برای آشنایی با شرایط قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در استرالیا و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

 

نام کشور به انگلیسی Australia – Commonwealth of Australia
پایتخت کانبرا (Canberra)
مساحت ۷,۶۹۲,۰۲۴ کیلومتر مربع
جمعیت ۲۵,۶۸۸,۰۰۰ نفر
زبان انگلیسی
واحد پول دلار استرالیا (AUD)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری شده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر مجاز
ICO مجاز
قوانین ضد پول شویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
استخراج ارز دیجیتال مجاز
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز

موقعیت کشور

استرالیا با نام رسمی قلمرو همسود استرالیا، با بیش از ۷ میلیون کیلومتر مربع، ششمین کشور پهناور جهان است. این کشور هیچ زبان رسمی ندارد، اما زبان ملی آن‌ها انگلیسی است. همچنین به دلیل قانون اساسی استرالیا، این کشور از هیچ دین رسمی برخوردار نیست.

اقتصاد کشور استرالیا متکی به بازرگانی و کشاورزی است و شرکای اصلی بازرگانی آن‌ها، چین، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا هستند. استرالیا از نظر تولید ناخالص داخلی، در رده پانزدهم جهان و از نظر شاخص توسعه انسانی، در رده سوم دنیا قرار دارد.

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در استرالیا

استرالیا در سال‌های اخیر، بازخوردهای مختلفی نسبت به ارزهای دیجیتال نشان داده و قوانین خود را نسبت به ارزهای دیجیتال، از جنبه‌هایی نظیر مالیات، پول شویی و سرمایه‌گذاری اتخاذ کرده است.

در درجه اول، لازم است که بدانیم استرالیا، همانند کانادا، ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین را به عنوان یک کالا می شناسد. همچنین تراکنش‌هایی که با استفاده از این ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرند، به عنوان داد و ستدهای کالا به کالا شناخته می‌شوند. پیش از انجام قانون گذاری توسط دولت استرالیا، کمیسیون این کشور، ارزهای دیجیتال را از جنبه‌های مختلفی بررسی کرده است.

بررسی ریسک‌ها، موقعیت‌ها، مالیات و پول شویی

کمیسیون استرالیا، ارزهای دیجیتال را از نظر موقعیت‌ها و ریسک‌هایی که ایجاد می‌کند، بررسی کرده است. در قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال، به این مسئله اشاره شده است که یکی از نکات کلیدی جذب کاربران سرتاسر دنیا به ارزهای دیجیتال، کاهش هزینه‌های پرداخت و سرعت تراکنش‌ها است. البته استرالیا اشاره می‌کند که سیستم پرداخت حال حاضر استرالیا، که ذاتاً به صورت دیجیتال انجام می‌شود و پول نقد به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارزهای دیجیتال چیز زیادی به قابلیت‌های سیستم موجود اضافه نمی‌کنند.

اما از طرفی دیگر، استرالیا این حقیقت را پذیرفته که تکنولوژی دفتر توزیعی که ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین ارائه می‌دهند (Distributed Ledger)، به عنوان یک راه منحصر به فرد و واقعا جدید معرفی شده‌اند و ارزش این را دارد که در آینده به عنوان راه‌حلی برای بهبود سیستم پرداخت کشور استرالیا مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین پتانسیلی وجود داشت تا ارزهای دیجیتال در بازار حواله‌های بین‌المللی استرالیا هم نقش داشته باشند، اما بانک مرکزی استرالیا (Reserve Bank of Australia)، بیان می‌کند که سیستم موجود در بهبود وضعیت این بخش از بازار، ممکن است این پتانسیل‌های ارزهای دیجیتال را کاهش دهد، مخصوصا که ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بسیار بالایی هم هستند.

از نظر ریسک، کمیسیون استرالیا اشاره دارد که با توجه به عدم تطابق وضع مالیات، ریسک‌های احتمالی برای ثبات مالی، یا شرایط اقتصادی استرالیایی‌ها، ممکن است استفاده از ارزهای دیجیتال را افزایش دهد. عدم ثبات قیمت ارزهای دیجیتال، ناشناس بودن ارزهای دیجیتال که کار را برای پیگیری تراکنش‌ها توسط دولت سخت می‌کند و نمی‌توانند صاحب واقعی ارز را شناسایی کنند، و همچنین استفاده جدی از ارزهای دیجیتال در فعالیت‌های جنایی، از هک گرفته تا کلاه‌برداری، از جمله ریسک‌هایی هستند که دولت استرالیا در خصوص آن‌ها ابراز نگرانی کرده است.

همچنین به دلیل ناشناس بودن هویت کاربران و سیستم‌هایی که صرافی‌ها ارائه می‌دهند، پولشویی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات ارزهای دیجیتال از نگاه استرالیا محسوب می‌شود.

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در استرالیا توسط دولت

دولت استرالیا، با اشاره کمیسیون به بررسی موقعیت‌ها و ریسک‌های ارزهای دیجیتال در این کشور، لوایح خود را در این خصوص به مجلس ارائه داده است.

۱. مالیات

همانطور که گفته شد، تراکنش‌های ارز دیجیتال به عنوان داد و ستد کالا به کالا شناخته می‌شوند. بنابراین قوانین موجود در مورد این نوع مبادلات، روی تراکنش‌های ارز دیجیتال هم اجرا می‌شود. استرالیا به این دلیل تراکنش‌های رمزرازها را در این دسته قرار داده، چرا که از نگاه آن‌ها، ارزهایی نظیر بیت کوین نه پول هستند و نه ارز خارجی.

اشخاصی که در این زمینه فعالیت دارند، باید تاریخ تراکنش‌های ارز دیجیتال خود، مقدار هزینه‌های آن معادل دلار استرالیا، موردی که تراکنش برای آن صورت گرفته و شخص مقابلی را که ارز برای آن ارسال شده است، ثبت کنند.

به‌علاوه، ارزهای دیجیتال به عنوان اهداف مالیاتی عواید سرمایه‌ای شناخته می‌شوند. از نظر شخصی، اگر فردی از بیت کوین برای خرید کالا و سرویس‌های شخصی خود استفاده کند، هر گونه عواید سرمایه‌ای یا ضرری که از سوی بیت کوین متحمل می‌شوند، به عنوان یک مصرف شخصی، نادیده گرفته می‌شوند. اما از نظر تراکنش‌های کسب و کارها، استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان یک درآمد عادی شناخته می‌شوند.

بنابراین، زمانی که در یک کسب و کار بیت کوینی منتقل شود، تبعات مالیاتی برای آن در نظر گرفته خواهد شد. همچنین اگر شرکتی حقوق کارمندی را با استفاده از بیت کوین پرداخت کند، به عنوان یکی از مزایای شغلی یا یک حقوق عادی شناخته می‌شود.

شرکت‌هایی که کسب و کار آن‌ها مرتبط با استخراج بیت کوین، یا خرید و فروش بیت کوین از طریق سرویس‌های صرافی‌های دیجیتال است، هر گونه درآمد به دست آمده را باید در درآمد کلی شرکت خود مورد ارزیابی و محاسبه قرار بدهند و تمامی هزینه‌های وارد شده ثبت شوند.

۲. قانونگذاری مالی و حمایت از مصرف کننده

همانطور که اشاره شد، ارزهای دیجیتال به عنوان محصولات مالی در نظر گرفته نمی‌شوند. دولت استرالیا، سایتی به نام MoneySmart را در خصوص ارائه اطلاعات مرتبط با ارزهای مجازی تدارک دیده است. در این سایت، می‌توانید چگونگی کار آن‌ها و انواع این ارزها را مشاهده کنید. همچنین ریسک‌ها و منفعت‌های مرتبط با خرید، معامله و سرمایه‌گذاری هر یک از این ارزها را بررسی کنید. همچنین این سایت، پلتفرم صرافی‌هایی که در قانون گذاری ارز دیجیتال در استرالیا شناخته نشده‌اند را معرفی کرده است. بنابراین استفاده از صرافی‌هایی که در این فهرست قرار ندارند، با مواجه هر گونه شکست پرداخت یا هک، تحت حمایت قرار نخواهند گرفت و هیچ گونه مراجعه قانونی ندارند.

البته که ارزهای دیجیتال، هیچ گونه ضمانتی از سوی بانک‌ها و دولت‌ها ندارند و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به عنوان یک عمل «نظری» شناخته می‌شوند. به این دلیل که ارزش این ارزها در مدت کوتاه می‌توانند نوسانات بالایی را تجربه کنند. همچنین اگر یک هکر ارز دیجیتال شما را دزدید، هیچ گونه حمایتی از سوی دولت صورت نخواهد گرفت.

۳. قوانین پول شویی

دولت استرالیا، در سال ۲۰۱۷ لایحه‌ای را در خصوص قوانین پول شویی مرتبط با ارزهای دیجیتال به مجلس این کشور ارائه داد. در این لایحه، دولت درخواست کرده است تا ارائه‌ دهندگان سرویس‌های صرافی ارزهای دیجیتال، تحت سازمان قانون‌گذاری پول شویی قرار بگیرند. تحت این لایحه، صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای فعالیت خود نیاز به ثبت نام در مرکز تحلیل و گزارشات تراکنش‌های استرالیا دارند. همچنین آن‌ها باید برنامه‌های ضد پول شویی استرالیا را در سیستم خود پیاده سازی کنند تا ریسک‌های پول شویی را تا حد ممکن کاهش دهند و بتوان هویت مشتریان را شناسایی و تایید کرد. همچنین این صرافی‌ها باید هر گونه تراکنش مشکوک را گزارش دهند.

تعریف ارز دیجیتال توسط دولت استرالیا

یک ارز دیجیتال، از نگاه دولت استرالیا شامل ارزش‌های زیر است:

  • به عنوان یک واسطه مبادله، ذخیره ارزش اقتصادی یا یک واحد حساب، شناخته می‌شود.
  • توسط یا تحت مراکز دولتی منتشر نمی‌شود.
  • با پول رسمی کشور غیر قابل تعویض است و به عنوان استفاده در زمینه عرضه کالا و سرویس‌ها در نظر گرفته می‌شود.
  • برای عموم مردم بدون هیچ گونه محدودیتی در استفاده در دسترس قرار دارد.
  • هیچ گونه حقی در زمینه استفاده در فعالیت‌های پول شویی ندارد و در صورت استفاده در این زمینه، به عنوان ارز دیجیتال شناخته نمی‌شود.

برترین صرافی‌ها با توجه به قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در استرالیا

  • Swyftx
  • Coinpost
  • Independent Reserve
  • Binance
  • Etoro
  • Coinbase
  • Bittrex
  • Coinmama
  • Kraken
  • KuCoin

شرکت‌های فعال ارزهای دیجیتال و بلاک چین در استرالیا

  • DigitalX
  • Power Ledger
  • Data61
  • ANZ and Westpac
  • Red Belly Blockchain
  • Born.tech
  • ScalaMed
  • Block8
  • Chronobank.ir
  • Horizonstate
  • Verdictum

پروژه دلار دیجیتال استرالیا

بانک مرکزی استرالیا در حال بررسی دلار دیجیتال استرالیا است. این دلار دیجیتال، پول رسمی کشور استرالیا خواهد بود که فقط به صورت دیجیتالی عرضه می‌شود. بانک مرکزی استرالیا برای ایجاد این دلار دیجیتال، با بانک‌ کامان ویلث، بانک ملی استرالیا و شرکت Prepetual & ConsenSys همکاری خواهد کرد.


از اهداف این پروژه، می‌توان به توسعه یک مفهوم کلی برای توکن‌سازی پول بانک مرکزی اشاره کرد. این توکن، نشانه‌ای برای دلار رسمی کشور استرالیا خواهد بود. می‌توان از این پول دیجیتال استرالیا، در سرمایه‌گذاری،‌ تسویه و پرداخت اقساط وام اشاره کرد. این دلار دیجیتال استرالیا روی پلتفرم اتریوم عمل خواهد کرد.

منابع: themartec، Cryptohead، loc.gov