق توسعه بلاکچین به جای تلاش برای مهار آن بپردازند. موسس و مدیر اجرایی شرکت Power Ledger، دکتر جما گرین، اعتقاد دارد کشور استرالیا فقط از یک درصد از پتانسیل ۲۶ میلیون دلاری سکه‌های دیجیتالی در این کشور استفاده کرده است. به نظر او با پیاده‌سازی مقررات مالیاتی جدید، می‌توان از این فرصت به شکل بهتری استفاده کرد.

استفاده بهتر از این فرصت ۲۶ میلیون دلاری می‌تواند منجر به استخدام ده‌ها فرد جدید در شغل‌های جدید شود.

شرکت‌های فین تک و بلاکچین در استرالیا
دولت استرالیا درصدد استفاده از قدرت بلاکچین برای احیای اقتصاد خود است

نقش بلاکچین در کشاورزی

از دیگر موارد ارتباطی بین رشد شرکت‌های فین تک و بلاکچین که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است، استفاده از این فناوری به عنوان ابزار گزارش‌گیری و مدیریت صحیح داده‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد. همچنین به نقش غیر قابل انکار بلاکچین در پیشرفت صنعت کشاورزی استرالیا هم اشاره شده است. صنعتی که طبق پیش بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رشد را به خود خواهد دید. سناتور براگ به نکته‌ای اساسی در این خصوص اشاره می‌کند:

استفاده از فناوری نوآورانه، تنها آینده‌ای است که می‌توانیم برای بخش کشاورزی متصور شویم.

نسخه نهایی این گزارش قرار است در آوریل سال آینده میلادی منتشر شود.

منبع: cointelegraph